Balenciaga – igranje na tankoj žici neukusa

Lifestyle 28. nov 202208:09 20 komentara
balenciaga
Daniel Lee, Unsplash

Najnovija kampanja modnog giganta Balensiage (Balenciaga), u kojoj se na neprimeren način prepliću deca, igračke i seksualne aluzije preti da sruši subverzivno modno carstvo kreativnog direktora Demne Gvasalije.

Demna Gvasalia je promenio modnu industriju preuzimanjem španskog modnog giganta Balensiage 2015 godine, kada je nasledio Aleksandra Vanga. Rat u Abhaziji početkom devedesetih odveo je ovog Gruzijca umetničkog naziva Demna u Dizeldorf, kasnije na Kraljevsku akademiju lepih umetnosti u Antverpenu, gde je dobio master diplomu iz oblasti mode. Niko nije očekivao da se kroz njegov rad u Mejson Marđeli, Luj Vitonu, iskustva sa čuvenim modnim guruima Markom Džejkobsom i Nikolasom Geskejerom, paralelno stvarala neka nova subverziva moda, koja će izazvati buru.

Geoffroy Van Der Hasselt / AFP – Demna Gvasalia

Bure su uglavnom donosile uspehe, kao i njegov brand Vetements koji je zaludeo slavne ličnosti. Kupovale su se šakom i kapom majice sa likom Snup Doga za 1000 dolara, kakve ste mogli da kupite u HM-u za deset eura.

Replika golmanske majice Mančester Junajteda iz 2002. godine koju je nosio legendarni Fabijen Bartez koštala je 780 dolara, i rasprodata je, kao i limitirana serija od 100 pari potpuno uništenih patika sa cenom od 1850 dolara.

Courtesy of Balenciaga

Sve ovo mogli ste da kupite, ovo poslednje i da pronađete pored nekog kontejnera, ali ne biste imali Balensiaga ili Vetements (firmu koju je osnovao sa bratom Guramom napustio je 2019. godine) etiketu. Tu je sva razlika.

Carstvo započeto epohom baskijskog „Kralja mode“ Kristobala Balensiage, koji je tri decenije radio u Parizu, u kojem je u potpunosti transformisao siluetu čoveka, raširivši ramena i uklonivši struk, počelo je tako da raste neslućenim visinama.

INTERCONTINENTALE / AFP

Kao da je Demna želeo da pokaže svoju moć i obesmisli modu. Da, kupićete sve što vam ja kažem da kupite i to ćete debelo da platite. Internetom je kružila jedno vreme slika momka sa providnom kesom Givenchy preko glave, koja je na najbolji način opisala kurs kojim je moda u jednom momentu krenula. A pitanje je gde je uopšte i sada.

I kampanje su često bile takve, osione, nadmene. Daleko da tu nije bilo mode i lucidnosti, i nesporne estetske genijalnosti. Nizale su se nagrade od 2017. do 2021 (najbolji dizajner 2018. godine), a dobio je i orden gruzijskog predsednika Salomea Zurbičvilija zbog popularizacije zemlja čiji je simbol u svetu postao uz tehno klub Bassiani.

Christophe ARCHAMBAULT / AFP

Igranje na žici dostiglo je kulminaciju pre nekoliko dana. Žica tanka kao i uvek, ovaj put deluje da je pukla.

Skandal

Španska luksuzna modna kuća Balensiaga suočila se sa teškim kritikama zbog svoje najnovije kampanje u kojoj dvoje dece pozira sa plišanim medvedima koji izgledaju kao da nose odeću za vezivanje sa seksualnom konotacijom. Kampanja je izazvala oluju na društvenim mrežama, razbesnevšii korisnike interneta, koji su unisono pozvali na bojkot brenda, kao i na pravnu akciju protiv zbog onoga što su nazvali „dečjom pornografijom“.

Balenciaga, izbrisana kampanja sa društvenih mreža

Balensiaga je povukla oglase u utorak izbrisavši sve slike vezane za kampanju već sledećeg dana. Pre nekoliko dana usledilo je i javno izvinjenje: „Iskreno se izvinjavamo za štetu koju je naša praznična kampanja možda izazvala.

Možda?

Obrazloženje u inicijalnom saopštenju koje je kampanju povezivalo sa dečijim filmom „Priča o igračkama“, kao da je bio samo dodatni prst u oko. Čekajte, da li smo gledali isti film?

Odjek

Međutim, na društvenim mrežama usledila je još gnevnija reakcija na slike na kojima su mala deca sa plišanim torbama uz medvediće obučena u odeću inspirisana BDSM-om. Jedno dete je na slici sa asortimanom praznih čaša za vino. Mnogi su na društvenim mrežama takođe primetili da se na jednoj slici torbe brenda na stolu nalazi dokument iz američkog sudskog postupka Ešfort protiv Koalicije za slobodan govor – presuda u korist virtuelne dečje pornografije.

Balensiaga se možda „izvinila“, ali svi znaju da je ta kampanja prošla na najvišem nivou, reklamna strategija koja pokušava da privuče pažnju kontroverznim sadržajem. Lepo upakovana Zadruga.

Fotografije

Nakon Balensiaginog saopštenja, Gabrijele Galimberti iz National Geographic-a, fotograf kampanje, na Instagramu se osvrnuo na kritike i distancirao se njih.

„Posle stotina mejlova i poruka mržnje koje sam dobio kao rezultat fotografija koje sam snimio za kampanju Balensiage, osećam se prinuđenim da dam ovu izjavu. Nisam u poziciji da komentarišem izbore Balensijage, ali moram da naglasim da ni na koji način nisam imao pravo da biram finalne proizvode, ni modele, ni kombinaciju istih.

Kao fotograf, od mene se samo i isključivo tražilo da osvetlim datu scenu i da snimim u skladu sa svojim stilom. Kao i obično, pravac kampanje i snimanja nisu u rukama fotografa.“

Da li je ovo dovoljno? Mnogi će reći da kada te Balensiaga ili bilo ko drugi unajmi da uradiš editorijal, u kojem se pojaviš i zatekneš decu položenu preko sofe sa čašama za vino i opremom za vezivanje raspoređenim oko njih, odlaziš. A ne, to podrazumeva kredibilitet i samopoštovanje, koje danas manjka skoro svakoj profesiji. Spremnost i da izgubite posao radi mrvice osećaja časti i kodeksa.

Danas je zov novca očigledno jači od svega. Skorašnji slučaj Nine Radulović i kompanije Ziđin fantastična je paralela sa „nevinim plišanim medama“.

Njena nasmejana slika govori o toj tragičnoj spremnosti da se na sve zažmuri, da se prećuti, da se ni sumpor ne oseti, da se preko svega pređe i pogazi zarad najčešće šićardžijskih interesa. Cene zarad kojih se žmuri danas su ipak sve veće i tragičnije – nisu u pitanju samo pogaženi lični ideali, postulati, već životi drugih ljudi oko nas, vazduh, voda, deca, celokupan smisao.

Balensiaga kao da se u svom novom saopštenju hranila delom „Sve će to narod pozlatiti“, sa floskulom „Mi se zalažemo za bezbednost dece“ (We stand for children safety). Licemerno?

Možda sama jedna od sada već normalnih tekovina društva u kojem živimo. Čini se da sve više praktikovana „cancel“ kultura u Americi postaje mač sa dve oštrice. Pre izvesnog vremena Balensijaga je „kenselovala“ repera Kanje Vesta, a sada to isto javnost traži od Kim Kardašijan i drugih poznatih ličnosti da postupe kada je u pitanju ovaj brend, upravo njihovo čedo, koje je jasno pravilo distinkciju između onih koji imaju novac i onih koji ga nemaju (dovoljno).

Videćemo da li su aršini isti za sve.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare