Bicikli su opet u modi: Kako je Portugal postao velesila

Lifestyle 10. sep 202214:24 1 komentar
Shutterstock

Portugal je postao najveći evropski proizvođač bicikala i delova za njih. Kažu da je tajna u znanju, ali i nižim platama nego u Nemačkoj ili Italiji. Branši se predviđa vrtoglavi rast jer su bicikli - opet u modi.

Bicikli s ramom od bambusa, trkački bicikli od karbona i s najlakšim sedištem na svetu od samo 35 grama, ali i obični bicikli za svakodnevicu: sve se to proizvodi u Portugalu, zemlji koja se poslednjih godina popela na poziciju najvećeg proizvođača u Evropi.

„Mi smo prošle godine izvezli bicikala i opreme u vrednosti od 600 miliona evra, a ove godine će ih biti još više“, kaže Gil Nadais, glavni sekretar portugalskog udruženja proizvođača bicikala „Abimota“, prenosi Dojče vele (DW).

Ispred Italije i Nemačke

Od 2020. Portugal je najveći proizvođač bicikala u Evropi, a prednost pred konkurencijom iz Italije i Nemačke bi se mogla i dodatno povećati. „Solidno znanje, inovativnost, kvalitetna i povoljna radna snaga i fleksibilnost: to su glavni razlozi za iznenađujući uspeh portugalske biciklističke industrije“, kaže Nadais.

Filip Mota, direktor proizvođača bicikala „Insajkls“ iz gradića Anadije u centralnoj Portugaliji, jedan je od zaslužnih za uspeh. Međutim, čak je i njega iznenadio ovaj uzlet. Od 2009. se broj zaposlenih u njegovom preduzeću povećao s 40 na 300. Ove godine „Insajkls“ će proizvesti 250.000 bicikala u vrednosti od 80 miliona evra.

U proizvodnim halama u Anadiji, koja se naziva biciklističkom metropolom Portugala, radnici mesečno zarađuju između 800 i 1.000 evra, znatno manje nego kolege u Nemačkoj.

Zbog sitnih delova roboti još uvek ne dolaze u obzir. Velika pažnja se obraća na kvalitet. „Svaki radnik kontroliše ono što je napravio radnik pre njega“, objašnjava Filipe Mota.

Bicikli za druge marke

Na jednoj od proizvodnih linija se sklapaju bicikli za kompaniju „Lajm“ (Lime), koja iznajmljuje ulične bicikle. „Devedeset odsto naše proizvodnje otpada na međunarodne marke, oko deset odsto su bicikli s našim logom koji se mogu kupiti širom sveta“, kaže Mota.

Takav je slučaj i s ostalim portugalskim proizvođačima bicikala. „Najvažnija je proizvodnja za druge, međunarodne marke“, kaže Nadais iz „Abimota“ koja zastupa interese više od 24.000 zaposlenih u biciklističkoj industriji Portugala.

Branši se predviđa vrtoglavi rast od 30 odsto godišnje zahvaljujući velikoj potražnji za električnim biciklima.

Vodeći i u sektoru biciklističke opreme


I u sve unosnijem sektoru biciklističke opreme mnogo komponenti dolazi iz Portugala. „Mnoga sedišta za decu, i okviri od karbona, sedišta ili oprema za teretne bicikle dolaze iz Portugala, a kupci to najčešće i ne znaju“, ponosno govori Nadais.

Filip Mota je doživeo transformaciju portugalske biciklističke industrije. Prošla su vremena glomaznih čeličnih i jednostavnih dvotočkaša.

„Danas proizvodimo sve: od bicikala za 199 do onih za 12.000 evra“, kaže Mota. Gradić Anadija bi uskoro mogao da postane ne samo biciklistička metropola Portugala, nego i cele Evrope.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare