"Džip čiroki" više nije terenac. Postao je prava porodična limuzina za imućniju klijentelu koja živi van grada, a gde postoji potreba za 4x4 pogonom.
„Džip čiroki“, koji vam sada predstavljamo, je i dalje broj dva, iza moćnog „grand čirokija“, piše Auto magazin na čijem testu je bio primerak sa 2,0 multidžet motorom i pogonom na sva četiri točka.
U ovoj kombinaciji „čiroki“ više nije dostupan. Poznati dizelaš sada može da se kupi samo u varijanti sa prednjim pogonom, i to slabija verzija od 140 konja. Za 4×4 je rezervisan samo novi 2,2 dizelaš sa 185 i 200 konjskih snaga, zajedničkog porekla sa motorom iz „alfe đulija“.
Klasifikacija SUV modela je vrlo nezahvalna zbog toga što se dimenzije dosta razlikuju unutar segmenta, pa je vrlo teško odrediti kategoriju kojoj određeni auto pripada. Možda je najlakše to učiniti kod brendova koji imaju veliki broj modela, pa je u tom slučaju kategorizacija u pogledu veličine jasna.
U svakom slučaju, „čiroki“ predstavlja sam vrh ponude džipa, pogotovo testirana verzija sa „limited“ paketom opreme i pogonom na sva četiri točka. Sa druge strane, nešto je manji od direktnih konkurenata, na primer, audija Q5.
Već na prvi pogled je sasvim jasno i laiku da je „čiroki“ apsolutno pripadnik premijum segmenta. To potvrđuju ne samo brojni hromirani detalji na karoseriji, već i izuzetno kvalitetna unutrašnjost, koja po materijalima ne zaostaje za „grand čirokijem“.
Iako je završna obrada na najvišem nivou, ona ipak nije kao kod nemačkih konkurenata. Tu se pre svega misli na detalje, jednostavno, čini se da Amerikancima i Italijanima nije lako da dostignu nemačku preciznost i sofisticiranost.
Standardi premijum segmenta su zaista ispoštovani u pogledu materijala, koža se nalazi na sedištima, u vratima, pa i na vrhu komandne table, baš kao kod „granda“. Naravno, na komandnoj tabli je eko-koža, ali na oko izgleda kao prava i sa atraktivnim štepom ostavlja utisak prestiža.
Osim materijala, ono što najviše fascinira kod „čirokija“ je oprema, koja se u „limited“ paketu vrlo malo razlikuje od najvišeg „samit“ paketa kod „granda“. Uz atraktivan dizajn, koji izaziva podeljene reakcije, oprema je definitivno najvažniji razlog zbog kog treba kupiti ovaj auto.
Uz kožna elektro-podesiva sedišta sa grejanjem i hlađenjem, fascinirao nas je multimedijalni sistem i ozvučenje, koje je Džip zaista fenomenalno projektovao. Na pojačalu i devet zvučnika sa sabvuferom stoji potpis Alpine, a procesor zvuka je takav da uz kvalitetan sempl naježi kožu.
Posebno nam se dopada Džipov interfejs multimedije i veliki displej dijagonale 8,4 inča. Na osnovu dosadašnjeg iskustva možemo da kažemo da je ovo jedan od najboljih interfejsa koji se veoma lako i intuitivno koristi.
Lako se dolazi do svih mogućih podešavanja, kao što su svetla, sedišta, klima i razne druge asistencije u bezbednosti. Električno otvaranje prtljažnika je nešto što smo svakako očekivali u ovakvom automobilu, mada nema opcije za otvaranje i zatvaranje zamahivanjem nogom ispod zadnjeg branika.
Ipak, ono što nam se najviše dopalo se doplaćuje, a to je paket „Safety & Technology“. On košta 2.300 evra, ali u poređenju sa tim šta sve nudi ova doplata zaista vredi i za svaku je preporuku. Osim adaptivnog tempomata, koji u potpunosti zaustavi vozilo ako auto ispred stane, tu je i sistem za automatsko kočenje, koji je najosetljivije podešen od svih uređaja u automobilima koje smo do sada vozili.
Na primer, ako vidite da auto ispred vas skreće i koči, vi ste sigurni da ćete ga zaobići, ali ne i džip, koji u poslednjem trenutku aktivira kočnicu ukoliko ste zaista preblizu navedenog automobila. Dakle, nema onoga što bi se po nekim kriterijumima moglo nazvati nasilničkom vožnjom. Isto tako, prilikom parkiranja unazad „čiroki“ će sam zakočiti kako ne biste udarili u prepreku. Za one koji imaju problem sa parkiranjem, tu je sistem za automatsko parkiranje.
Iako je u pitanju jača verzija od 170 konja sa stalnim 4×4 pogonom, uspeli smo da dostignemo fabrički deklarisanu potrošnju. Prosek po gradu nam je iznosio 7,2 l/100 km.
Na to je uticalo više faktora: auto je bio prilično razrađen, sa četrdeset hiljada pređenih kilometara, a svakako je veliki doprinos dao i devetostepeni menjač. Razvila ga je kompanija ZF, a „čiroki“ može da se pohvali da je prvi SUV na svetu sa devetostepenim menjačem. Njegov zadatak je da motor uvek drži na optimalnim obrtajima, pa otuda i skromna potrošnja koja pri konstantnih 80 km/h iznosi 3-4 l/100 km.
Ipak, moramo da priznamo da ovaj menjač ne spada u najinteligentnije. Potrebno mu je nešto više vremena da „razmisli“ o trenutku prebacivanja u viši stepen prenosa. Manuelni mod najčešće koristimo prilikom kočenja, a volimo da ga koristimo i po gradu, prilikom usporavanja. Međutim, u ovom slučaju manuelni mod je upotrebljiv samo na duže staze, na primer, kada se spuštate niz planinu.
Sporije reaguje na komandu nego što smo očekivali, tako da po gradu jednostavno nismo imali strpljenja za kočenje motorom jer, dok menjač odreaguje, auto se već zaustavio. Ako ste ljubitelj isključivo automatskog režima, onda je ovaj menjač solidan izbor zbog dobro podeljenih i raspoređenih prenosnih odnosa.
Situaciju dodatno popravlja sportski mod koji se odabira preko preklopnika za izbor veste podloge, smeštenog uz ručicu menjača. Čini se kao da je menjač konstruisan baš za ovaj režim i on mu najviše prija. Obrtaji jesu viši ali je reakcija na komandu gasa neuporedivo brža, a turbo-rupa se gotovo ne oseća.
Odstojanje od tla od 157 milimetara ne dozvoljava neke veće egzibicije van asfalta, već je auto generalno zamišljen da se vozi uglavnom po putu. To dokazuje i dosta tvrdo ogibljenje, konstruisano sa namerom da se dobro pokaže pre u brzim krivinama nego po makadamu.
Autor teksta: Aleksandar Bursać
Tehnički podaci
Motor: zapremina 1956 ccm, snaga 125 kW (170 KS) pri 4000 o/min, maks. o. moment 350 pri 1750 o/min, menjač automatski, 9 stepeni, 4×4 pogon
Dimenzije: 4624/2089(sa retrovizorima)/1670 mm, međuos. rastojanje 2700 mm, klirens 157 mm, prtljažnik 412/1267 mm, rezervoar 60 l, pneumatici 225/55 R 18, masa 1878 kg
Performanse: maks. brzina 192 km/h, ubrzanje 0-100 km/h 10,3 s, potrošnja 5,1/5,8/7,1 l/100 km, emisija CO2 154 g/km
Oprema
Standard: vazd. jastuk za kolena vozača, LED dnevna i zadnja svetla, senzor za kišu i svetla, senzor pritiska u gumama, beskontaktno otključavanje i startovanje motora, automatski menjač sa 9 brzina, automatski klima-uređaj sa dve zone, el. podešavanje prednjih kožnih sedišta, el. otvaranje prtljažnika, tempomat, el. preklopivi retrovizori, prednji i zadnji parking senzori, grejači i ventilacija prednjih sedišta, putni računar sa 7-inčnim TFT ekranom, multimedija sa displejem 8,4 inča, blutut konekcijom, USB, SD i AUX priključcima, elektrohromatskim retrovizorom, GPS sa 3D prikazom, Alpine ozvučenje sa 9 zvučnika i sabvuferom, alu-felne 18 inča, bi-ksenon farovi
Opcije: paket „Safety & Technology“ (automatsko kočenje, aktivna asistencija za sprečavanje slučajnog napuštanja saobraćajne trake, automatska duga svetla, senzori za mrtav ugao, pomoć pri isparkiravanju unazad, adaptivni tempomat, automatsko parkiranje)