
Otišao je prerano, ali ostaje jedan od najomiljenijih sportista svih vremena.
Ajrton Sena da Silva bio je jedna od najvećih sportskih legendi svog vremena. Trostruki svetski šampion u Formuli 1 jedan je od najvećih i najomiljenijih likova u istoriji ovog sporta, poznat po izuzetnoj veštini i strasti prema trkama. Njegova karijera i tragična smrt ostavili su neizbrisiv trag u svetu automobilizma.
Rođen 21. marta 1960. u Sao Paulu u Brazilu, Sena je od malih nogu pokazivao interesovanje za motore i brzinu.
Njegov otac je sa četiri godine napravio mali karting sa motorom za kosilicu, što je bio njegov prvi korak u svet trka.
Sa trinaest godina počeo je da učestvuje u kartingu, brzo pokazujući prirodni talenat. Iako nikada nije osvojio Svetsko prvenstvo u kartingu, dva puta je bio vicešampion, što mu je otvorilo vrata daljeg napredovanja u motosportu.
1981. Sena se preselio u Veliku Britaniju 1981. godine da bi se takmičio u Formuli Ford 1600, gde je odmah osvojio šampionat.
Sledeće godine dominirao je Formulom Ford 2000, osvajajući i britansko i evropsko prvenstvo. Njegov uspeh je nastavljen u britanskoj Formuli 3 1983. godine, gde je osvojio titulu posle žestoke borbe sa Martinom Brundlom. Ovi uspesi su privukli pažnju timova Formule 1.
Put ka vrhu
Sena je debitovao u Formuli 1 1984. sa timom Toleman. Njegova vožnja po kiši na Grand Prix Monako te godine, gde je završio drugi, istakla ga je kao zvezdu u usponu. Prelazak u Lotus doneo je Seni prve pobede.
Prvu pobedu ostvario je na Portuguese Grand Prix 1985. godine, gde je dominirao u kišnim uslovima. Tokom tri sezone sa Lotusom, ostvario je šest pobeda i 16 pol pozicija, učvrstivši svoj status među sportskom elitom.

Pridružio se Meklarenu 1988. godine, formirajući legendarno partnerstvo i rivalstvo sa Alenom Prostom. Te godine je osvojio svoju prvu svetsku titulu, pobedivši u osam trka.
Posle kontroverznog sudara sa Prostom 1989. godine, koji mu je oduzeo titulu, Sena je uzvratio osvajanjem šampionata 1990. i 1991. godine.
Njegova sposobnost da izvuče maksimum iz automobila, posebno u kvalifikacijama, bila je legendarna, što potvrđuje i 65 pol pozicija koje je postigao tokom svoje karijere.
Sena je prešao u Vilijams 1994. godine, ali je sezona počela teško zbog tehničkih problema i prilagođavanja novom timu. Sena je imao 34 godine i imao je tri šampionske titule, 41 pobedu, 80 podijuma, 65 pol pozicija i 19 najbržih krugova.
„Trke i takmičenje su mi u krvi“
Sena je dugo bio zabrinut za bezbednost vozača, a taj vikend je loše počeo već u petak, kada je njegov sunarodnik i učenik Rubens Barikelo doživeo nezgodan udes na treningu. Sena je odmah sa treninga otišao direktno u bolnicu i tek kada je bio siguran da je sa Rubensom sve u redu vratio se na stazu.

Sledećeg dana, u kvalifikacijama je poginuo Simtekov vozač Roland Racenberger, koji je sleteo sa staze kod Vilnevovog ugla i udario u zid brzinom od 314 kilometara na sat. Sena je bukvalno ukrao jedan od sudijskih automobila na stazi i odjurio u bolnicu da bi od doktora i prijatelja Sida Votkinsa sazna da je mladi Austrijanac preminuo.
Votkins je tom prilikom rekao Seni da je vreme da prestane da se trka, na šta je Brazilac odgovorio da nikada neće stati. „Trke i takmičenje su mi u krvi. To je deo mene i to je moj život. Ne mogu da zamislim sebe bez toga“, rekao je ranije Sena.
Želeo je da osnuje udruženje za bezbednost vozača
Šokiran Barikelovom nesrećom i Racenbergerovom smrću, Sena je, prema rečima očevidaca, otišao u svoju sobu potpuno slomljen. Njegov tim Vilijamsa raspravljao je da li je Brazilac uopšte sposoban za trku, ali im je Sena rekao da je sve u redu i da se priprema za trku u kojoj je krenuo sa pol pozicije.
Sena je na zagrevanju pred start bio za skoro sekundu brži od konkurenata, a potom se sastao sa nekadašnjim velikim rivalom Alenom Prostom, koji je bio u penziji. Razgovarali su oko pola sata i Sena mu je rekao da moraju da urade nešto po pitanju bezbednosti u ovom sportu, pa su se dogovorili da razgovaraju posle trke.

Sena je ostalim vozačima rekao da moraju ponovo da osnuju Udruženje vozača Formule 1 i ponudio se da bude predsednik kao najstariji. Osnivanje udruženja najavio je već uoči sledeće trke u Monte Karlu.
Tako potresen, Sena je spakovao austrijsku zastavu u Racenbergerovu čast i ušao u auto. Pedro Lami se na startu trke zabio u automobil Džej Džej Lehte, čiji se automobil zaustavio, a delovi automobila su preleteli cilj. Na stazu je izašao sigurnosni automobil, a to je bila najobičnija Opel Vektra.
Pet krugova vozači su vukli iza porodičnog automobila, koji nije mogao da prati brzinu, a na snimku se u jednom trenutku vidi Sena da dolazi do Vektre i daje znak vozaču da ubrza. To će navodno biti jedan od uzroka nesreće, jer je zbog preniske brzine sigurnosnog automobila opao pritisak u gumama na automobilima.
Fatalna brzina od 218 km/h
Čim je Vektra napustila stazu, Sena je napravio najbrži krug u 6. krugu, odmah iza Šumahera. A onda je došao taj 7. krug i zavoj Tamburelo, koji više nikada neće tako izgledati. Ajrton Sena je izleteo iz ugla brzinom od 310 kilometara na sat. Telemetrija je pokazala da je kočio nešto manje od dve sekunde i prebacio u dve niže brzine, a pri 218 kilometara na sat prednjim desnim krajem se zabio u nezaštićeni betonski zid.
Slika Seninog tela kako stoji nepomično naslonjena na jednu stranu automobila pamtiće svi oni koji su gledali trku te nedelje pre 24 godine. Pet sudija stajalo je oko automobila, ali nisu hteli da dodirnu Senu zbog mogućih ozbiljnih povreda. Ubrzo su stigli lekari predvođeni Sidom Votkinsom, Seninim prijateljem. Ali pomoći više nije bilo…
„Otvorio je oči na trenutak. Zenice su mu bile veoma proširene i odmah mi je bilo jasno da mu je mozak teško oštećen. Izvukli smo ga iz kokpita i dok smo ga spuštali na zemlju, on se onesvestio. Zaista nisam religiozan čovek, ali kao da sam osetio da mu duša u tom trenutku napušta telo“, rekao je Votkins.
Ispratilo ga je tri miliona ljudi
Sena je helikopterom prebačen u bolnicu. On je već bio priključen na aparat za disanje, a nakon što je dva puta oživljavan, jedan od najboljih vozača svih vremena proglašen je mrtvim u 18.40. Nakon Senine smrti, izgled Tamburelo krivine je promenjen i krivina je postala mnogo sporija. Osnovano je i udruženje za koje se zalagao Sena, a bezbednost u Formuli 1 je zauvek podignuta na viši nivo.
Oko tri miliona ljudi izašlo je na ulice Sao Paula da se oprosti od svog sugrađanina. Brazil je proglasio trodnevnu žalost, a svet se nikada nije u potpunosti pomirio sa smrću genijalnog Brazilca.
Formula 1, kažu svi u njoj i oko nje, postala je drugačija. Ali Senin duh živi i danas. Ne samo u glavama onih koji su zbog njega gledali trke i vozili male bolide po komšiluku, već i zbog ogromnog nasleđa koje je ostavio za sobom, prenosi Index.hr.
Pomagao je siromašnim sunarodnicima
Nekoliko meseci pre smrti, osnovao je humanitarnu fondaciju koja je uložila desetine miliona dolara za pomoć siromašnim Brazilcima i omogućila im da što lakše ostvare svoje snove.
Sena će nastaviti da živi u snovima nekih novih klinaca koji će, gledajući njegovo majstorstvo iz Monaka, Interlagosa, Estorila ili Suzuke na Jutjubu, shvatiti koliko je bio fantastičan vozač.
On će zauvek ostati mitski heroj, legenda koja je prerano otišla, koja je na najbolji mogući način iskoristila svoj prekratak život i nesvesno pomogla desetinama hiljada svojih sunarodnika, za koje je bila i ostala najveća.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare