
Automobilske gume su u 19. veku bili čvrsti komadi gume, a sada su ispunjene vazduhom. Pre sto godina, pneumatici su bili beli. Danas su skoro sve gume koje vidimo na putu potpuno crne.
Prirodna guma, jedan od glavnih sastojaka pneumatika, je beli mlečni lateks. Prvi proizvedeni pneumatici za automobile, bicikle i motocikle u masovnoj proizvodnji su bili beli, ali se nisu zadržali.
Danas se koristi do 200 sastojaka za proizvodnju modernog pneumatika. Rafinirani čađ, nusprodukt nepotpunog sagorevanja uglja i nafte, je ključni sastojak. Proizvođači pneumatika su otkrili da dodavanje čađi, poliestera, metala i drugih sintetičkih smeša u prirodni lateks pomaže pneumaticima da bolje rade i duže traju.
Bez čađi, pneumatici ne bi izdržali ni 5.000 kilometara, tvrdi Džek L. Konig u knjizi „Spektroskopija polimera“. To je sastojak koji takođe čini pneumatike crnim.
Osim značajnog povećanja kilometraže i izdržljivosti pneumatika, čađ takođe štiti pneumatike od suve truleži, poboljšava upravljivost, stabilnost, kočenje i potrošnju goriva, brzo odvodi toplotu od jezgra i gaznog sloja pneumatika, povećavajući životni vek, otpušta statički elektricitet.
U današnjim vozilima prepunim vrlo osetljivom elektronikom, statički elektricitet može brzo da ošteti skupe elektronske uređaje.
Nekada su automobilske gume bile dostupne i u drugim bojama, osim crne, ali su ih ljudi slabo kupovali. Narandžasti, plavi, žuti i zeleni pneumatici su funkcionisali isto kao i crni i zadovoljili sve američke standarde za sigurnost na putu i performanse. Ali nikada nisu postali popularni.
Kako prenosi Auto Klub, danas su beli pneumatici za oldtajmere lako dostupni. Kao i široki beli pneumatici, napravljeni od originalnih kalupa kako bi se obezbedila autentičnost pri restauraciji klasičnih i kolekcionarskih vozila.
Komentari ()
Vidi sve komentare