
Prilikom kupovine polovnih automobila, jedno od najčešćih pitanja je da li je auto iz uvoza. Ali da li zaista postoji valjan razlog da sumnjate u takve automobile? Ako je verovati najnovijim istraživanjima, strah je opravdan.
Istraživanja pokazuju da svaki dvanaesti polovni automobil u Hrvatskoj ima vraćenu kilometražu, što znači da vredi manje od tražene cene, piše N1 Zagreb.
Međutim, veća je verovatnoća da ćete dobiti vozilo sa „skinutim” kilometrima ako je automobil uvezen iz inostranstva. Razlog je taj što je prekogranične transakcije teže pratiti, pa prevaranti koriste ovu situaciju i izbegavaju novčane kazne.
Nedavna studija kompanije za obradu automobilskih podataka carVertical, koja je sprovedena u 14 evropskih zemalja, pokazala je da je veća verovatnoća da će automobili uvezeni u Hrvatsku vratiti kilometražu nego vozila kupljena tamo.
Broj automobila sa izmenjenim brojčem kilometara u Srbiji je nešto više od 10 odsto kada je reč o uvezenim automobilima, a nešto manje od tog procenta kupljeno je u zemlji.
Veliki rizik
Čak 8,7 odsto svih automobila na hrvatskim ulicama koji su pregledani na carVertical vratilo je kilometražu.
Iako situacija u Hrvatskoj nije tako loša kao u nekim istočnoevropskim zemljama poput Letonije, gde udeo vozila sa vraćenom kilometražom prelazi 20 odsto, rizik od prevare je i dalje visok.
Od svih automobila uvezenih u Hrvatsku 9,1 odsto ima vraćenu kilometražu, što je više od procenta prodatih automobila sa vraćenom kilometražom u zemlji (6,8 odsto).

Uvezeni automobili, posebno iz zemalja poput Nemačke, generalno se smatraju pouzdanijim, tako da kupci možda imaju previše poverenja u prodavce polovnih automobila.
Vrlo je teško kontrolisati kvalitet polovnih automobila na međunarodnom nivou, jer svaka zemlja ima svoje zakonodavstvo u vezi sa prevarama o kilometraži.
„Pošto zemlje ne dele informacije o automobilima, kada se vozilo izveze, izgleda da se njegova istorija briše i počinje ispočetka – tada se menja kilometraža, što povećava rizik kupovine takvog automobila, u poređenju sa automobilom kupljenim na lokalnom nivou“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za automobile u kompaniji carVertical.
Pomama za uvezenim automobilima
Prema istraživanju, značajno se razlikuje udeo automobila kupljenih u zemlji i automobila uvezenih iz inostranstva. Samo 20,2 odsto svih vozila u Hrvatskoj pregledanih na carVerticalu provelo je sve vreme u zemlji, dok je 79,8 odsto uvezeno iz inostranstva.
U većini zemalja u kojima je sprovedeno istraživanje, poput Litvanije, Poljske, Rumunije ili Srbije, udeo uvezenih automobila je između 70 i 90 odsto, što je slično hrvatskom tržištu.
Kupovina automobila sa lažnom kilometražom može izazvati mnogo problema za novog vlasnika. Na primer, zupčasti kaiš treba menjati na svakih 100.000 do 150.000 kilometara. Međutim, kada se kilometraža vozila promeni, malo je verovatno da će ovaj zadatak biti završen na vreme i kaiš će puknuti, uzrokujući oštećenje klipova usled kontakta sa ventilima.
Automobili sa velikom kilometražom mogu biti istrošeni, što dovodi do neočekivanih kvarova na sredini puta. Da ne spominjemo rizike po bezbednost vozača.
Prema Bouzelisu, vozila sa izmenjenom kilometražom su znatno skuplja od automobila sa originalnom kilometražom, što znači da kupci preplaćuju automobil.
On ističe da je carVertical sproveo studiju u kojoj su otkrili da vozila sa vraćenim kilometrima mogu biti i do 25 odsto skuplja od automobila sa originalnom kilometražom. Vozilo sa velikom kilometražom će takođe mnogo brže amortizovati, a pronalaženje novog kupca može biti izazov.
Komentari ()
Vidi sve komentare