Koliko je prosečnih plata potrebno da se kupi nov automobil u Srbiji

Auto 27. feb 202410:10 9 komentara
Ilustracija / Shutterstock / Mikbiz

Koliko je novca, odnosno mesečnih plata, potrebno građanima sa prosečnom zaradom u različitim gradovima u Srbiji da bi sebi mogli da priušte najprodavanije nove ili polovne automobile iz prethodne godine, istražio je portal Danas.

Prosečna neto plata u decembru prošle godine iznosila je 95.093 dinara (811 evra), saopštio je RZS, ali se plate po gradovima i regionima drastično razlikuju.

Prosečna zarada u Beogradu iznosila je 123.269 dinara, dok je Novom Sadu ona bila 113.635, u Nišu 88.966 i Kragujevcu 88.770 dinara.

S druge strane, prema podacima sa portala Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, u 2023. je prodaja putničkih automobila porasla za 11,65 odsto u odnosu na 2022. godinu, piše Danas.

Ukupno je, prema tim podacima, prodato 25.422 automobila, što je za 2.637 više nego godinu pre.

Najprodavanija marka automobila bila je „Škoda“ sa isporučenih 5.533 automobila, nakon čega slede Tojota, Hjundai, Folksvagen, Dačija, Reno, Kija, BMW, Audi, pa Mercedes.

Prema podacima koje je Danas dobio iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, prvi na listi 10 najprodavanijih novih modela u 2023. godini našao se automobil Škoda Oktavia. Nakon njega, idu još dva vozila istog proizvođača, pa je tako na drugom mestu Škoda Skala, dok je na trećem Škoda Kamik.

Na četvrtom mestu našao se automobil Tojota Korola, a na petom ponovo Škoda, ovog puta Superb.

Šestu poziciju zauzeo je automobil Kia Sportaž, zatim iza nje idu Hjundai Tukson, Dačija Daster, Reno Klio i na desetoj poziciji našao se ponovo automobil marke Škoda, a to je Kodijak.

Cena novog najprodavanijeg modela u Srbiji, Škode Oktavia, prema podacima sa portala prodavca,  iznosi 23.196 evra, odnosno prema današnjem kursu NBS 2.718.571 dinara.

Prema tome, ukoliko primate prosečnu beogradsku zaradu za ovaj automobil biste morali da izdvojite nešto više od 22 plate. Tačnije, bilo bi potrebno da nešto manje od dve godine ostavljate čitavu mesečnu platu na stranu, kako biste mogli sebi da priuštite ovaj automobil.

Što se tiče drugog na listi, Škoda Skala sa najjeftinijim paketom košta 17.424 evra, što je u dinarima 2.024.092, što znači da za ovaj automobil, sa prosečnom platom u Beogradu, morate da skupljate oko 17 meseci, bez da novac od mesečne zarade trošite na bilo šta drugo.

Sa prosečnom platom u Novom Sadu za Škodu Oktaviju potrebno je da odvajate čitavu zaradu u periodu od dve godine, dok za Skalu treba dati gotovo 18 zarada.

Nišlije za prvi automobil na listi treba da štede više od 30 meseci, dok za drugi na listi to moraju da rade oko 23 meseca, odnosno blizu dve godine, a gotovo identična situacije je i u Kragujevcu.

Shutterstock/Madeleine Steinbach

Kakva je situacija sa polovnim automobilima?

Ipak, u našoj zemlji je još uvek dominanta kupovina polovnih autombila.

Prema podacima sa portala Polovni automobili, u 2023. godini u našoj zemlji u ovoj kategroiji najčešće su se kupovali Folksvagenovi modeli Golf, Pasat i Polo, svih generacija.

Osim nabrojanih modela Folksvagena, u 2023. godini su se kupovali Fijat Punto, Audi A4 i dva Opelova modela, Korsa i Astra.

Iza Folksvagena, koji je prvi na ovoj listi, nalaze se modeli Audija, Opela, Pežoa i Renoa.

Portparol portala „Polovni automobili“ Petar Veličković rekao je ranije za RTS da je Srbija u prošloj godini uvezla više od 132.000 polovnih automobila, što znači da je prodaja opala za skoro tri odsto u odnosu na 2022. godinu.

Prema njegovim rečima, naši ljudi najčešće su kupovali vozila koja su proizvedena između 2007. i 2011. godine, (oko 43 odsto), a preovladavali su automobili sa dizel-motorom (64,5 odsto).

Kada se sve uzme u obzir, Golf 5 godišta između 2007. i 2011. može da se pronađe u proseku po ceni od 4.500 evra, što je oko 527.400 dinara.

Dakle za ovaj automobili, ukoliko zarađujete prosečnu platu u Beogradu, morate da odvojite nešto više od četiri zarade, bez da trošite novac na bilo šta osim toga. U Novom Sadu je za ovaj automobil potrebno štedeti oko pet meseci, dok je u Nišu i Kragujevcu potrebno štedeti šest meseci.

Recimo za Audi A4 koji je, takođe, između 2007. i 2011. godišta, a koji se u proseku kreću oko 7.000 evra, odnosno 820.400 dinara, u Beogradu je potrebno izdvojiti oko sedam plata, u Novom Sadu oko osam, dok je u Nišu i Kragujevcu potrebno izdvojiti 10 prosečnih zarada.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare