Koliko traje akumulator, zašto se kvari i kako mu produžiti vek?

Auto 29. sep 202423:27 6 komentara
Shutterstock/tESB Professional

Akumulator je jedan od najvažnijih delova automobila i njegov kvar može jako frustrirati vozače, pogotovo u hladnijim mesecima koji su pred nama, kada akumulatori pokazuju najveće slabosti. Ali, koliko zapravo traje prosečan akumulator i kada bi trebalo da ga proverite?

Nažalost, automobilski akumulator ne traje večno. To je zbog toga što je, kao i kod svake baterije, broj ciklusa punjenja i pražnjenja ograničen. Naročito zime jako opterećuju akumulator automobila. Kad je hladno, hemijske reakcije unutar baterije odvijaju se sporije, piše Jutarnji list. 

Pražnjenje takođe stvara olovni sulfat u bateriji. Ovaj olovni sulfat stvara kristale ako baterija nije potpuno napunjena. S vremenom se ti kristali spajaju i stvaraju sve veće naslage. To smanjuje aktivnu površinu elektroda, što zauzvrat dovodi do slabijeg odziva.

Nakon otprilike četiri godine, toliki deo baterije postaje neupotrebljiv da možete da primetite značajno smanjenje njenih performansi. Vibracije tokom vožnje mogu da uzrokuju otpadanje kristala s elektroda koji zatim stvaraju sloj mulja na dnu ćelije. Ako ovaj sloj postane dovoljno visok da dodiruje dve elektrode, dolazi do kratkog spoja i baterija je trajno uništena.

Skupo ili jeftino: Koji automobilski akumulator traje duže?

Ako bi trebalo da kupite novi akumulator, proverite u uputstvu za upotrebu automobila koji tip smete da koristite. Raspon cena za automobilske akumulatore je širok. Možete dobiti jeftine modele za oko 50 evra, a skupo ne znači uvek bolje, a jeftino ne znači uvek lošije. Pre nego što izaberete jednu, uporedite baterije po recenzijama na internetu i zatražite savet prodavaca.

Kako produžiti trajanje akumulatora automobila?

Zvuči nelogično, ali redovno pranje i čišćenje automobila zimi zapravo može produžiti trajanje akumulatora. Naime, zbog vlažne prljavštine može doći do kratkih spojeva koji će uzrokovati lagano pražnjenje baterije. Zimi takođe ne bi trebalo da nepotrebno grejete retrovizore ili zadnje staklo jer to jako opterećuje akumulator. Preporučuje se da velike potrošače uključite samo dok motor radi (npr. muziku i svetla automobila).

Pročitajte i:

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare