
Zbog posledica pandemije koronavirusa koja je zaustavila proizvodne procese u automobilskoj industriji, polovni automobili danas bolje drže svoju vrednost nego što je to bio slučaj 2019. godine.
Pre pandemije, prosečan automobil izgubio bi oko 50 odsto svoje vrednosti u pet godina. Danas prosečna petogodišnja amortizacija iznosi 38,8 odsto, a električna vozila su najgora vrsta – gube otprilike polovinu svoje vrednosti, pokazuje istraživanje.
iSeeCars je analizirao više od 1,1 milion vozila prodanih od novembra 2022. do oktobra 2023. kako bi odredio koliko im pada vrednost u roku od pet godina.
“Dobra vest za vlasnike automobila je da svi polovni automobili drže svoju vrijednost bolje nego prije pet godina. Ali ne zadržavaju svi oilovni automobili jednaku vrednost”, rekao je Karl Brauer, izvršni analitičar pri iSeeCars.
Dok je prosječna petogodišnja amortizacija za sva vozila 38,8 odsto, električna vozila su lošija za više od 10 postotnih bodova i iznose 49,1 odsto. SUV-ovi također gube veću vrednosti od prosečnih vozila i to 41,2 odsto.
Automobili koji najbolje održavaju vrednost
Ovih 25 automobila održavaju vrednost daleko bolje od proseka. Najbolje rangirani je Porše 911 koji gubi samo 9,3 odsto svoje vrednosti nakon pet godina, što ukazuje na neverojatno veliku potražnju za ovim sportskim automobilom na tržištu polovnih vozila.

Tri druga Poršea, zajedno sa šest Tojota, četiri Subarua i tri Ševroleta, odražavaju potražnju potrošača za sportskim automobilima, ali malim SUV vozilima i ekonomičnim automobilima.
Takođe, porast cena polovnih automobila u poslednjih nekoliko godina naterao je mnoge kupce na manje modele niže cene.

Videli smo nagli porast potražnje za zabavnim automobilima tokom pandemije, a potražnja za njima je i dalje velika”, rekao je Brauer.
Vozila koja najlošije održavaju vrednost
Luksuzni automobili uvek gube na ceni brže od uobičajenih modela, a najnoviji podaci potvrđuju da skuplji automobili gube u proseku 48,1 odsto na vrednosti posle pet godina, dok je prosek industrije 38,8 odsto.

Među vozilima koja najgore drže vrijednost su luksuzne limuzine i SUV-ovi.
“Kupci koji žele zadržati svoja vozila na duže vreme ne bi trebali biti previše zabrinuti zbog ovih stopa amortizacije, ali ako svakih nekoliko godina menjate novo vozilo, a ta vozila su luksuzne limuzine ili luksuzni SUV-ovi, gubite mnogo novca”, rekao je Brauer.
Pad vrednosti električnih vozila
Električna vozila još uvijek su relativno nova na tržištu, što ograničava mogućnost praćenja njihove 5-godišnje amortizacije. Ali električna vozila koja su na tržištu već pet godina izgubila su više vrednosti od proseka. Kao jedan od razloga navode se i podsticaji koji snižavaju početnu cenu tih automobila, ali i zabrinutost oko troškova zamene baterija.
S druge strane, hibridna vozila, koja su takođe novija tehnologija, smanjila su pad vrednosti za 20 odsto u posljednje 4 godine, spustivši se s 56,7 u 2019. na 37,4 odsto. Kombinacija viših cena goriva i većeg poznavanja tehnologije proširila je tržište i povećala potražnju za hibridnim vozilima. Tako da ima nade i za električne automobile.
“Tojotina duga istorija s hibridnim modelima uspostavila je snažnu bazu kupaca, a Honda i Hjundai takođe stvaraju hibridne sledbenike”, tvrdi Brauer.
“Više cene novih i polovnih automobila tu su i dalje. Sve dok se ograničena proizvodnja novih automobila modela od 2020. do 2022. godine u potpunosti ne preseli na tržište polovnih automobila, nedostajaće vozila koja bi zadovoljila potražnju. To znači bolju vrednost za vlasnike automobila, ali i više cene za kupce u doglednoj budućnosti”, zaključuje Brauer.
Komentari ()
Vidi sve komentare