Otkriveni fosilni tragovi drevnog krokodila koji se kretao na zadnjim nogama

SciTech 12. jun 202015:45 > 15:55
Martin LOCKLEY / University of Colorado Denver / AFP

Neke vrste drevnih krokodila verovatno su se kretale na zadnjim nogama, poput dinosaurusa ili nojeva, pokazalo je istraživanje utemeljeno na odlično očuvanim fosilnim tragovima pronađenim u Južnoj Koreji.

Gotovo stotinu tragova dugih između 18 i 24 cm očuvano je u blatnom sedimentu oko jezera koje datira iz rane krede, poslednjeg dela mezozoika, odnosno iz razdoblja 110 do 120 miliona godina pre nove ere.

Međunarodni tim koji stoji iza otkrića kaže da će to verovatno dovesti u pitanje našu percepciju krokodila.

„Ljudi su o krokodilima skloni da razmišljaju kao o životinjama koje su prilično lenje i koje se izležavaju na obalama Nila ili reka u Kostariki. Nikom ne pada na pamet da se zapita što bi bilo da se takva životinja kreće na zadnjim dvema nogama, poput noja ili Ti- reksa „, rekao je za BBC Martin Lokli, profesor emeritus na američkom univerzitetu u Koloradu.

Studija će zasigurno izazvati živu raspravu jer neće svi istraživači nužno prihvatiti interpretaciju američkih naučnika.

Rezultati studije objavljeni su u časopisu „Scientific Reports“, a u njoj su, uz američke učestvovali i australijski i južnokorejski naučnici.

Isprva su pomislili da fosilizovani tragovi stopala otkriveni na području današnje Južne Koreje pripadaju drevnom letećem gmizavcu pterosaurusu, pretku modernih ptica, ali nakon ovog istraživanja, naučnici veruju da pripadaju krokodilima koji su se kretali na dve zadnje noge.

„Na jednom smo nalazištu našli otiske za koje smo verovali da pripadaju džinovskim pterosaurusima, ali sada pretpostavljamo da je reč o tragovima krokodila“, rekao je jedan od autora studije, Entoni Romilio, paleontolog na Univerzitetu u Kvinslendu.

„Otisci stopala su dugački oko 24 centimetra, što upućuje na to da je visina nogu stvorenja koja su ih ostavila bila približno ista visini nogu odraslog čoveka“, pojasnio je.

Martin LOCKLEY / University of Colorado Denver / AFP

„I dok su otisci stopala pronađeni svuda po nalazištu, otiske prednjih nogu, odnosno ruku, nismo pronašli“, kazao je Romilio.

Voditelj istraživanja, Kjung Su Kim s Nacionalnog južnokorejskog univerziteta kazao je da je putanja otisaka „vrlo uska“ te da „izgleda poput putanje koju je za sobom ostavio krokodil koji balansira na tankom užetu“, a poznato je da krokodili iza sebe ostavljaju široku krivulju gibanja.

„Kada smo ovim saznanjima dodali činjenicu da su izostali tragovi povlačenja repa, postalo nam je jasnije da su se ta stvorenja kretala na dve stražnje noge“, rekao je.

„Uz to otisci stopala ne nalikuju onima koje za sobom ostavljaju dinosauri koji se kreću na nožnim prstima. Krokodili se kreću punim stopalom, ostavljajući jasne tragove peta, poput ljudi“, pojasnio je Kim.