Sojuz stigao na MSS za rekordnih tri sata i tri minuta

SciTech 14. okt 202009:13 > 12:20
Tanjug / Roscosmos Space Agency via AP

Ruska svemirska letelica Sojuz s američkom astronautkinjom i dvojicom ruskih kosmonauta pristlaa je na Međunarodnu svemirsku stanicu (MSS) nakon samo tri sata leta čime je postigla novi rekord brzine.

„Letelica Sojuz MS-17 ‘pristala je u 08H48 GMT’ na MSS“, objavila je ruska svemirska agencija u saopštenju.

„Postignut je novi rekord (…) Ukupno vreme od lansiranja do pristajanja Sojuza iznosi tri sata i tri minuta“, objavio je Ruskozmos.

Na MSS su stigli Amerikanka Kejt Rubins, mikrobiologinja iz NASA, prva osoba koja je sekvencionisala DNK u svemiru (2016. godine), a dvojica ruskih kosmonauta Sergej Rižikov i Sergej Kud-Sverčkov.

Tanjug / Roscosmos Space Agency Press Service via AP

Današnje lansiranje je rekordno, jer je let do MSS-a do sada uobičajeno trajao šest sati.

Ova je misija poslednji let ruskom svemirskom letelicom za nekog člana američke svemirske misije.

Otkako je 2011, nakon niza tehničkih poteškoća završen program američkih raketoplana „Space Shuttle“ 2011, NASA je Rusiji poverila prevoz svojih astronauta na MSS, laboratoriju u orbiti u kojoj kontinuirano, gotovo 20 godina rade astronauti u istraživačkim misijama.

Odsad će američki stručnjaci biti lansirani američkim letelicama jer je američka svemirska agencija NASA sklopila 2014. godine ugovor s kompanijom SpaceX (u vlasništvu inovatora Ilona Maska) kao i kompanijom Boing za izgradnju svemirskih kapsula u nastojanju da bude nezavisna od Rusije.

Program vredan osam milijarda dolara omogućio je da SpaceX izvede prvo putovanje s ljudskom posadom do MSS-a u maju, što je bilo prvo lansiranje iz Sjedinjenih Država u gotovo deset godina.

Sjedinjene Države trebalo bi lansiranja izvode kapsulom SpaceX’s Crew Dragon.

NASA i Roskozmos nastavljaju partnerstvo u svemiru i pregovaraju o tome da se i ruski kosmonauti prevoze američkim letelicama, odnosno američki ruskima kada to bude potrebno, rekao je portparol Roskozmosa za Rojters.

“Naravno, zajednički letovi u interesu su za pouzdanost MSS-a kako bi se osigurao njen stalan rad“, rekao je. “Takav pristup (letovi jedne i druge strane) garantovaće stalno snabdevanje za posade koje se izmenjuju u istraživanjima na MSS-u u slučaju da se dogodi neka poteškoća na letelici partnerske države“.

Istraživanja na Međunarodnoj svemirskoj stanici redak su primer efikasne saradnje između Rusije i Sjedinjenih Država. Posada koja je sada na MSS-u, Kris Kesidi iz NASA i Anatolij Ivaničin i Ivan Vagner iz Roskozmosa treba da se vrate na Zemlju 22. oktobra.

Sledeći let kapsule SpaceX put MSS-a predviđen je u novembru kada će u orbitu poneti tri američka i jednog japanskog astronauta, piše AFP.

Kejtlin Rubins, koja je rekla da je jako srećna što će ponovno raditi na MSS-u, a srećna je jer u sredu slavi 42. rođendan.

Kosmonaut Rižikov našalio se kazavši „MSS je verovatno sada najsigurnije mesto na kojem možete biti“, rekao je aludirajući na pandemiju kovida-19 na Zemlji.