Boing bi da „načne“ dominaciju Spejs eksa: Starliner veliki korak, ali ima još puno problema

SciTech 10. jun 202416:26 0 komentara
boing Boeing Starliner
NASA TV via REUTERS

Boingova svemirska letelica Starliner postigla je prošle nedelje veliki uspeh prenevši dvoje astronauta do Međunarodne svemirske stanice (MSS), ali zbog problema s kojima se susrela na putu i prepreka koje još predstoje, glavni Boingov cilj rutinskih misija još je jako neizvestan.

Kapsula CST-100 pristala je u četvrtak na MSS prvi put s ljudskom posadom demonstrirajući sigurnost leta za dve publike: NASA-u, koja želi drugu američku svemirsku letelicu za letove u orbitu, i novo tržište za privatne misije sa astronautima kojim trenutno dominira SpaceX Ilona Maska i njegova kapsula „Crew Dragon“.

Ali pre nego Boing „načne“ SpaceX-ovu dominaciju u sektoru vladinih i privatnih letova s ljudskom posadom, njegov Starliner mora da ostvari još nekoliko testnih ciljeva.

„To je kritični korak jer ako ne mogu uspešno prevoziti ljude u svemir i sigurno ih vratiti, tada nisu dokazali ono što moraju za izvođenje bilo koje misije“, rekla je Patrisija Sanders, koja je do februara bila predsednica NASA-inog Savetodavnog panela za aeronautičku bezbednost.

POVEZANE VESTI

Posada, astronaut veteran i testni pilot Bač Vilmore i Sani Vilijams, mogli bi da se vrate na Zemlju već 14. juna ili da ostanu u svemiru čak 45 dana, rekli su zvaničnici NASA.

Tokom 24-časovnog Starliner leta do svemirske stanice koja kruži oko Zemlje na visini od oko 386 kilometara, na letelici je četiri puta isticao helijum i otkazalo je pet potisnika zbog čega je pristajanje na stanicu kasnilo.

„Starliner nas je prisilio da malo teže radimo kako bismo pristali“, rekao je novinarima Stiv Stič iz NASA zadužen za komercijalne posade.

U postignuća misije može se upisati to što je Vilmor preuzeo ručne kontrole i testirao upravljanje letelicom, opštu bezbednost misije i autonomno pristajanje letelice na stanicu.

U danima koji dolaze letelica treba da pokaže da se može odvojiti od MSS-a, da više manevriše i vrati se sigurno na Zemlju.

Ali, isticanje helijuma i kvarovi na potisnicima, premda nisu opasni za astronaute, ipak zadaju glavobolje, rekli su zvaničnici NASA.

Boing je prvi put otkrio isticanje helijuma, koji se koristi za povećanje pritiska goriva u potisniku, kada je Starliner bio na tlu prošlog meseca i zvaničnici su to ocenili slabo rizičnim za let. Rekli su da je kvar na potisnicima sličan onima koji su se dogodili na testnom letu bez posade 2022.

„Ne razumemo sasvim zašto se događaju“, rekao je Stič.

Boing je objavio da planira da redizajnira ventile na propulzivnom sistemu letelice nakon što je mana otkrivena 2022. i dobiće 5,5 miliona američkih dolara od NASA da prouči potencijalni redizajn baterija na letelici, prema zvaničnim dokumentima.

Izazovi u razvoju letelice već su stajali Boing gotovo 1,5 milijardi dolara.

Još nije sigurno hoće li redizajn biti potreban. NASA i Boing mesecima će proučavati podatke iz misije i probleme koji su se pojavili kako bi utvrdili može li letelica da bude sertifikovana za rutinske letove.

„Nije uspeh dok se bezbedno ne vrate i dok ne shvatimo implikacije bilo kakvih anomalija koje su se dogodile tokom misije“, rekla je Sanders.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!