Brojni studenti već izbačeni sa fakulteta zbog korišćenja veštačke inteligencije

SciTech 16. apr 202423:50 10 komentara
Shutterstock/Deemerwha studio

Nakon što je OpenAI uveo ChatGPT, ovaj alat se u početku pokazao prilično popularnim među studentima, a nekoliko profesora koledža upozorilo je da se veštačka inteligencija počela koristiti za varanje pri rešavanju zadataka i pisanju eseja. Umesto da satima traže materijale, čitaju, obrazuju se i pišu ono što su naučili i na osnovu toga izvlače neke svoje zaključke, sada neki od njih sve prepuštaju veštačkoj inteligenciji.

Teško je reći koliko je ovaj problem rasprostranjen, ali kako je novinarima Fajnenšel tajmsa rekao neimenovani član britanske akademske zajednice, on je mnogo veći nego što javnost misli. U njegovoj ustanovi problem je toliko raširen da su mnogi studenti već izbačeni sa fakulteta, a neki predmeti su izgubili veliki broj studenata. Slično je i na nekim drugim univerzitetima sa čijim je predstavnicima razgovarao, piše Financial Times.

Pročitajte još:

Iako se generalno kaže da je teško jednostavno prepoznati sadržaj koji su napisali AI chatbotovi, osoba sa kojom je FT razgovarao rekla je da je to zapravo prilično jednostavno.

Naime, kada se učenici pitaju o nekim konceptima ili izvorima koje su koristili za pisanje eseja i radova, oni koji su ih pisali uz pomoć AI nemaju pravi odgovor. Ali, kako napominje ovaj član akademske zajednice, otkrivanje prevaranata je samo deo problema, a drugi deo problema je odnos prema onima koji varaju. Naime, kako se često radi o stranim studentima koji plaćaju mnogo veće školarine od domaćih, fakulteti ne žele da ih izbace jer gube novac koji im je preko potreban.

Sve to, naglašava FT, može vremenom dovesti do veoma velikog problema, odnosno da će takvi ljudi na kraju završiti fakultete, ali neće imati znanja potrebna za diplomu jer će im AI u tome pomoći tokom školovanja. Ali dok veštačka inteligencija može da pomogne u teoriji, šta će se dogoditi kada postoji praktičan problem koji će ti ljudi morati sami da reše, bez mogućnosti veštačke inteligencije da im pomogne? To se posebno odnosi na osetljive profesije kao što su medicina i vojska, gde bi zbog diplome mogli da se zapošljavaju nekvalifikovani ljudi.

Dok izvori Fajnenšel tajmsa govore o prilično velikom i široko rasprostranjenom problemu, ranija studija koju su u SAD sproveli istraživači sa Stanforda pokazala je drugačiju sliku. Naime, prema njihovim podacima, AI nije značajno uticala na opšti porast varanja. Oslanjali su se na starije podatke o varanju među srednjoškolcima, koji pokazuju da već dugi niz godina do 70 odsto njih koristi različite taktike varanja, prepisivanja i slično. Ta brojka se nije promenila godinu dana nakon uvođenja ChatGPT-a, iako možemo pretpostaviti da je sa AI varanje postalo intenzivnije.

Što se tiče fakulteta, oko polovine studenata redovno koristi generativnu veštačku inteligenciju, ali ne samo za varanje, dok samo 12 odsto njih svakodnevno koristi ovu tehnologiju.

Takođe, podaci kompanije koja je razvila softver za otkrivanje plagijata Turnitin pokazuju da je pre godinu dana situacija u vezi sa upotrebom AI u pisanju eseja i drugih zadataka bila skoro ista kao danas. Takođe, kako je objasnio Chris Caren iz kompanije, samo korišćenje ChatGPT-a ne znači automatski varanje, jer neki profesori dozvoljavaju upotrebu AI alata u određenoj meri, ali samo kao ograničeno pomagalo za pisanje.

Šta god da mislite o veštačkoj inteligenciji, činjenica je da ćemo vremenom ovu tehnologiju sve više koristiti u mnogim segmentima, pa i u obrazovanju, a za školarce i studente biće od velikog značaja da znaju da koriste alate za generativnu veštačku inteligenciju, ali i voditi računa da se ne koriste za varanje i nezakonite radnje.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare