U snežnim padavinama na Antarktiku pronađena mikroplastika

SciTech 08. jun 202218:17 > 23:15 1 komentar
Pixabay/ilustracija

Rezultati istraživanja novozelandskih naučnika objavljeni u sredu pokazali su da je u svežem snegu koji je nedavno pao na Antarktiku prvi put pronađena mikroplastika, što bi moglo da ubrza otapanje snega i leda i predstavljati pretnju zdravlju jedinstvenih ekosistema tog kontinenta.

Sitna plastika, manja od zrna pirinča i ranije je pronađena u antarktičkome morskom ledu i u površinskoj vodi, ali naučnici ističu da je prvi put otkrivena u svežim snežnim padavinama.

Doktorantkinja Univerziteta u Kanterberiju, Aleks Aves, je prikupila uzorke snega s19 lokacija na antarktičkoj Rosovoj ledenoj poliči i saopštila da je šokirana pronalaskom mikroplastike u apsolutno svakom uzorku.

„To je neverovatno tužno…, ali pronalazak mikroplastike u svežem antarktičkom snegu ističe razmere zagađenja plastikom čak i u najudaljenijim regionima sveta“, rekla je Aves.

Rezultati njenog istraživanja pokazali su da je po litri otopljenog snega pronađeno u proseku 29 mikroplastičnih čestica.

Gustina mikroplastike bila je skoro tri puta veća nedaleko od naučnih baza na ostrvu Ros – bazi Skot i stanici MekMurdo.

Od pronađenih 13 različitih vrsta plastike, najčešći je bio PET, koji se često koristi za izradu boca za bezalkoholna pića i u proizvodnji odeće.

Mikroplastika je možda putovala hiljadama kilometara vazduhom, ali je isto tako verovatno i da je prisutnost ljudi na Antarktiku prourokovala mikroplastični „otisak“, kažu istraživači.

Istraživanje je potvrdilo ono što su naučnici i očekivali, rekla je viša naučnica Instituta za nauku o okolišu i naučna istraživanja, Olga Panto.

„Zaista je nemoguće da bilo koji organizam u današnje vreme izbegne uticaj ljudskih aktivnosti, isto kao što ljudsko delovanje utiče na klimatske promene koje pak utiču na promene u životnoj sredini“, kazala je Panto.