Nova studija još jednom potvrdila: Evolucija se ponavlja

SciTech 08. jun 202421:36 14 komentara
Shutterstock/Mark Brandon

Evolucija se često smatra spontanim procesom koji deluje na niz osobina koje se pojavljuju kroz genetske varijacije.

Nova studija o štapićastim insektima (poznati po mimikriji odnosno oponašanju okoline) ukazuje da se evolucija ponekad može ponoviti na predvidljiv način, što bi moglo pomoći našem razumevanju kako se organizmi mogu promeniti kao odgovor na pritiske selekcije.

Patrik Nosil, evolucioni biolog iz Francuskog Nacionalnog centra za naučna istraživanja, i njegove kolege, proučavali su obrasce prilagođavanja kod štapićastih insekata, prvenstveno iz podreda timema cristinae.

Sa podacima iz 30 godina sprovođenih terenskih studija na 10 odvojenih lokacija, otkrili su da je ponavljanje ključni deo evolucije štapićastih insekata.

Još od devedesetih godina prošlog veka, Nosil i njegove kolege su hvatali insekte koji ne lete uz puteve u planinama u blizini Santa Barbare u Kaliforniji i istraživali njihovu sposobnost prilagođavanja.

Tri različite varijante t. cristinae se kamufliraju, bilo one sa belim prugama ili običnom zelenom bojom koja odgovara njihovim omiljenim biljkama domaćinima, ili ređom, tamnijom nijansom.

Štapićasti insekti polažu jaja samo jednom godišnje, tako da su svake godine u istraživanju predstavljale novu generaciju.

Tako je, sa više od 32.000 insekata umreženih i katalogiziranih, tim mogao da razdvoji trendove – otkrivši da u svih 10 geografski odvojenih populacija, brojnost zelenih i prugastih insekata kruži iz godine u godinu na predvidljiv način.

Ako su pruge jedne godine bivale manje zastupljene, sledeće godine su bile češće i obrnuto. Međutim, udeo insekata tamnih tonova, koji se stapaju sa šumskim tlom, ostao je prilično nizak i stabilan tokom vremena.