Stručnjaci za N1: Kako se zaštiti od prevara u onlajn prostoru

author
N1 Sarajevo
04. jan. 2024. 11:09
Booking
Shutterstock/ DenPhotos | Shutterstock/ DenPhotos

Brojni turisti koji su došli u Sarajevo da proslave novogodišnje praznike ostali su prevareni za smeštaj. Preko Booking.com stranice za rezervaciju smeštaja rezervisali su odmor u Sarajevu koji je ponudio izvesni David Perić. Ko najčešće naseda na ove prevare i kako se zaštititi?

Prevareni turisti koji su smeštaj plaćali za doček Nove godine u Sarajevu nije ništa novo, kaže federalni inspektor Saša Petrović. Direktor Turističke zajednice KS je rekao da kantonalni MUP zna ko je počinilac i da je to radio i ranije.

“Ovo je stara nova prevara i krenula je davno. Imali smo stranice i za prodaju automobila na sličnom principu. Policija KS vodi ovaj slučaj. Uvek je bilo i biće prevara. Ne znam za ovaj slučaj, jer MUP KS vodi slučaj, ali presude idu brzo”, kaže.

Predsednikom eCommerce Asocijacije BiH Orhan Gazibegović objasnio je za N1 kako da se prepozna onlajn prevara.
“Kada je u pitanju Booking iz perspektive organizacije, za početak je važno za kupce i korisnike da znaju da s druge strane nije fizičko lice jer su tu poprilično nezaštićeni. Kada je s druge strane kompanija i imaju legitiman način naplate, tu su sigurni. Iza njih stoji banka koja garantuje za njihovo poslovanje”, kaže.

Svako krivično delo na interentu zahteva pripremu, kaže Petrović. “U ovom slučaju verovatno radi grupa ljudi koji ima više korisničkih naloga. Moguće je sam sebi rezervisati smeštaj, stavljati recenzije, otkazivati smeštaj. Nije teško uraditi ovakvu prevaru. Iskusni su i to izgleda dosta realističnije kada neko traži rezervaciju”, objašnjava.

“Ako izgleda previše dobro, to nije uredu. Za početak, ako izgleda predobro, a da je niska cena za nešto što izgleda nestvarno dobro. Četvoro oči treba otvoriti jer se vrlo verovatno radi o prevari”, kaže Gazibegović.

Inspektor kaže da on lično kada gleda recenzije, gleda korisnike i pretražuje Google fotografije sa tog profila.

“Upoznao sam mnogo prevaranata i oni su manipulativni i imali smo prevare da oni to tek shvate kada budu prevareni”, naveo je.

Za konkretan slučaj prevarenih turista iz Sarajeva, Gazibegović kaže da i oni snose odgovornost.

“Da je korisnik platio preko Bookinga ne bi bio prevaren, jer bi Booking taj novac vratio vlasniku. Imaju certifikate koje štite lične podatke i plaćanje se vrši preko legitimnih provajdera koji su sertifikovani da vas zaštite od takvih stvari. Istraživanje je pokazalo da je mnogo korisnika imalo neugodna iskustva prilikom kupovine i plaćanja. Online plaćanje i trgovina je sigurna kada kupujete legitimnim kanalima i legitimnim shopovima, i tu nema problema”, zaključuje.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama