
Publika je bila šokirana, kritičari podeljeni, a Dejvid Finčer je optužen za nihilizam i opasnu provokaciju.
Ali upravo u tom sukobu leži snaga ovog filma, dela koje je razotkrilo prazninu potrošačkog društva i stvorilo generacijski mit o pobuni protiv sopstvenog života.
Zasnovan na romanu Čaka Palahnjuka, Borilački klub je mnogo više od borbene priče - to je portret civilizacije koja se raspada pod teretom sopstvenih laži.
Između kancelarijske nesanice i anarhije
Glavni lik, bezimeni narator (Edvard Norton), je korporativni radnik koji meri svet katalozima i IKEA nameštajem. Njegov život, sterilno uređen, gubi smisao kada upozna Tajlera Dardena (Bred Pit) - anarhističkog filozofa, proizvođača sapuna i oličenje nefiltrirane slobode.
Njih dvoje stvaraju Borilački klub, podzemni ritual za muškarce koji su izgubili kontakt sa stvarnošću i sopstvenim telima. Ali ono što počinje kao emocionalna terapija kroz nasilje uskoro postaje kolektivni kult uništenja.
Marla Singer (Helena Bonam Karter) takođe ulazi u ovu mrežu - sarkastična, izgubljena i neizbežna. Ona je jedina koja vidi kroz masku protagoniste i istovremeno provocira i razotkriva njegovu nestabilnost.
Nastupi koji su ušli u filmsku istoriju
Edvard Norton igra čoveka na ivici. Njegov nastup, uzdržan i tih, nosi film kroz paranoju i grotesknost, dok Bred Pit u ulozi Tajlera Dardena pulsira harizmom, erotikom i ideološkom pretnjom. Darden je simbol - personifikacija potisnutih porivi, kolektivnog besa i opasne ideje da sloboda postoji samo kroz uništenje.
Helena Bonam Karter, kao Marla, jedina je koja unosi toplinu u svet lišen empatije. Njena sarkastična melanholija razbija muški mit o moći i otkriva da je film, ispod svoje agresije, priča o usamljenosti i potrebi za povezanošću.
Kada se sistem uruši, šta ostaje?
Kritika 1999. godine bila je oštra i podeljena. Neki su tvrdili da „Borilački klub“ veliča nasilje, drugi su ga videli kao najvažniji kinematografski esej o krizi identiteta kasnog kapitalizma. Finčer nije ponudio nikakva rešenja, već samo ogledalo u kojem se društvo vidi kakvo jeste.
Završna scena, eksplozija uz pesmu „Where Is My Mind“ grupe Pixies, ostaje jedan od najmoćnijih filmskih završetaka ikada. Zgrade nestaju, sistem se urušava, ali pitanje ostaje: može li se nešto novo roditi iz pepela ili je uništenje samo još jedna iluzija slobode?
Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?
Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare