Fenomen Tejlor Svift: Kako je devojčica sa gitarom postala najveća zvezda na planeti?

Reuters/Andrew Kelly

Bez obzira na to da li ste fan Tejlor Svift ili ne, teško je poreći kulturni i finansijski uticaj koji je američka pop zvezda izvršila ove godine.

Njen album „Midnights“, objavljen krajem 2022, bio je najprodavaniji sa 1,8 miliona primeraka, što je dvostruko od Harija Stajlsa, koji se kotira na drugom mestu.

Po 12. put njen album je dospeo na prvo mesto rang lista, kada je njeno poslednje ostvarenje „Speak Now (Taylor’s Version)“ u julu postigao taj uspeh.

Time je ova devojka iz Pensilvanije nadmašila i legendarnu Barbru Strejsend po broju najslušanijih albuma jedne pevačice.

Tejlorina svetska turneja „Eras”, koja predviđa 131 koncert i trenutno puni stadione širom SAD, verovatno će biti turneja sa najvećom zaradom svih vremena. Kada se završi iduće godine, predviđa se da će prikupiti 1,4 milijarde dolara.

Analitičari procenjuju da će turneja takođe imati ukupan ekonomski uticaj od oko pet milijardi dolara na gradove u kojima se održava. Čak su i Federalne rezerve primetile uticaj koji njena turneja ima na regionalne ekonomije.

Jessica Christian/San Francisco Chronicle via AP

Publika, najčešće mlađa, širom sveta planira putovanje u SAD da bu prisustvovala njenom nastupu i dokazala da su verni „sviftiji“, dok Australija organizuje naučni simpozijum o uticaju mlade zvezde.

Dosadašnjih 17 godina karijere (prvi album objavila je sa 16 godina) Tejlor je postigla komercijalni uspeh bez premca, ali i izdejstvovala velike promene u samoj muzičkoj industriji.

„Borac za promenu pravila u muzičkoj industriji“

Mladen Savković, PR menadžer u kulturi i fan Tejlor Svift, kaže za N1 da su se ljudi na ovim prostorima tek od nedavno zainteresovali za „fenomen Svift“.

„Tejlor Svift ima iza sebe već 15 godina karijere, nekoliko albuma godine, milionske tiraže i jedna je od retkih pop pevačica koje su sve ove godine opstale na vrhu muzičke scene“, objašnjava Savković.

Dodaje da je to samo po sebi fenomen, jer je već dugo aktuelan trend da muzičari koji se bave pop muzikom imaju „ograničen rok trajanja“.

Ističe i da je ono što Tejlor Svift izdvaja u odnosu na ostale muzičare njena posvećenost poslu, profesionalizam, ali i odnos prema „bekstejdž“ osoblju.

„Ona je dokazani borac za promenu pravila u muzičkoj industriji, na nekoliko frontova“, ukazuje.

Pročitajte još

U prilog tome, podsetio je na spor između pop zvezde i muzičkog striming servisa Spotify. Naime, 2014. godine je donela odluku da se njen muzički opus u potpunosti ukloni sa tog popularnog servisa, jer ne plaćaju muzičarima dovoljno za autorska prava. Pune tri godine njene pesme nisu bile dostupne na Spotify.

Bila je među retkim popularnim izvođačima koji su se javno pobunili zbog toga.

Sličan spor je imala i sa Apple Music. Kada je Apple pokrenuo svoj muzički striming servis 2015. godine, tražili su od izvođača da omoguće da se njihova muzika tri meseca besplatno strimuje.

Ponovo je Tejlor bila ta koja je podigla glas i poručila je kompaniji Apple da ni od njih niko ne traži da nove modele telefona tri meseca daju besplatno.

Na nedavnoj turneji po Severnoj Americi, rasprodala je svaku halu u kojoj je nastupala, a retkost je i što joj koncerti traju duže od tri sata.

„Toliko duge nastupe osim nje ima možda još samo Brus Springstin. Fanovi su izračunali i došli do podatka da ona u proseku na svakom koncertu na bini provede više od tri sata, uz pauzu od svega pet, šest minuta“, rekao je Mladen Savković za N1.

Takođe, ona je osoblju koje je zaduženo za ozvučenje, organizaciju koncerta, obezbeđenje i slično uplatila pozamašne honorare, što retko koja muzička zvezda radi.

Dokaz uticajnosti Tejlor Svift leži i u podatku da je svaki 25. vinil, od oko 43 miliona prodatih u SAD, upravo njen. U 2022. je prodala 1,695 miliona vinila.

„Ali, činjenica je da je temelj njene popularnosti pre svega u tome što izvodi kvalitetnu pop muziku, ima dojmljive tekstove koji brzo ‘uđu u uši’ i prosto su – ‘zarazni'“, zaključio je Mladen Savković.

Biografija

Tejlor Svift je rođena 13. decembra 1989. godine u gradu Vest Reding u Pensilvaniji.

Interesovanje za muziku je pokazala još od malih nogu. Sa 11 godina je otpevala himnu SAD (The Star-Spangled Banner) pre utakmice Filjadelfije Seventisiksersa (Philadelphia 76ers) u NBA.

U narednoj godini je svirala gitaru i počela da piše pesme. Sa svega 14 godina je potpisala ugovor sa kompanijom Sony-ATV kao tekstopisac. Na nastupima širom Nešvila je izvodila pesme koje je sama pisala, a na jednom od njih je primetio producent Skot Borketa, koji joj je ponudio ugovor sa izdavačkom kućom Big Machine.

Prvi albumi

Prvi singl, nazvan „Tim McGraw“, objavila je leta 2006. Inspiraciju za naslov numere je pronašla u jednoj od svojih omiljenih kantri pesama.

Debitantska pesma je bila veliki uspeh i osam meseci je provela na Bilbordovoj listi kantri pesama, pa je ubrzo usledio i prvi album, nazvan „Taylor Swift“.

U 2007. je dobila platinasti sertifikat, prodavši u SAD više od milion primeraka svog debitantskog albuma.

Na drugom albumu – Fearless iz 2008. unela je više pop elemenata u svoju muziku, ali nije odustala od kantrija. Već u prvoj nedelji nakon objavljivanja prodato je više od pola miliona primeraka albuma i našao se na prvom mestu Bilbordove liste od 200 pesama.

Incident sa Kanjeom Vestom

Prvu samostalnu turneju je počela 2009. godine u Severnoj Americi i svi koncerti su bili rasprodati.

Tada je osvojila MTV video nagradu za pesmu „You Belong with Me“.

Kada je trebalo da održi govor zbog dobijene nagrade, prekinuo ju je Kanje Vest, koji je izašao na pozornicu i rekao da je nagradu trebalo da osvoji Bijonse.

Kasnije je Bijonse tokom svog govora pozvala Tejlor da joj se pridruži na sceni, što je izazvalo ovacije publike.

Prvu ulogu u filmu je ostvarila u romantičnoj komediji „Dan zaljubljenih“.

Iako je u intervjuima izbegavala pitanja o privatnom životu, na trećem studijskom albumu „Speak Now“ iz 2010. bilo je mnogo aluzija na njene veze sa Džonom Majerom, Džoom Džonasom i glumcem Tejlorom Lautnerom.

Naredne godine je osvojila Gremi za najbolji kantri solo nastup i za najbolju kantri pesmu – „Mean“ sa albuma „Speak Now“.

Na četvrtom albumu, „Red“ (2012), većina pesama je bila u pop-rok stilu. U prvoj nedelji je prodato rekordnih 1,2 miliona primeraka. Pored toga, numera „We Are Never Ever Getting Back Together“ joj je donela prvo mesto na Bilbordovoj top listi pop pesama.

Međutim, sama Tejlor Svift je kao svoj prvi pop album označila „1989“, koji je nazvan po njenoj godini rođenja i inspirisan muzikom iz tog vremena. Ovaj album je takođe oborio rekorde po broju prodatih primeraka i doneo joj je novi Gremi.

U godinama koje su usledile objavila je albume „Reputation“ (2017), „Lover“ (2019), „Folklore“ (2020), „Evermore“ (2020) i „Midnights“ (2022).

Takođe je objavila četiri albuma sa živih nastupa – Speak Now World Tour – Live (2011), Live from Clear Channel Stripped 2008 (2020), Folklore: The Long Pond Studio Sessions, from the Disney+ Special (2020) i Lover (Live from Paris) iz 2023.