Ekstremni post: Šta „jedan obrok dnevno“ radi vašem telu?

Zdravlje 22. sep 202306:55 1 komentar
Shutterstock/Dragana Gordic

Slavne ličnosti su godinama popularisale različite neobične trendove u ishrani. Jedan od najnovijih trendova među poznatim ličnostima je dijeta "jedan obrok dnevno" (OMAD).

Među fanovima OMAD-a su Brus Springstin i frontmen grupe Koldplej Kris Martin. Mnogi zagovornici OMAD-a tvrde da im pomaže da bolje upravljaju svojom težinom i ostanu u formi.

OMAD je zapravo ekstremnija verzija drugih vrsta dijeta posta, kao što su povremeni post i ishrana ograničena vremenom.

Glavna razlika je u tome što umesto da poste samo određene dane ili da jedu svoje obroke samo tokom određenog vremenskog okvira, ljudi koji prate OMAD jedu sve svoje dnevne kalorije u jednom, velikom obroku.

Ali dok pristalice OMAD-a kažu da pridržavanje dijete poboljšava mnoge aspekte zdravlja, vrlo malo se zapravo zna o tome kakav efekat samo jedan obrok dnevno ima na telo, a kamoli da li je bezbedan.

Post i zdravlje

Dokazi koji podržavaju upotrebu OMAD-a su ograničeni. Vrlo malo studija se bavilo samim OMAD-om – i većina njih je rađeno na životinjama.

Kao takva, većina tvrdnji da OMAD radi su anegdotske. Ili se zasnivaju na pretpostavci da ako drugi oblici posta mogu biti od koristi za zdravlje, onda će i OMAD biti od koristi.

Istraživanja o ovoj dijeti još su u toku. Neki dokazi pokazuju da oblik povremenog posta poznat kao „dijeta 5:2“ (gde osoba jede normalno pet dana u nedelji, a zatim 800 kalorija ili manje dva dana nedeljno) može pomoći ljudima da bolje upravljaju svojom težinom. Međutim, nije ništa bolje od drugih pristupa ishrani.

Istraživanje je takođe otkrilo da vremenski ograničena ishrana (gde jedete sve svoje dnevne kalorije u određenom vremenskom okviru) može pomoći ljudima da bolje upravljaju svojom težinom. A ima i druge zdravstvene prednosti kao što je snižavanje krvnog pritiska.

Jedna pregledna studija je takođe otkrila da mnoge različite vrste posta (uključujući povremeni post i post svaki drugi dan) mogu poboljšati nekoliko aspekata metabolizma.

To uključuje poboljšanje nivoa šećera i holesterola u krvi, smanjenje nivoa upale i pomoć ljudima da bolje regulišu apetit. Ovo zauzvrat može pomoći u smanjenju rizika od gojaznosti, dijabetesa tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti.

Samo jedan obrok

Jedna studija do sada je razmatrala efekat OMAD-a na ljude. U ovoj studiji, učesnicima je dat isti broj kalorija da jedu svaki dan tokom trajanja studije.

Za polovinu studije, učesnici su jeli te kalorije u jednom obroku, pre nego što su prešli na unos dnevnih kalorija podeljenih u tri obroka dnevno.

Svaki obrazac obroka je praćen samo u periodu od 11 dana. Jedan obrok se uzimao između 17 i 19 časova. Samo 11 učesnika je popunilo anketu.

Kada su učesnici jeli samo jedan obrok dnevno, primetili su veće smanjenje telesne težine i telesne masti. Međutim, učesnici su takođe imali veće smanjenje čiste mase i gustine kostiju kada su jeli samo jedan obrok dnevno.

Ovo bi moglo dovesti do smanjene funkcije mišića i većeg rizika od preloma kostiju ako bi se dijeta pridržavala duži vremenski period.

Studije na životinjama koje su proučavale efekte OMAD-a pokazale su oprečne rezultate, sa istraživanjem koje je pokazalo da su miševi koji su jeli jedan veliki obrok dnevno zapravo dobili više na težini u poređenju sa onima koji su jeli više obroka.

Iako ovi rezultati mogu ukazivati na to da OMAD može imati koristi za neke aspekte zdravlja, još uvek mnogo toga ne znamo o tome.

Za buduće studije će biti važno da se istražuje efekat OMAD-a na veći broj učesnika i na druge grupe ljudi (pošto je ova studija uključivala samo vitke, mlade odrasle osobe).

Takođe će biti važno za studije da posmatraju efekat OMAD-a tokom dužeg vremenskog perioda i sprovedu ova ispitivanja u stvarnom okruženju.

Biće interesantno znati da li vremenski raspored obroka može dodatno poboljšati rezultate i da li nutritivni profil obroka može napraviti razliku.

Ostali nedostaci

Nedostatak ovih važnih hranljivih materija može dovesti do gubitka mišićne mase, rizika od zatvora i lošeg zdravlja creva.

Neko ko prati OMAD moraće da obezbedi dobar deo proteina i dosta povrća, orašastih plodova, semenki i malo voća i celih žitarica u jednom dnevnom obroku kako bi zadovoljio ove nutritivne potrebe.

Takođe će im trebati dobra porcija mlečnih proizvoda kako bi bili sigurni da zadovoljavaju svoje potrebe za kalcijumom i jodom – ili dodatak ili alternativa ako su na biljnoj bazi.

Ovo nije Ishrana koja se preporučuje deci, trudnicama, onima koji žele da zatrudne ili dojiljama, a svakako ne osobama koje bi mogle da budu u opasnosti od poremećaja u ishrani.

Važno je napomenuti da iako ova dijeta može da funkcioniše za poznate ličnosti, oni takođe imaju pristup nutricionistima, visokokvalitetnim dijetama i suplementima po potrebi.

Za većinu nas ovakva dijeta bi mogla biti neodrživa – i potencijalno štetna na duge staze.

Ako neko jede samo jedan obrok dnevno, onda će mu biti prilično teško da zadovolji sve svoje nutritivne potrebe, posebno za energijom, proteinima, vlaknima i ključnim vitaminima i mineralima, prenosi N1 Zagreb.