Kako se čisti i jede mango: Nekoliko razloga zašto bi svi trebalo da jedemo ovo voće

Zdravlje 22. nov 202323:30 2 komentara
Shutterstock

Mango ima vrlo malo kalorija, ali je bogat mnogim vitaminima i mineralima koji pomažu u održavanju zdravlja celokupnog organizma.

Jeste li znali da se mango smatra najstarijim voćem? Mango je poreklom iz Južne Azije, a u Indiji se uzgaja više od 5.000 godina. Njegov specifičan oblik, izgled i ukus čine ga nezaobilaznim u mnogim svetskim kuhinjama pa se može uklopiti u razna jela, od slanih do slatkih.

Postoje stotine vrsta manga, a specifičan je i po tome što ima koščicu tačno na sredini.

Mango koji je dostupan u našim krajevima obično je zeleno-žuto-crven spolja, a žuto-narandžast iznutra. Ovo voće nije samo ukusno, već se može pohvaliti i impresivnim nutritivnim profilom.

Oko 165 grama manga ima samo 99 kalorija te hrpu vitamina i minerala. Jedna porcija manga osigurava gotovo 67 odsto dnevne doze vitamina C. Ovaj vitamin koji se topi u vodi pomaže telu da apsorbuje gvožđe i podstiče rast ćelija.

Mango je takođe dobar izvor minerala bakra i folata koji su posebno važni nutrijenti tokom trudnoće jer podržavaju zdrav rast i razvoj fetusa.

Shutterstock

Zašto je dobro jesti mango?

U nastavku donosimo nekoliko ključnih razloga zašto bi svi, barem jednom nedeljno, trebalo da jedemo mango.

1. Bogat polifenolima

Mango je prepun polifenola, biljnih spojeva koji deluju kao antioksidansi, odnosno bore se protiv uticaja slobodnih radikala na telo.

Ovo voće ima više od desetak različitih vrsta polifenola koji se nalaze u njegovom mesu, kori pa čak i koščici.

To su mangiferin, katehini, antocijanini, galna kiselina, kemferol, ramnetini benzojeva kiselina. Među polifenolima mangiferin je najvažniji i ponekad ga zovu “super antioksidansom” jer je posebno moćan.

Jedno istraživanje pokazalo je da se mangiferin bori protiv slobodnih radikala koji se često povezuju s rakom, dijabetesom i drugim bolestima.

2. Pomaže zdravlju srca

Magnezijum i kalijum kojima mango obiluje pomažu u održavanju zdravog protoka krvi, pomažu krvnim sudovima da se opuste i održavaju nizak krvni pritisak.

Osim toga, polifenol mangiferin, prema istraživanjima, je dobar za zdravlje srca, pomaže u smanjenju holesterola, triglicerida i slobodnih masnih kiselina u krvi.

3. Podstiče probavu

Mango sadrži grupu probavnih enzima zvanih amilaze koji razgrađuju velike molekule hrane kako bi ih telo moglo lako apsorbovati. Amilaze razgrađuju složene ugljene hidrate u šećere, poput glukoze i maltoze.

Ovi enzimi su aktivniji u zrelom mangu, zbog čega je slađi od nezrelog. Budući da mango sadrži puno vode i dijetalnih vlakana, može pomoći kod probavnih problema poput zatvora i dijareje.

Kako se jede mango?

Iako je mango vrlo ukusan i sočan, mnogi od nas ga ne znaju pravilno očistiti i jesti. Najukusniji je kada je zreo, baš kao i avokado. Tada je nešto mekaniji pa mu se lakše može skinuti kora.

Kako da znamo da li je mango zreo?

Pritisnite ga prstom i ako ostane udubljenje spreman je za jelo. Ako ste kupiti pretvrdi mango, ostavite ga nekoliko dana uz banane koje ispuštaju plin etilen i ubrzavaju dozrevanje.

Mango se obično jede svež, u voćnim salatama, smutijima, a od njega se mogu napraviti i razni umaci, salse, pekmezi i popularni engleski chutney namaz. Takođe, osušeni mango može biti zgodan i ukusan međuobrok, ali pripazite kod konzumacije jer tada ima mnogo više šećera.

Kako očistiti mango?

Kada znate kako pravilno da očistite i naržete mango, češće ćete ga i želeti da jedete.

Za početak ga dobro operite mlakom vodom kako bi uklonili eventualnu prljavštinu ili ostatke. Mango možete iseći na tri načina: kašikom, na kriške i na kockice.

Da bi „meso“ odvojili kašikom držite ga uspravno na dasci ili ravnoj površini. Kašikom odvojite meso zajedno s kožom, oko koščice sa svake strane.

Mango možete iseći i nožem na kriške. Okomito nasecite tanke lriške sa obe strane koščice.

Kod trećeg načina ponovite prethodni postupak rezanja na kriške pa onda nožem napravite horizontalne i vertikalne linije po „mesu“, pazeći da ne presečete koru. Koru držite spolja kako bi potisnuli „meso“ prema napred u obliku kockica koje nožem odvojite u činiju.

Shutterstock

Recepti sa mangom

Mango možete vrlo lako uklopiti u svoju ishranu, a u nastavku vam nudimo nekoliko recepata s ovim zanimljivim voćem.

Smuti s mangom

Sastojci:

– 1 zreli mango (oguljen i isečen)

– 1 šoljica svežeg jogurta

– 1/2 šoljice svežeg soka od narandže

– med po želji

– malo leda

Priprema:

Stavite mango, jogurt, sok od narandže i led u blender. Blendirajte dok smesa ne postane glatka. Dodajte med po potrebi i ponovno izmešajte.

Povezano:

Mango kari piletina

Sastojci:

– 500 g pilećih prsa (narezanih na komadiće)

– 2 zrela manga (oguljena i narezana na kockice)

– 1 luk (seckan)

– 2 češnja belog luka (seckana)

– 1 kašičica karija u prahu

– 1 kašičica đumbira (rendanog)

– 1 konzerva kokosovog mleka

– sol i biber po ukusu

– sveži korijander (naseckan) za posipanje

Priprema:

Na srednje jakoj vatri propržite crni i beli u malo ulja dok ne omekšaju. Dodajte im narezane komadiće piletine i pržite dok ne dobiju smeđu boju. Dodajte kari i đumbir te promešajte. Dodajte narezane mango komadiće i kokosovo mleko.

Sve kuvajte na laganoj vatri dok piletina ne bude mekana. Posolite i pobiberite po želji. Piletinu poslužite uz kuvani pirinač i pospite svežim korijanderom.

Pročitajte još:

Salata od manga i avokada

Sastojci:

– 2 zrela manga (oguljena i iseckana na kockice)

– 1 zreo avokado (oguljen, izvađen koščice i iseckan)

– 1 crni luk (naseckana)

– sveži peršun (naseckan)

– sok od limete

– sol i biber po ukusu

Priprema:

Pomešajte mango, avokado, crni luk i peršun u zdjeli. Dodajte sveže isceđen sok od limete.

Posolite i zabiberite prema želji, dobro promešajte i poslužite kao prilog uz ribu ili piletinu.

Prijatno!

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare