Na šta prekomeran unos soli ima negativan uticaj?

Zdravlje 17. jun 202406:55 0 komentara
Shutterstock

Poznato je da prekomerni unos soli šteti našem zdravlju, a najviše se pominje u kontekstu visokog krvnog pritiska. Ali to nije sve.

Iako ćemo prvo pomisliti na smanjenje kuhinjske soli u smanjenju ovog minerala, skriveni predatori se zapravo kriju u ultra-prerađenoj hrani.

Ali još jedna činjenica se pokazala zanimljivom u vezi sa soli. Pored promocije hipertenzije i rizika od moždanog i srčanog udara, naučnici su pokazali da prekomerna konzumacija soli može imati negativan uticaj na naš crevni mikrobiom.

So i mikrobiom creva

To je otkrila studija u kojoj su naučnici došli do zaključka da konzumiranje visokog nivoa natrijuma može potisnuti neke od korisnih mikroba koji žive u našim crevima.

Zbog toga se ispostavlja da čak i male promene u navikama jedenja slane hrane mogu uticati na mikrobe.

Natrijum skriven u ultra-prerađenoj hrani

Većina jede previše natrijuma, a da toga nije ni svesna. U proseku dnevno u organizam unesemo 11 grama soli, što je duplo više od preporučenih pet grama i čak pet puta više od fizioloških potreba našeg organizma.

Oko 70 odsto soli u ishrani dolazi iz ultra-prerađene hrane kao što su hleb, pica, čips, suhomesnati proizvodi, instant supe i drugih sličnih namirnica.

Kada je u pitanju zdravlje korisnih mikroba, višak soli može učiniti sledeće:

Manje zdravih mikroba

Rezultati ove kliničke studije otkrili su da su oni koji su konzumirali višak soli u telu izazvali smanjenje važnih crevnih mikroba poznatih kao Lactobacillus, koji su važni za naš imuni sistem.

Više loših mikroba

U velikim opservacionim studijama, naučnici su otkrili da je veća verovatnoća da će oni koji konzumiraju veći nivo natrijuma imati patogene bakterije u crevima.

Manja raznolikost mikroba

Iste studije pokazuju da ljudi koji konzumiraju mnogo soli imaju manje raznolik mikrobiom, što je povezano sa većim stopama gojaznosti, hipertenzije i drugih hroničnih bolesti.

Manje kratkolančanih masnih kiselina

Kratkolančane masne kiseline koje proizvode naši crevni mikrobi su dobre za naše metaboličko zdravlje. To je ono što je pokazala ova studija, koja je od 145 odraslih osoba sa nelečenom hipertenzijom tražila da se pridržavaju dijete sa niskim sadržajem natrijuma šest nedelja.

Istraživači su otkrili da kada su učesnici jeli manje natrijuma, imali su viši nivo kratkolančanih masnih kiselina, niži krvni pritisak i poboljšanja zdravlja krvnih sudova u poređenju sa onima na dijeti sa visokim sadržajem natrijuma.

Kako smanjiti unos soli?

Znamo, ponekad je lakše reći nego izbaciti nešto tako lepo, ali spremni smo na sve za zdravlje, zar ne?

Smanjite unos ultra-prerađene hrane

To znači da u svoju ishranu uključite što je više moguće one namirnice koje su minimalno obrađene. To su sveže voće i povrće, riba, orasi, obični jogurti, meso peradi, jaja i drugo.

Istovremeno, smanjite potrošnju raznih pica, testenina, salama, gotovih soseva, čipsa, krekera i drugih prerađevina.

Pročitajte deklaracije

Kao što su mnogi od vas stekli naviku da gledaju kalorije i količinu ugljenih hidrata na pakovanjima gotovih proizvoda, pokušajte da u ovaj ritual uključite i dodatnu naviku provere sadržaja natrijuma.

Generalno, smatra se da hrana ima malo natrijuma ako obezbeđuje pet odsto ili manje dnevne vrednosti natrijuma po porciji, prenos Živim.hr.

Koristite zamenu

Iako so sama po sebi nije loša, štaviše, potrebno je našem organizmu, svaki višak je loš. Jedan od načina da se smanji uticaj soli na zdravlje uključuje povećanje unosa kalijuma, tako da kuhinjsku so možete zameniti kalijumom ili natrijum hloridom.

Takođe, možete jesti hranu bogatu kalijumom kao što su lisnato povrće, sočivo, pasulj, slanutak, pomorandže, banane, kivi, mango i druge.

Koristite začine

Umesto da hranu začinite kuhinjskom solju, pokušajte da umesto toga koristite beli luk u prahu, crni biber, semenke susama i druge minimalno obrađene biljke.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!