Počeo je Božićni post: Dijetolog o namirnicama koje treba konzumirati u narednom periodu

Zdravlje 28. nov 202309:28 3 komentara
Shutterstock

Danas je počeo Božićni post i traje 40 dana, do Badnjeg dana - 6. januara.

Svi oni koji primenjuju post često su u dilemi šta konzumirati u toku ovih četrdeset dana, a Veroslava Stanković, dijetolog, pokušala je da razreši ovu dilemu.

„Ako generalno govorimo o postu on znači uzdržavanje od štetnih navika svih vrsta. Umerenost u svakom pogledu. Mnogima ishrana u ovom periodu, iako silno žele da poste, predstavlja veliki problem. Zašto? Post predstavlja izbacivanje masne hrane životinjskog porekla iz ishrane. Ali u nutritivnom i verskom pogledu to podrazumeva neunošenje proteina životinjskog porekla, koji se često nalaze kao aditivi i nosači u mnogim polugotovim i gotovim jelima, konditorskim proizvodima, proizvodima od brašna (pekarskim proizvodima). I ovo znači da svi koji zbog posla „jedu s nogu“ ne mogu da poste“, objašnjava mr sc. med. dr Veroslava Stanković, dijetolog.

Šta znači post?

Prema rečima dijetologa Veroslave Stanković post znači posvećivanje sebi, priprema hrane u kućnim uslovima, balansiranje namirnica, zadovoljavanje kalorisjke i nutritivne potrebe organizma, a da se ne pretera ni u čemu.

„U toku posta važe sva pravila izbalansirane ishrane: tri glava obroka i dve užine. Treba unositi dosta povrća i voća, kako svežeg tako i termički obrađenog jer su nezamenljiv izvor vitamina i minerala. Sve vrste namirnica treba da se nađu na dnevnom jelovniku. Proteini, masti i ugljeni hidrati i, naravno, dosta tečnosti. Kako je ishrana bazirana najčešće na biljnim izvorima važno je znati koje povrće predstavlja izvor određene grupe nutrijenata“, kaže sagovornica.

Ona dodaje da izvor proteina mogu biti mahunarke, sočivo, grašak, pasulj, leblebije, prokelj, karfiol i kelj, a osim proteina sadrže i velike količine vlakana koji povoljno utiču na probavni sistem.

„Pečurke sadrže visoke količine proteina, ali neke od njih sadrže i beta glukane koji su odlični imunomodulatori i štite u toku zimskog perioda od respiratornih infekcija. Semenke lana, golice, bundeve i suncokreta mogu da budu odličan dodatak jelima i da povećaju količinu proteina. Pošto povrće ne sadrži sve esencijalne aminokiseline (za razliku od namirnica životinjskog porekla), onda bi trebalo u toku dana uzimati više različitih namirnica iz već pobrojanih“, savetuje dijetolog.

dr Veroslava Stanković
dr Veroslava Stanković

„Žitarice poput pirinča, ovsa i pšenice,  osim dosta proteina, sadrže i složene ugljene hidrate koji neće dovesti do naglog porasta glikemije, što se dešava ako se konzumiraju prosti šećeri koji su prisutni u sirovom i suvom voću, kao i u konditorskim proizvodima. U toku posta često se upotrebljavaju prosti ugljeni hidrati iz voća, proizvoda od voća (džem, marmelada), krompir i testenina kako bi se smanjio osećaj gladi (u ovom slučaju je to više psihička glad nego stvarna fizička tj. smanjenje glikemije) i kao posledica se javlja povećanje telesne mase i triglicerida, ponekad i poremećaj glikoregulacije“, naglašava dijetolog Stankovic.

Dodaje da u toku posta možemo da unesemo dovoljnu količinu masti i to onih mono i polinezasićenih. Mononezasićene se nalaze u maslinama i maslinovom ulju. Najbolji izvor polinezasićenih masnih kiselina su morske ribe.

Shutterstock

Ko ne sme da posti ceo post?

„Često se postavlja pitanje ko ne sme da posti ceo post. Jedini ispravan odgovor je bebe, mala deca u periodu brzog rasta i razvoja i trudnice“, kaže dijetolog.

Ona podseća da ovaj period treba iskoristiti da očistite svoj organizam, smirite svoje misli i smanjite stres, jer njega nikada nećemo moći da eliminišemo.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare