Zdrava biljna ishrana smanjuje rizik od apneje u snu

Zdravlje 21. feb 202419:15 0 komentara
Shutterstock

Konzumiranje zdrave biljne hrane može da smanji rizik od apneje u snu, poremećaja disanja koji može biti opasan po zdravlje, pokazalo je novo istraživanje australijskih naučnika.

Dijeta bogata povrćem, voćem, integralnim žitaricama i orašastim plodovima smanjuje rizik od ovog iscrpljujućeg i potencijalno opasnog stanja, pokazalo je istraživanje.

Nasuprot tome, utvrđeno je da ljudi koji jedu nezdravu ishranu i uglavnom konzumiraju rafinisane ugljene hidrate, zaslađena pića i hranu sa visokim sadržajem šećera i soli imaju veći rizik od apneje.

Apneja u snu je poremećaj spavanja u kojem, dok spavate, vaše disanje prestaje na kratke periode. Ljudi koji pate od apneje u snu obično nisu svesni simptoma koji se javljaju – hrkanje, teško disanje, gušenje, iznenadno buđenje. Čak i ako se probude, obično vrlo brzo zaspu i obično se ne sećaju tih epizoda ujutru.

Ovaj poremećaj treba lečiti zbog njegove povezanosti sa pojavom drugih zdravstvenih problema kao što su dijabetes tipa 2 i moždani udar i srčani udar.

U nekim slučajevima, apneja u snu se leči pravilnom ishranom i gubitkom težine, prestankom pušenja i smanjenjem alkohola, iako neki ljudi moraju da koriste poseban uređaj – CPAP – da bi im disajni putevi bili otvoreni. Ovaj uređaj održava kontinuirani pozitivan pritisak u disajnim putevima i dok spavate šalje vazduh pod pritiskom u vaše telo kroz masku.

Veza između dijete i apneje

Nova studija, čiji su rezultati objavljeni u časopisu ERJ Open Research, otkrila je vezu između stanja apneje u snu i onoga što ljudi jedu.

U studiji je učestvovalo 14.210 ispitanika u okviru američke nacionalne ankete o zdravlju i ishrani, koja je pratila 24-časovne informacije o tome šta su učesnici studije konzumirali.

Ljudi su takođe ranije odgovarali na upitnik dizajniran da proceni da li će verovatno patiti od apneje u snu.

Polovina ispitanika bili su muškarci, od kojih 33 odsto ne vežba dovoljno, a 21 odsto pušači.

Analiza je pokazala da je nešto više od polovine učesnika studije imalo umeren do ozbiljan rizik od apneje u snu, dok je 25 odsto klasifikovano kao visoko rizično.

Grupe namirnica ispitanici su kategorisali kao zdravu biljnu hranu (pune žitarice, voće, povrće, orasi, mahunarke, čaj i kafa), manje zdravu biljnu hranu (rafinisane žitarice, krompir, zaslađena pića, slatkiši i slana hrana ) i životinjskog porekla (životinjska mast, mlečni proizvodi, jaja, riba ili morski plodovi, meso i druge namirnice životinjskog porekla).

Rezultati istraživanja su pokazali da je grupa ispitanika koja je konzumirala najzdraviju hranu biljnog porekla imala 19 odsto manje šanse da oboli od apneje u snu u poređenju sa grupom koja je konzumirala najmanje voća, povrća i sličnih namirnica.

Vegetarijanci su takođe bili izloženi manjem riziku. Ali u grupi koja je rekla da je konzumirala ishranu uglavnom bogatu manje zdravom biljnom hranom, primećen je 22 odsto veći rizik u poređenju sa ljudima koji su jeli najmanju količinu te vrste hrane.

Razlike među polovima

Istraživanje je pokazalo da biljna ishrana ima veći efekat na smanjenje rizika od apneje kod muškaraca, dok se čini da manje zdrava biljna hrana povećava rizik od apneje kod žena više nego kod muškaraca.

Glavni autor studije, dr Johanes Melaku sa australijskog univerziteta Flinders u Adelaidu, rekao je da „rezultati studije ističu važnost kvaliteta ishrane pojedinca kada utiče na rizik od opstruktivne apneje u snu“.

„Razlike među polovima su takođe važne za napomenuti jer one takođe naglašavaju potrebu za personalizovanim nutritivnim intervencijama kod ljudi sa opstruktivnom apnejom u snu. Rezultati istraživanja sugerišu da zdrava ishrana zasnovana na biljci smanjuje upale i gojaznost, što se čini kao ključni faktori rizika za početak opstruktivna apneja u snu“, rekao je dr Melaku.

„Dijeta bogata antiinflamatornim sastojcima i antioksidansima, ali siromašna štetnim komponentama hrane, može uticati na telesnu masnoću, upalu, čak i tonus mišića, što je sve relevantno za rizik od apneje.

„Moramo biti svesni činjenice da uključivanje širokog spektra povrća, voća i celih žitarica u ishranu, uz smanjenje konzumacije nezdrave hrane i slatkih pića, može značajno poboljšati naše celokupno zdravlje“, komentariše profesorka Sofija Šiza, direktor Evropskog udruženja za respiratorne bolesti i poremećaje disanja, o studiji u snu, dodajući da „svako treba da bude u stanju da usvoji zdrave navike u ishrani“.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!