
Broj sudara vazduhoplova sa pticama na području Aerodroma Tivat značajno je porastao lani u odnosu na prethodnu godinu, zbog čega Aerodromi Crne Gore (ACG) i Agencija za civilno vazduhoplovstvo (ACVV) preduzimaju mere i aktivnosti da se stanje poboljša i smanji rizik od ove vrste incidenata. Nije isključno da će se ovim i drugim pitanjima iz okoline tivatske vazdušne luke, a koja imaju negativan uticaj na njen rad, uskoro morati pozabaviti i Nacionalni odbor za upravljanje sigurnošću u vazdušnom saobraćaju, pišu podgoričke Vijesti.
Osim što mogu da izazovu oštećenja aviona koja su najčešće vrlo skupa za popravku, posebno ukoliko veća ptica uleti u mlazni motor, pa i da prouzrokuju ispadanje aviona iz saobraćaja zbog poravke, ovi tzv. bird strike incidenti u najtežim slučajevima mogu da budu i vrlo opasni i da ugroze sigurnost aviona, posade i putnika.
Zbog toga sve vazdušne luke primenjuju razne mere i imaju posebne, tzv. wildlife control službe koje nastoje da preduprede “bliske susrete” aviona i divljih životinja, prenose vijesti.me.
„Tokom prošle godine na Aerodromu Tivat je zabeleženo 17 potvrđenih kolizija ptica sa vazduhoplovima, dok je 2023. taj broj iznosio pet. Registrovan je i veći broj slučajeva u vidu prijave vođe vazduhoplova da je došlo do udara ptice, ali bez ikakvih materijalnih dokaza, što obično ukazuje na to da se udar dogodio van područja aerodroma“, rečeno je u menadžmentu ACG.
Napomenuli su da je po vazduhoplovnim standardima, “definicija potvrđene kolizije udar ptice za koji postoji materijalni dokaz u vidu pronađenog leša na području aerodroma ili trag na vazduhoplovu, kao i prijava vođe vazduhoplova da je došlo do udara”.
Na podgoričkom aerodromu, lani je prema podacima ACG, bilo 18 potvrđenih kolizija aviona sa pticama, pri čemu je deset evidentirano sa malom vrstom ptica vetruška težine do 200 grama.
Mnogo veći problem su galebovi koji su najprisutnija vrsta ptice na području Aerodroma Tivat i koja nosi najveći rizik po uticaj na sigurnost leta u pogledu verovatnoće udara i ozbiljnosti posledica. Naime, žutonogi galeb (Larus Michahellis), kakvi preovlađuju u okolini tivatskog aerodroma, veličine su 56 – 68 cm, mase od 0,8 do 1,5 kilograma sa rasponom krila oko 150 cm. Kada ptica te veličine i mase udari u avion, ona ga pritom obično i ošteti.
Jedan let bio otkazan zbog štete
I dok iz ACG kažu da tokom 2023. i 2024. godine nije bio veće materijalne štete na vazduhoplovima usled kolizije sa pticama na području aerodroma Tivat, iz ACV-a koji je glavna vazduhoplovna vlast u državi, za “Vijesti” su kazali da je u dva slučaja ipak došlo do štete na avionima.
„Prilikom jednog kontakta došlo je do prekidanja poletanja, a zbog štete nastale na vazduhoplovu let je otkazan i vazduhoplov je poleteo dan kasnije, uz promenu destinacije. Drugi događaj bio je kada je vazduhoplov naletio na jato ptica prilikom sletanja, a nakon što je pregledan utvrđeno je da nema oštećenja i odmah je vraćen u saobraćaj”, rečeno je u ACV.
Iz Agencije su ukazali da su svi vazduhoplovni subjekti u Crnoj Gori u obavezi da prijavljuju događaje iz kategorije bird strike u skladu sa Pravilnikom o obaveštavanju, analiziranju i praćenju događaja u civilnom vazduhoplovstvu.
„Ovo podrazumeva da treba prijavljivati i situacije kada, najčešće piloti, uoče ptice – bez obzira da li je došlo do kontakta sa vazduhoplovom ili ne. Ukazujemo da se podaci Agencije i Aerodroma mogu razlikovati iz razloga što ACV dobija prijave od svih vazduhoplovnih subjekata iz Crne Gore, a ne samo od ACG, naveli su iz Agencije na čijem je čelu direktor Ivan Šćekić, uz napomenu da im je tokom prošle godine prijavljen “21 događaj gde je potvrđeno da je došlo do kontakta između vazduhoplova i ptica na aerodromu u Tivtu, bilo da su nađeni tragovi na vazduhoplovu ili ostaci ptica na aerodromskim površinama.”
Tokom 2023. godine prijavljeno je 14 događaja ove vrste, gde je potvrđeno da je došlo do kontakta.
„Prilikom dva događaja zbog kontakta sa pticama, došlo je do oštećenja na vazduhoplovu. Ukupan broj prijavljenih događaja, bez obzira da li je potvrđen kontakt, na Aerodromu Tivat u 2024. je bio 38, a u 2023. godini 26. Tokom 2022. godine bilo je 37 ovakvih prijava, slično kao u 2024, naveli su iz ACV-a napominjući da oni “kontinuirano, kroz promociju sigurnosne kulture u vazduhoplovstvu, podstiču vazduhoplovne subjekte na obavezu prijavljivanja događaja u skladu sa Pravilnikom, što uključuje i kategoriju udara ptica.”
Opširnije čitaje na sajtu Vijesti.me.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare