Jadransko-jonski koridor: Hrvatski auto-put do Crne Gore, ali ne i preko BiH

Region 21. jan 202523:31 4 komentara
Jadransko-jonski koridor: Hrvatski auto-put do Crne Gore, ali ne i preko BiH
ELVIS BARUKCIC / AFP

Iako je najavljen skori završetak auto-puta kroz Hrvatsku do Dubrovnika, nije jasno šta će biti s njegovim uklapanjem u međunarodni Jadransko-jonski koridor. A ni susedne zemlje izgleda nisu bile uključene u planiranje.

Vest o nastavku izgradnje auto-puta iz smera Splita prema Dubrovniku u Hrvatskoj je početkom ove godine izazvala veliko javno odobravanje, ali i otvorila neka pitanja na koja odgovor nije ponuđen. Naime, istaknuto je da će Hrvatska uglavnom samostalno finansirati tu saobraćajnicu, kao i da ona predstavlja deo međunarodnog auto-putnog Jadransko-jonskog koridora. Drugim rečima, trebalo bi da se nadovezuje na onu koja će dalje da se gradi kroz Crnu Goru prema Albaniji i još dalje prema Grčkoj. Ipak, relativnu zbunjenost može da izazove to što se godinama najavljivalo kako će deonica u smeru Dubrovnika da se u stvari gradi kroz Bosnu i Hercegovinu, tik uz njenu jugoistočnu granicu sa Hrvatskom.

Da li je Hrvatska jednostrano odlučila o gradnji na svojoj teritoriji? Da li je Bosna i Hercegovina zainteresovana za tu infrastrukturu? A ako će onda ta saobraćajnica da bude deo Jadransko-jonskog koridora, gde je onda mesto Pelješkom mostu i pristupnim putevima za njega na istoimenom poluoostrvu?

ELVIS BARUKCIC / AFP

Gde Brisel vidi Bosnu i Hercegovinu?

Sve su to saobraćajnice dvotračnog profila, a ne četvorotračnog, kao što je slučaj s auto-putevima. Takođe, nije sasvim jasno gde se planira spoj sa Crnom Gorom na kraju te deonice koridora kroz Hrvatsku, ako se zna da crnogorske vlasti nisu nameravale da grade auto-put tako blizu moru, nego znatno severnije, s druge strane masiva planine Orjen, iznad Herceg Novog, gde se Crna Gora zapravo graniči s Bosnom i Hercegovinom.

Sagovornik Dojče velea iz Ministarstva komunikacija i saobraćaja BiH želi da ostane anoniman jer njegova vlada još uvek ne iskazuje zvanični stav o koracima preduzetim s hrvatske strane. „Mi svakako ostajemo prisutni s konekcijom Neum 1 i 2 na budućem Jadransko-jonskom koridoru“, rekao nam je, „kao i s koridorom 5c, čija se trasa spušta kroz BiH od severa na Ploča. Evropska unija, međutim, novom verzijom Uredbe Evropskog parlamenta i Evropskog saveta o smernicama EU za razvoj transevropske saobraćajne mreže zacrtala je Jadransko-jonski koridor uz more.“

„Ne znamo kako bi u tom slučaju izgledao nastavak koridora prema Crnoj Gori, ali bićemo spremni da sarađujemo u skladu s tim kako se projekat dalje bude usmeravao – i to na tragu svega onog što smo i ranije imali u vidu. Naravno, i Hrvatska i Evropska unija imaju pravo da odlučuju o izgradnji na svojoj teritoriji, a mi ćemo se izjasniti ako se ispostavi da tu postoji zajednički interes. Pritom je Hrvatska u prednosti kao članica Unije, a ni sredstva iz fondova EU za te svrhe ne mogu se koristiti ako se ne radi o trasi ucrtanoj u navedenoj uredbi. Pošto uredba sad izgleda kao što izgleda, na nama je da čekamo konačni oblik koridora, priželjkujući eventualni kompromis“, kaže taj zvaničnik iz Sarajeva.

Teški razgovori Zagreba i Sarajeva

„Jasno, smatramo da bi trasa kroz BiH bila znatno jeftinija, ali već sam rekao da nam je jasno da Hhrvatska ima prednost“, dodaje on i navodi da nije nikakva posebna tajna to da je u kontaktima i drugim aktivnostima oko planiranja izgradnje saobraćajnice između dve susedne zemlje često bilo otpora s hrvatske strane. Dobar primer bili su mostovi preko reke Save, s čijom se izgradnjom godinama otezalo. A tu je i već spomenuti Pelješki most. Podsećamo: njega je EU platila, tj. najveći deo njegove cene, prvenstveno zato što Hrvatska nije uspevala da se dogovori s Bosnom i Hercegovinom oko izgradnje i pograničnog režima u Neumu i Pločama.

Ali to da Pelješki most sigurno neće biti deo auto-puta, već samo saobraćajnica paralelna s auto-putem, mišljenje je Marka Ševrovića, profesor na Saobraćajnom fakultetu u Zagrebu. „Prema onom što sam shvatio iz medija, sada će se graditi deonica od mosta prema Dubrovniku, a naknadno ćemo videti kako će izgledati njen spoj u smeru Ploča. Reč je o faznoj izgradnji i pitanje je kako će izgledati konačni oblik koridora. Tom delu Hrvatske u svakom slučaju nedostaje alternativa Jadranskoj magistrali, a za tu trasu je dobro što ne ide predaleko od mora, kako bi što više koristila lokalnom stanovništvu“, kaže za DW taj stručnjak za drumski saobraćaj.

Shutterstock/Jure Divich

„Dubrovniku nisu potrebni novi automobili“

„Ne moramo da razmišljamo kao da Dubrovniku nedostaje neka količina turista koji bi tamo došli automobilom, naprotiv. Ali auto-put je potreban domaćima. Pritom je u Hrvatskoj generalno problem to što su saobraćajne petlje retke, pa bi i za taj deo auto-puta bilo bolje da je projektovano bar njih pet, umesto tri. Znate, nama je prosek jedna petlja na gotovo 20 kilometara auto-puta, a u Nemačkoj je to četiri-pet kilometara“, ukazuje Ševrović. Njegovo je mišljenje da dalja sudbina Jadransko-jonskog koridora očigledno ostaje neizvesna: s jedne strane, to ima veze s procesom pristupanja Crne Gore Evropskoj uniji, a s druge je bitan i aktuelni razvoj poveznice srednje Evrope s njenim jugoistokom, preko Bugarske i Rumunije.

Tomislav Josip Mlinarić, nekadašnji dekan zagrebačkog Fakulteta saobraćajnih nauka, ukazuje da pritom ne treba zanemariti važnost paralelnog projektovanja železničkog koridora uz onaj putni, Jadransko-jonski. „Sve je to političko pitanje i u vezi je sa statusom Crne Gore koji spominjete. A otuda potiče i neizvesnost, bar za sada. Bolje bi izgledalo i dogovaranje s BiH, kad bi ta zemlja bila bliže članstvu. Ipak, verujem da će s njenim približavanjem tako i biti, nadam se uskoro. Jadransko-jonski koridor ipak još nije konačno definisan“, kaže Mlinarić.

Po svemu sudeći, ova priča daleko je od gotove – iako Hrvatska svejedno ide ka dovršetku izgradnje auto-puteva na svoj teritoriji.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare