Oglas

Muzički kritičar o tome ko upravlja Tompsonom: HDZ, Crkva ili mafija? HDZ ne, mafija voli cajke, ostaje - Crkva

author
N1 Zagreb
04. jul. 2025. 17:38
tompson  n1
N1

Muzički kritičar Ilko Čulić ponudio je sveobuhvatan uvid u 30-godišnju karijeru Marka Perkovića Tompsona - od njegovih prvih koraka do pozicije gotovo mitske figure na hrvatskoj muzičko-političkoj sceni.

Oglas

Čulić smatra da je ključna prekretnica u Tompsonovoj karijeri bio treći album "Geni kameni" iz 1996. godine. Prema njegovim rečima, tek tad Tompson dobija jasnu muzičku i ideološku artikulaciju, a sve što je prethodilo tome bilo je traženje izraza bez jasnog identiteta, piše N1 Zagreb.

"Pojavio se taj treći album 'Geni kameni', koji je zapravo ključ njegove karijere... Ninčević je napisao 'Gene kamene'. I ta pesma je pro-ustaška ili kripto-ustaška, kako god hoćete, ali ne možete odvojiti tu pesmu od ustaške ideje", rekao je on.

Pesma je, kaže, tehnički oblikovana za prostore za mase.

Oglas

"To je prva pesma konstruisana tako da se može 'dignuti' na stadion. Ako uzmete rif od AC/DC-a, jasno je da radite nešto što će krenuti prema stadionskom roku.”

Od deset najvećih koncerata u Hrvatskoj, domaćih muzičara, osam je Tompsonovih, rekao je.

"I kad zbrojite tih osam koncerata, to sve skupa daje 450.000 ljudi. Ništa se nije dogodilo preko noći. To je akumulirani kapital iz procesa koji traje 30 godina", ocenio je Čulić.

Oglas

Za Čulića, Tompsonov uspeh nije slučajan.

"Tu je sve smišljeno. Vi ne možete doći slučajno na ovaj nivo da se u ovako maloj zemlji okupi pola miliona ljudi. U Brazilu se ne skupi slučajno pola miliona ljudi. A ono što mene počinje da zanima jeste ko upravlja Tompsonom. Jer to ne znam. Produkcijski to radi njegov menadžment. Ali ko je strateg?", pita se.

Čulić veruje da ovakva operacija nije moguća bez institucionalne potpore:

Oglas

"Mi imamo u državi tri ozbiljne organizacije koje ulaze uopšte u igru da to odrade. HDZ, Crkva i mafija. Mafija se bavi cajkama, dakle oni nisu. HDZ to nikad nije radio na taj način… Ostaje Crkva", rekao je.

Dodao je.

"Projekcija se zove Hodočasnik. Skup očigledno ima elemente verskog okupljanja. Je li to nekakav kleronacionalizam s primesama klerofašizma? U svakom slučaju, ono što je novost – takav skup vodi laik, ne sveštenik. A sveštenici daju podršku", ocenio je on.

Oglas

"Oni dolaze da proglase pobedu"

Koncerti više nisu samo muzički događaji, upozorava:

"U ovom idejno-političkom sektoru su stvari prilično jasne. Oni dolaze tamo proglasiti pobedu. Pobedili su. On i njegovi istomišljenici dolaze da proglade pobedu nad svim neistomišljenicima. Usput i da obeleže i odloženo obelžavanje 80 godina Blajburga… Jer se ne može slaviti u Austriji, pa može doma", kazao je.

Oglas

Čulić se posebno osvrnuo na vizualni i simbolički aspekt.

"Čim spojite krst i mač – nemam ništa protiv krsta. Ali krst i mač zajedno – ja to vidim kao inkviziciju. Nije slučajno odabrano. Ali mene zanima ko je odabrao tu simboliku. Ovo što mi gledamo je totalno čudan fenomen nekoga ko u Hrvatskoj funkiconiše kao nacionalni junak. Ako sve prođe kako su zamislili, on će možda preksutra biti nacionalni lider”, kazao je muzički kiritičar.

Ali kad pređe granicu, Marko Perković Tompson postaje nacionalna sramota, istakao je.

"Zabranjen je u Nemačkoj, Holandiji, Švajcarskoj, Austriji, Sloveniji. Po broju zabranjenih koncerata u Europi, on je drugi. Prvi je jamajčanski pevač Sizzla Kalonji”, objasnio je Čulić.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama