N1 Hrvatska postaje deo jednog od novih evropskih centara za borbu protiv dezinformacija.
Početkom decembra, Evropska komisija je odabrala šest novih regionalnih habova, koji će postati deo Evropskog opservatorijuma za digitalne medije (EDMO). Među njima je Adria Digital Media Observatory (ADMO), čiji je cilj borba protiv dezinformacija u digitalnim medijima na području Hrvatske i Slovenije.
Uz nosioca projekta, Odljenja za komunikologiju Univerziteta u Dubrovniku, partneri na projektu su Fakultet elektrotehnike i računarstva Univerziteta u Zagrebu, Filozofski fakultet Univerziteta u Zagrebu, Fakultet političkih nauka Univerziteta u Zagrebu, GONG, Adria News d.o.o. (N1 televizija), Agence France Presse (AFP), Xwiki (Francuska) i Oštro (Slovenija).
Projekat započinje 1. januara 2023. i trajaće 30 meseci, a njegova vrednost je 1,8 miliona evra.
„Cilj ADMO-a je stvaranje i osiguranje dugoročnog razvitka hrvatsko-slovenskog nezavisnog centra za nadzor digitalnih medija, sastavljenog od multidisciplinarne zajednice akademskih istraživača, fektčekera, medijskih praktičara, novinara i predstavnika civilnog društva, koji su sposobni da otkriju i analiziraju kampanje dezinformisanja i da pruže podršku u jačanju kolektivnog odgovora na pretnje dezinformacija“, rekao je glavni koordinator projekta i čelnik Odeljenja za komunikologiju Univerziteta u Dubrovniku, profesor Mato Brautović.
„Naročito sam ponosna što je N1 televizija krenula i ovom novom stazom, koja predstavlja logičan korak zbog vremena u kojem živimo. U jurnjavi za svakodnevnim vestima u doba informacijskog haosa, sve većeg nepoverenja građana u medije i institucije, imati alate za detektovanje dezinformacija i ozbiljno naučno uporište za analizu konteksta je vrlo važno. N1 televizija doprinos ADMO konzorcijumu daće kroz proizvodnju serijala koji će govoriti o dezinformacijama u Hrvatskoj, Sloveniji, regiji Zapadnog Balkana i Evropi i oslanjaće se na istraživanja i multidisciplinarna znanja koja dolaze iz svih 27 regionalnih evropskih centara koji čine Evropski digitalni medijski opservatorijum“, izjavila je Ivana Dragičević, koja će autorski voditi projekat u ime N1 televizije.
Preko ADMO-a će se osigurati kontinuirana proizvodnja provere činjenica u Hrvatskoj i Sloveniji. Timovi komunikologa, politikologa i psihologa sa univerziteta radiće niz istraživanja i publikacija o sadržaju dezinformacija, njihovim izvorima, poreklu narativa, njihovom prihvatanju i razotkrivanju, kao i ulozi međunarodnih aktera u širenju dezinformacija. Takođe, sprovodiće se kampanje medijske pismenosti, a Fakultet elektrotehnike i računarstva baviće se razvojem AI softvera za ranu detekciju dezinformacija. ADMO će biti i referentna tačka za nadzor sprovođenja Kodeksa postupanja protiv dezinformacija (Code of Practice on Disinformation) u Hrvatskoj i Sloveniji.
Jačanje evropskog ekosistema koji radi na borbi protiv dezinformacija je posebno važno, a jedna od najznačajnijih aktivnosti Evropske komisije u rešavanju ovog problema je bilo osnivanje Evropskog opservatorijuma za digitalne medije (EDMO). EDMO deluje od juna 2020. godine, a nalazi se na Evropskom univerzitetskom institutu u Firenci. U njegovom radu učestvuje nezavisna multidisciplinarna zajednica istraživača, stručnjaka za medijsku pismenost i fektčekera, koji u saradnji s brojnim medijskim organizacijama i onlajn platformama pronalaze načine za bolje razumevanje, analiziranje i rešavanje problema dezinformacija u Evropi.
Sa šest novih EDMO centara, uz osam postojećih, mreža se sada proteže na svih 27 država članica EU i Norvešku. Uz ADMO konzorcijum, početkom iduće godine s radom počinju i LAKMUSZ, koji će delovati u Mađarskoj, GADMO koji je nemačko-austrijski hab, BROD, koji će raditi u Bugarskoj i Rumuniji, MedDMO, koji pokriva Grčku, Maltu i Kipar, kao i BECID, koji se proteže na Estoniju, Litvaniju i Letoniju.
N1 televizija osnovana je 2014. godine kao prvi regionalni informativni kanal i partner CNN-a u ovom delu Evrope. Postala je sinonim za profesionalno, objektivno i nepristrasno izveštavanje. Deo je kompanije United Media, koja je lider na medijskom tržištu i koja u svom portfoliju ima više od 55 televizijskih kanala, 30 portala, radio stanice i štampane medije.
Šta je o projektu rekla novinarka N1 Zagreb Ivana Dragičević, možete pročitati ovde.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare