Penzionisani vojni pilot otkrio je glavne probleme zbog hrvatske nabavke borbenog aviona Rafal.
U bazi francuskog ratnog zrakoplovstva juče je održana ceremonija primopredaje prvog višenamenskog borbenog aviona Rafal Hrvatskoj, a detalje o tom modernom borbenom avionu izneo je za N1 Zagreb Ivan Selak, penzionisani vojni pilot.
Euforija oko kupovine 12 aviona vrednosti oko 1,18 milijardi evra je neskrivena, ali možda i pomalo preterana?
“Uopšte nisam euforičan i ne mislim o tome da je to sad stvaranje nove istorije. Ona je stvorena. Nije istorijska odluka primiti ili predati avion. Tako da, spustimo loptu na zemlju i počnimo ozbiljno o tome razmišljati”, započeo je Selak pa nastavio o logističkim i tehničkim segmentima:
“Proces nabavke je prvo bio promašen, a potom i kasnio. Nabavka borbenog aviona nije jednostavna. Delimično sam učestvovao u prvom poverenstvu, kad je trebalo da bude realizovana nabava F-16. Iskreno, bio sam samo na prvom poverenstvu i izrazio sam negativno mišljenje, nakon čega više nisam bio pozvan. Moram biti i afirmativan, ova Vlada je donela dobru odluku, ovo je vrhunski avion. Ali, svi borbeni avioni četvrte ili četvrte plus generacije su vrhunski. Samo, ono što ide uz ovakvu nabavku jeste biti svestan mogućnosti i kvaliteta. Problem koji ćemo imati jeste da ga nećemo koristiti u obimu u kojem ga moramo koristiti da bi bio isplativ. Moramo pripremiti poreske obveznike da će održavanje i korišćenje tog aviona biti enormno. Predsednik nije bio u pravu, nećemo ga koristiti u kontroli vazdušnog prostora, već u zaštiti vazdušnog prostora. A to će biti jako skupo jer su potrebni ljudi, logistika i nabavka.”
Naglasio je da ovi avioni nisu novi pa se s njima dobija garancija od godinu dana. Šta to točno znači?
“Pretpostavljam da je to period u kojem se garantuje da će sve biti u redu s njima i Francuzi će preuzeti na sebe ako nešto ne bude ispravno. Nakon toga? Problemi. I toga se bojim. Kad smo radili tu nabavku, žao mi je što nismo išli drugim putem. Smeta mi što nam Francuz prodaje, a Francuz Zvonimir Frka-Petešić, s druge strane, kupuje. Ono što sam hteo pre nekoliko godina, ako to već mora biti Francuska, da se kupi Mirage 2000-5, na kojem se i Francuzi obučavaju, pa da onda vidimo. Bio bi daleko jeftiniji i nakon toga bismo utvrdili jesmo li za avion četvrte plus generacije ili nismo”, uveren je Selak i nastavlja:
“Zamislite to ovako, trkačka ekipa vozi Golf 2 i domogne se novca pa kupi F1 bolid. Može li to? Može. Ali, može li voziti trke formule 1? Ne. Kreni s F2, F3 i kad vidiš da možeš, onda kreni dalje. To bi bio put.”
Komentari ()
Vidi sve komentare