Sonda NASA šalje nove iznenađujuće podatke o Sunčevom vetru

SciTech 05. dec 201912:03 > 12:03
NASA/Goddard/CIL via AP

Obilje podataka koji su rezultat bliskog susreta sonde NASA sa Suncem daje naučnicima jedinstveni uvid u Sunčev vetar i u vreme u svemiru dok letelica prolazi kroz najudaljenije delove atmosfere te zvezde.

Naučnici su opisali prva objavljena otkrića solarne sonde Parker, letelice lansirane 2018. na put bliže Suncu od bilo kod drugog predmeta stvorenog ljudskom rukom.

Otkrića koja nude nove detalje o tome kako Sunce utiče na vreme u svemiru menjaju saznanja astronoma o razornom Sunčevom vetru koji može ometati satelite i elektroniku na Zemlji.

„Svakako smo se nadali da ćemo s približavanjem Suncu uočiti nove fenomene i nove procese – i svakako jesmo“, kaže Nikola Foks iz odeljenja za heliofiziku američke svemirske agencije.

„Nove informacije koje smo dobili uglavnom su potvrdile ono što smo očekivali, ali neke su bile potpuno neočekivane“, kazao je.

Zemlja je oko 149,6 miliona kilometara udaljena od Sunca. Sonda se približila Suncu na oko 24 miliona kilometara kako bi prikupila podatke korišćene u studijama objavljenima u časopisu Nature.

„Čak i s tim prvim podacima bili smo šokirani koliko je korona drukčija, posmatrana izbliza“, kaže Džastin Kasper, istraživač sa univerziteta Mičigen.

Sonda bi trebalo da se približi Suncu na oko šest miliona kilometara od površine zvezde, sedam puta bliže od bilo koje druge letelice.

Sonda je „preživela“ ekstremnu toplinu dok je letela kroz najudaljeniji deo Sunčeve atmosfere, korone u kojoj nastaje solarni vetar koji čine vrele nabijene čestice pune energije koje struje od Sunca i ispunjavaju Sunčev sistem.

Oscilacije u brzini tih nabijenih čestica koje izlaze iz Sunčeve korone, prema ranijim pretpostavkama, nalikovale su talasastom rasipanju poput ponašanja strune na gitari povučene u sredini.

Jedno od velikih iznenađenja sa sonde, prema jednom od naučnika je otkriće iznenadnih skokova u brzini Sunčevog vetra koji su bili toliko razorni da su se magnetska polja preokretala.

„Otkrili smo te diskretne, moćne talase koji su prelazili preko letelice poput divljih okeanskih talasa“, kaže Džastin Kasper, glavni istraživač čiji je tim na Univerzitetu Mičigen izradio instrument na sondi Parker za merenje solarnih vetrova.

„Oni prenose ogromne količine energije“, dodao je.

„To će dramatično promeniti naše teorije o tome kako se korona i solarni vetar zagrevaju“, kaže Kasper.