Kraj jedne ere – Boing isporučuje poslednji 747

SciTech 31. jan 202309:45 1 komentar
Fasttailwind/Shutterstock

Boing se sprema da se zvanično oprosti od originalnog džambo džeta, Boinga 747, dok je u toku poslednja komercijalna isporuka aviona koji je omogućio letenje običnom čoveku i još uvek služi i američkim predsednicima.

Hiljade sadašnjih i bivših zaposlenih okupiće se ove nedelje u Boingovoj fabrici u Everetu, Vašington, u severozapadnom delu SAD, zbog oproštaja i proslave isporuke teretnog aviona Boeing 747-8 Atlas Airu.

Očekuje se da će postojeća flota aviona leteti još decenijama, ali prestankom proizvodnje 747 više od 50 godina nakon prvog leta tog aviona, Boing zatvara poglavlje u istoriji civilnog vazduhoplovstva.

Veličina, domet i delotvornost aviona „omogućili su srednjoj klasi da putuje izvan Evrope ili SAD po pristupačnoj ceni, čak i tokom energetskih šokova sedamdesetih“, rekao je Majkl Merluzo, direktor avio i odbrambene analize pri kompaniji AIR consultancy.

„Otvorio je svet“, rekao je Merluzo.

Boing je ukupno proizveo 1.574 aviona 747. Ali, mlazni avion su vremenom zasenili noviji modeli, koji lete delotvornije i troše manje goriva.

Komercijalni avio prevoznici u SAD ne koriste 747 od 2017.

Decenijama najveći mlaznjak

Počeci 747 datiraju iz šezdesetih, razdoblja kada je vazduhoplovstvo bilo u usponu, a aerodromi postajali sve prometniji.

Na nagovor Pan American Airways, Boing je počeo da planira mlaznjak koji bi mogao da preveze znatno više putnika.

Inženjeri su prvobitno zamislili avion s dva trupa, ali su odustali od te ideje zbog zabrinutosti oko evakuacije putnika.

Umesto da avion bude viši, 747 je bio širi, rekao je Majkl Lombardi, istoričar Boingove kompanije. Avion je prvi dizajniran s dva prolaza između sedišta.

„Ovaj avion će uvek biti prepoznat kao kraljica neba“, rekao je Lombardi na nedavnom brifingu s novinarima.

Boing 747 pokreću četiri motora i od početka je zamišljen kao avion koji će takođe prevoziti teret.

Ali, taj imperativ je zahtevao druga prilagođavanja, uključujući potrebu da se kokpit podigne iznad nosa, što je dovelo do legendarne „grbe“ modela 747.

747 je ostao najveći putnički avion sve do dolaska Erbasa 380 dvehiljaditih.

Tokom osamdesetih i devedesetih, 747 je bio „pravi radni konj industrije“, s nebrojenim putovanjima između odredišta, poput Njujorka, Pariza i Londona, rekao je Merluzo.

Ali, dolazak kasnijih generacija aviona za velike udaljenosti, kao što su Boing 787 Dreamliner i Erbas 350, koji su delotvorniji u potrošnji goriva od 747, promenio je interkontinentalna putovanja, dopuštajući direktna putovanja između više mesta i smanjujući dominaciju čvorišta.

Noviji avioni „promenili su letenje na ono što želimo, od tačke do tačke“, rekao je Lombardi.

Moćni teretnjak

Iako je Boing više nego jednom osvežio dizajn aviona 747, „postoje ograničenja onoga što možete učiniti u poređenju s drugim opcijama“, rekao je Merluzo.

Poslednju verziju mlaznjaka 747-8, koji je lansiran 2005. godine, Boing je prodao 48 u putničkoj i 107 u teretnoj verziji.

Iako je Boing 2020. najavio da će prekinuti proizvodnju 747, očekuje se da će postojeća flota leteti još decenijama, posebno u teretnom saobraćaju.

„747 je zaista jedinstven u svojoj korisnosti za prevoz velikih industrijskih komada, kao što su motori za prekookeanske brodove i veća oprema za naftna polja“, rekao je Merluzo, ističući sposobnost teretnjaka da preveze i više od 130 tona.

Avion američkih predsednika od 1990. godine, očekuje se da će 747 nastaviti sa svojim službenim dužnostima za Belu kuću i u doglednoj budućnosti, sa dva aviona Air Force One.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare