Naučnici upozoravaju – led na Zemlji otapa se rekordnom brzinom

SciTech 01. feb 202115:21 2 komentara
Pixabay/ilustracija

U izveštaju Evropske svemirske agencije ESA, objavljenom u stručnom časopisu "Cryosphere", naučnici upozoravaju da se led na našoj planeti otapa rekordnom brzinom, što je posledica klimatskih promena.

Autori istraživanja ukazuju na to da se u svetu u razdoblju od 1994. do 2017. godine otopilo oko 28 biliona tona leda, što je ekvivalent bloku debljine stotinu metara i veličine Velike Britanije.

Naučnici su izneli i podatak po kojem bi bilion tona leda, kad bi se oblikovao u kocku, dosegao visinu veću od Mont Everesta.

Tokom 23 godine dugog razdoblja proučavanja istraživači su uočili gotovo 60 postotno globalno povećanje stope otapanja leda.

POVEZANE VESTI

„Iznenadilo nas je kad smo ustanovili tako veliki porast u nepunih 30 godina“, rekao je koautor studije Tomas Slejter, glaciolog s britanskog Univerziteta Lids. Od 2012. godine stopa otapanja leda na Antarktiku utrostručila se u poređenju s prethodnih 20 godina.

Tokom devedesetih godina prošlog veka godišnje se otapalo oko 0,8 biliona tona leda, a do 2017. taj je broj dosegao čak 1,2 biliona godišnje.

Globalno je atmosferska temperatura porasla za oko 1,1 Celzijusov stepen u odnosu na predindustrijsko razdoblje, ali na Arktiku je u poslednjih 30 godina stopa zagrevanja više nego dvostruko veća od svetskog proseka.

Nove studije pokazuju da je sve verovatniji scenario kog su se naučnici najviše bojali. Ako se proces nastavi istim tempom, mnogi misle kako postoje izgledi da Arktik praktično ostane bez leda do 2035. godine.

Otapanje leda na Antarktiku i Grenlandu, kao i onog s planinskih lednika u poslednjih je trideset godina uticalo na podizanje prosečnog globalnog nivoa mora za 3,5 centimetara. Slejter je upozorio da će podizanje nivoa mora u ovom veku imati vrlo ozbiljan uticaj na život stanovništva priobalnih područja.

Istraživači ESA do saznanja su došli analizom globalnih satelitskih podataka, a rezultate svojih istraživanja povezali su sa studijama sprovedenim na kopnenom delu polarnih regija, kao i sa istraživanjima 215.000 planinskih lednika.

Geolog Gabriel Voken sa Odeljenja za geološka i geofizička istraživanja na Aljasci, koautor Arktičkog izveštaja za 2020. godinu objavljenog u decembru, koji nije učestvovao u ovoj studiji kaže da su stanovnici Aljaske „itekako svesni“ gubitka ledenog pokrivača jer „promene gotovo svakodnevno vide golim okom“.