Od bibliotekara do građevinaca: Roboti nadoknađuju manjak radnika u Singapuru

SciTech 30. maj 202215:46
Izvor: Reuters/ Travis Teo

Brojne kompanije u Singapuru su se tokom pandemije mučile s pronalaženjem radnika, tako da su živu radnu snagu zamenili robotima koji pomažu u obavljanju niza zadataka, od poslova na gradilištima do skeniranja knjiga u knjižarama.

Singapur se uveliko oslanja na strane radnike, ali je njihov broj između decembra 2019. i septembra 2021. pao za 235.700, podaci su ministarstva radne snage, prema kojima je suzbijanje širenja kovida-19 ubrzalo i „tempo prelaza kompanija na tehnologiju i automatizaciju“.

Na gradilištu u Singapuru „radi“ četvoronožni robot imenom „Spot“, koji je napravila američka firma Boston Dinamiks. Njegov zadatak je da prouči blato i šljunak kako bi se omogućilo napredovanje u građevinskim radovima, a prikupljeni podaci se proveravaju u kontrolnim prostorijama građevinske firme Gamon.

Direktor Gamona, Majkl O‘Konel, kaže da je za korišćenje Spota potreban samo jedan radnik umesto dosadašnje dvojice koji su ranije ručno obavljali isti posao.

On veruje da će manjak radne snage u raznim industrijama, do kojeg je došlo zbog pandemije koronavirusa, i dalje biti prisutan.

Reuters/ Travis Teo

Prema podacima Međunarodne federacije robotike za 2021. godinu, u Singapuru je trenutno instalirano 605 robota na 10.000 zaposlenih u prerađivačkoj industriji, što je drugi najveći broj u svetu. Na prvom mestu je Južna Koreja s 932 robota na 10.000 zaposlenih.

Istovremeno je singapurska Nacionalna biblioteka u posao uvela dva robota čiji je zadatak da svakodnevno skeniraju nalepnice na 100.000 knjiga ili oko 30 odsto od ukupnog broja knjiga u biblioteci.

„Osoblje ne mora lično da proverava numerisane naslove na policama, što smanjuje količinu svakodnevnih obveza za naše radnike“, rekao je Li Ji Fuang, pomoćnik direktora u Odboru nacionalne biblioteke.

Roboti se u Singapuru koriste i na više od 30 stanica podzemne železnice, gde svakodnevno pripremaju kafu za brojne putnike koji stižu na posao iz prigradskih naselja.

Keit Tan, izvršni direktor firme Kraun didžital, koja je osmislila robote bariste, kaže da upravo oni doprinose rešenju „najveće bolne tačke“ kada je po sredi osoblje za pripremu i posluživanje hrane i pića, a istovremeno se otvaraju dobro plaćena radna mesta u procesu automatizacije sektora.

Međutim, teško je udovoljiti svima. Neki stanovnici Singapura koji su isprobali usluge robota barista i dalje čeznu za interakcijom s čovekom baristom.

„Mislim da je u ljudskoj prirodi da ostvari ljudski kontakt, posebno s baristom koji mu poslužuje kafu“, smatra putnik Ašiš Kumar ispijajući topli napitak koji mu je pripremio robot.

Komentari

Vaš komentar