Šta znamo o TikToku: Kako nam „izlaze“ snimci, zašto je mladima sve draži…

SciTech 01. apr 202319:50 1 komentar

Sociolog Dalibor Petrović, direktor digitalnog sadržaja UM Daniel Bukumirović i Stefan Papić – „brat_pelin“, digitalni kreator govorili su u emisiji Da razumemo o društvenoj mreži TikTok i njenom sve većem uticaju i rastu.

Papić misli da su sve inicijative za zabranu TikToka „čisto političke“.

„TikTok je kineska kompanija, zbog prikupljenih podataka koje ima o korisnicima, mislim da je to isključivo politička stvar. TikTok, kao nijedna mreža, nije bezazlen. Baš jer svaka mreža prikuplja mnogo podataka o korisnicima nije bezazlen, ali je u fokusu, jer je trenutno mislim najpopularnija mreža. Zbog algoritma koji bukvalno omogućava svakom korisniku da postane viralan, bez obzira na sadržaj“, kaže on.

Objašnjava i kako funkcioniše taj algoritam.

„Kad napravite nalog, on će svesno gurati jedan od vaših prvih videa, plasiraće ga u etar i trudiće se da on postane viralan, jer će onda kreatotr umisliti da je dovoljno vredan da nastavi da stvara. Ideja je da korisnici i kreatori provode što više vremena na TikToku“, kaže on.

Ističe da TikTok „omogućava svakome da postane zvezda“.

„Većina sadržaja, ne mogu da kažem da je sav sadržaj banalan, ali većina jeste, TikTok ne gleda kvalitet sadržaja“, kaže.

Petrović takođe pominje algoritam.

„Moramo da razumemo zašto je TikTok drugačiji od Fejsbuka, Jutjuba, Instagrama, radi se o sadržajima koji se vama preporučuju. Nekada se formiralo tako što se pretpostavljalo da ćete gledati ono što gledaju vaši prijatelji, onda su počeli da uključuju i vaše interese, ali ste bili deo unapred definisanog kruga. TikTok je potpuno taj model razbio, uveo samo algoritam, veštačku intelgineciju kao nešto što će odrediti ono što ćemo mi danas gledati“, kaže on.

Sadržaji su, dodaje, adiktivni.

„Jesu dominantno banalni, ali su onakvi kakve publika traži, jer ideja aplikacije je da nas što duže zadrži“, kaže.

Pročitajte još

Ističe da je publika mlada.

„Većinski korisnici su mladi, ovo je digitalna generacija, praktično su rođenoi u tehnologiji, njima su klasične mreže postale dosadne, s druge strane veliki broj njihovih prijatelja je bio tu negde uključen, mogao da ih nadzire, TikTok ih je izdvojio od nadzora, omogućio da budu anonimni“, kaže on.

Bukumirović ističe da „naša interesovanja kreiraju sadržaj“.

„Sadržaj je banalan koliko je svet danas banalan. Sadržaj kreiraju korisnici. Medija nije bilo na TikToku. TikTok pre tri godina i danas su dramatično drugačije platforme, pre svega jer su se mediji uključili u TikTok“, kaže on.

Kako je rekao, ljudi su i pre 20, 30 godina „prenkovali ljude“.

„Zvali telefonom, to nije ništa drugo nego prenkovanje današnje koje je digitalno, a takve sadržaje ranije nije imao ko da snimi i postavi“, kaže on.

Dodaje da „banalni sadržaj postoji na TikToku, ali daleko od toga da je jedini“.

„Desio se rat u Ukrajini, jako je uticao na TikTok, vojnici rade lajvove iz rovova. Suština je da ti pokaže ono što želiš da vidiš. Na osnovu tvog ponašanja na TikToku, ne samo na TikToku, to je taj strah, što skuplja mnogo podataka o nama na drugim mrežama, Guglu…“, kaže on.

Petrović ističe da „treba da se plašimo TikToka koliko treba da se plašimo i svih drugih mreža“.

Bukumirović kaže da TikTok u Kini deca do 14 godina mogu da koriste 40 minuta dnevno.

„Tamo su cveće, sve roze, lepo, kuce, mace, bebe, suština TikToka u Kini, a ima 600 miliona korisnika. U ostatku sveta povezan je često sa mnogo nasilnog sadržaja, koji ne kreira Kina, kreiraju ga korisnici, samo je pitanje šta će izbaciti, od algoritma“, kaže.

Papić objašnjava svoju tvrdnju da TikTok ne gleda kvalitet sadržaja.

„Ja kad objavim snimak u 10h ujutru, sačekam 5,6 minuta da prođe, da vidim da li sam uhvatio viralan momenat, ako nisam, obrišem ga, objavim u 17h, i taj snimak ima potpuno drugu statistiku, jer sam uhvatio momenat viralnosti. Određen broj ljudi koji klikću share, like, subscribe, to je primer nebitnosti kvaliteta sadržaja, bitno je pogoditi tajming tog algoritma i to je to“, kaže on.

Kako je rekao, „dovoljno je da imate samo određen broj pratilaca i imate ogroman uticaj“.

„I mladi i stari se ugledaju na nas koji imamo određen broj pratilaca i žele da postanu kao mi. To nije priča kao sa filmovima ranije, kada smo svi hteli da budemo Bred Pit, Džordž Kluni, jer znamo da nemamo dovoljno dobru ekipu da snimimo film, ali to sad nije slučaj, sada ljudi mogu da kažu ‘ovo i ja mogu da snimim’. Opet je sve uslovljeno najviše tajminogm. Daleko nekvalitetniji sadržaj mnogi od nas mogu da poguraju da postane viralan. Ja na primer pošaljem neki loš sadržaj nekome i napišem ‘gledaj ovu glupost’, ali se ne gleda šta sam napisao, gleda se što sam ga pogledao, prosledio… Mi ga promovišemo i kad se ‘izrugujemo’ sadržaju, jer nije bitan kvalitet, nego brojke“, objašnjava.

Bukumirović kaže da TikTok najviše utiče na mlade.

„Generaciju Zed, do 25,25 godina, to će biti najveća generacija uskoro na planeti i oni će uskoro vladati svetom i postati infulenseri u realnom životu, nije nebitno to što na njih sad neko može da utiče na TikToku. Deca od 13,14 fodina su saznavala da je rat u Ukrajini počeo na TikToku, jer oni ne pale televizor, ne uključuju radio, njih internet stranice ne zanimaju, TikTok je prema poslednjim istraživanjima, osnovni izvor informisanja za 40 odsto generacije Z. Dobro je da su se mediji pojavili na TikToku“, smatra Bukumirović.

Petrović dodaje da „ne možemo očekivati da će se oni informisati na uniformni način“.

„Mogu dobijati fragmente vesti prilagođene njima“, kaže.

Bukumirović kaže da TikTok ovako izgleda jer ga je oblikovala publika.

„Pažnja je vrlo kratka, a jako dobro prilagodio, generaciji i svetu u kom živimo. Najveći deo sadržaja je jednostavan. Jedan od razloga uspeha je jezik kojim se obraćaju, jezikom svoje generacije“, kaže on.

Petrović kaže da kao sociolog mora da koristi TikTok.

„Pokazuje nivo adiktivnosti koji je fascinantan. Kada krenete da listate te klipčiće, jako je teško skloniti se od toga. Često je zamena za neku bezveznu seriju, za neko vreme koje vam je potrebno da niste refleksivni, angažovani… E sad je pitanje kako to izgleda kroz perspektivu mladog čoveka. To je problem da li se mogu podsvesno određeni sadržaji plasirati“, kaže.

Kaže da je to mladima danas ono što su ranije bila školska dvorišta, pa kafići, klubovi.

„To je polje za šalu, zabavu, ali i za sajber buling. To je opet nešto što postoji na svim platformama“, kaže.

Bukumirović kaže da je brz rast zabrinuo ljude u zapadnom svetu.

„AKo kineska kompanije ima podatke od 150 miliona građana SAD. Verovatno i s praovm, iako ne postoji nijedan dokaz da je kineska vlada ikad došla u posed tih podataka, sve je na nivou pretpostavke“, kaže.

Petrović kaže da živimo u vremenu brzine.

„Vreme je novac, to korespondira sa sve suženijom pažnjom mladih. Imate dijagnoze poremećaja pažnje u Americi, rast od 300 odsto u poslednjih 20 godina. To govori da se ti mladi ljudi menjaju, njihova pažnja je smanjena. To je povezan zli krug, sve su nervozniji, a onda ovi algoritmi to sve više koriste“, kaže on.

Papić se slaže da je pažnja dosta opala.

„TikTok je u poslednjih godinu dana produžio momenat gde mi kreatori možemo da objavimo snimak koji traje 10 minuta, pre toga je bilo 3, a pre toga možda čak i minut. Sad TikTok ima već preveliki broj kreatora i da mu se može da produži dužinu snimaka. Ali, kratki i jednostavan sadržaj najbolje prolazi i najbolje će prolaziti. Svako od ljudi kojima je poslat taj kratki snimak će da odgledati do kraja, a to se zapravo i meri“, kaže Papić.

Ističe da u Srbiji nije moguća zarada direktno od pregleda na TikToku.

„Moguća je kad se radi o lajvovima, onda gledaoci mogu da doniraju neke stikere, ono što je TikTok ponudio kao opciju, jedino je taj način finansiranja moguć trenutno“, kaže.

Dodaje da su sada influenseri ti koji imaju moć nad masom.

Bukumirović kaže da je na TikToku prošle godine potrošeno 11 milijardi dolara.

„Ogroman rast, ove godine se očekuje još više. Influenseri su ti koji mogu mnogo bolje da prodaju neki proizvod nego reklama“, kaže on.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare