Teleskop Džejms Veb otkrio do sada najudaljeniju i najstariju galaksiju

SciTech 13. dec 202213:14 10 komentara
ANDOUT / ESA, NASA, CSA, STSCI / AFP

Svemirski teleskop Džejms Veb otkrio je do sada najudaljeniju i najstariju galaksiju.

Svetlost koja je putovala više od 13,4 milijarde godina da bi stigla do Zemlje potiče iz najranije i najudaljenije galaksije do sada otkrivene.

Povezane vesti

Duga spektroskopska posmatranja Džejma Veba toliko su detaljna da istraživači ne samo da mogu da izmere udaljenost koju je svetlost te galaksije prešla, već i neka njena svojstva.

„Prvi put smo otkrili galaksije stare samo 350 miliona godina nakon `Velikog praska` i možemo potpuno da budemo sigurni u njihove fantastične udaljenosti.

Pronaći ove rane galaksije na tako neverovatno lepim slikama posebno je iskustvo“, ističe astronom Brent Robertson sa kalifornijskog univerziteta Santa Kruz.

Veliki teleskop je, zapravo, uočio četiri galaksije na istom području posmatranja, a podaci potvrđuju da dve galaksije spadaju među najudaljenije ikada otkrivene, dok su druge dvije – još udaljenije.

Svetlost ovih objekata je vrlo slaba, budući da je „doputovala“ sa tako velike udaljenosti. Zbog širenja svemira, ona je značajno rastegnuta i duža.

Džejms Veb je najsnažniji teleskop ikad lansiran u svemir, a specijalizovan je za infracrveno i blisko infracrveno svetlo, te dizajniran za otkrivanje „crvenog pomaka“ svetla, prenosi portal „Sajens alert“.

Da bi se dobio pouzdani „crveni pomak“, svjetlost treba rastaviti na sastavne valne dužine, što je tehnika poznata kao spektroskopija.