„Inshallah!“

Fudbal 10. jun 202212:19 0 komentara
doha
Souq Waqif/N1

Na ovaj način mi odgovaraju prijatelji, kolege, poznanici u Dohi kada ih pitam da li je Katar spreman za organizaciju Svetskog prvenstva u fudbalu, globalnog spektakla koji je na rasporedu u novembru i decembru ove godine i to po prvi put u jednoj arapskoj zemlji. Katar se za tu priliku sprema već 12 godina, od 2010., kada je saopšteno ime zemlje domaćina i po svoj prilici, neće propustiti šansu da skrene pažnju celog sveta na sebe predstojeće zime.

Upravo će zimsko vreme u Dohi svima ići na ruku – igračima, publici i organizatorima, jer, iako se ne radi o svakidašnjem terminu za održavanje prvenstva na otvorenom, novembar i decembar su period kada su vremenski uslovi u Kataru zapravo idealni za boravak na otvorenom – pustinjske vrućine tada popuste, pa su dnevne temperature oko prijatnih 25 stepeni, a noćne tek nešto niže od toga. Leti, one dosežu i naizgled neverovatnih 50, što je slučaj i sada tokom mog boravka u Dohi.

Moj prijatelj Felipi iz Brazila koji radi za FIFU, stigao je u Dohu još u januaru, od kada traju intenzivne pripreme svih odgovornih za organizaciju prvenstva. Svakodnevno obilazi više stadiona koji su spremni da dočekaju fanove najvažnije sporedne stvari na svetu – do novembra, već će svi biti upoznati sa imenima stadiona poput Ahmad bin Ali, Al Tumama, Al Bajt, Kalifa, Lusail i drugim…

Već sada, u junu, ulice Katara, a najviše tradicionalni market Souq Waqif, preplavljeni su proizvodima namenjenim turistima, od kojih će neki sigurno i da porane u pustinju kako bi što pre nabavili svoju majicu, ranac, kačket ili bilo šta drugo što na sebi ima odštampan logo fudbalskog prvenstva 2022. godine. Aerodrom Hamad, jedan od najvećih na svetu, već je gotovo potpuno u znaku prvenstva, a video i zabavni sadržaj koji se emituje tokom leta Beograd – Doha kompanije Katar Ervejz, poziva vas da se pridružite globalnom spektaklu.

N1/West Bay, centar Dohe
doha doha
N1
doha doha
N1
doha doha
Souq Waqif/N1
Centralni tržni centar, Doha/N1

Katar je zemlja bogata naftom, sa obalom u Persijskom zalivu, čijoj je reputaciji u svetu izuzetno doprinela i avio-kompanija Katar ervejz, u kojoj sam nekada i sam radio, a koja je i danas bogata za nekoliko stotina mladih ljudi iz Srbije, koji mahom rade kao stjuardi i stjuardese u najnagrađivanijoj avio-kompaniji na svetu (šest puta dobitnik nagrade za avio-kompaniju godine, po izboru svetskih putnika). U jednom trenutku, 2020., dok sam još uvek radio tamo kao stjuard, Srbi su bili sedma po redu nacija po brojnosti u toj kompaniji. Među njima je i danas mnogo mojih prijatelja koji su u lovu na karte za fudbalsko prvenstvo, koje su za njih pristupačnije, kao i većina drugih usluga u Kataru, kada ste stanovnik.

Svi koji se pripremaju da prvi put posete ovu zalivsku zemlju predstojeće zime, trebalo bi da znaju nekoliko osnovnih stvari koje će definisati njihovo iskustvo u Dohi. Dobar deo socijalnog života u Kataru odvija se u zatvorenom prostoru. Zbog pustinjski visokih temperatura, organizacija vremena sa prijateljima u hotelima i tržnim centrima na atraktivnim lokacijama kao što su West Bay i Pearl, ovde je normalan način funkcionisanja. Svakako, u zimskom periodu temperature će biti prijatnije, pa će mnogi verovatno poželeti nešto drugačije – za šetnje su atraktivni tradicionalni Souq Waqif sa raznovrsnom ponudom hrane, začina, garderobe iz Katara ali i drugih arapskih zemalja, zatim i Korniš, dugo šetalište uz more – ove dve lokacije su jedna do druge pa se lako kombinuju u jednoj turi, ali zauzimaju i jako veliku površinu, tako da će sasvim sigurno biti potrebno nekoliko sati da ih dobro istražite. U blizini centra grada je i Mušerib, među luksuznijim delovima Dohe, mesto finih restorana i prodavnica najskupljih svetskih brendova. Ljubitelji pogleda na ozbiljne „vozne parkove“ će najviše uživati u Mušeribu ili Perlu, jer upravo u tim delovima Dohe izlaze vlasnici automobila čija je vrednost u atmosferskim novčanim visinama, ali čija nonšalantnost u odnosu prema načinu života koji vode, čini da sve to izgleda tako lako dostupno. Perl je još i mesto luksuznih hotela, višespratnica i naravno, jahti, koje su neizbežan deo životnog stila ljudi koji sebi mogu da priušte nekretnine u ovim delovima Dohe.

Iako će u novembru i decembru biti i vetrovito, pa će more verovatno mnogima biti hladno za kupanje, oni koji se i na to odluče, treba da znaju da u Dohi uređene plaže u najvećem broju pripadaju hotelima sa najbogatijom ponudom, poput Ric-Karltona i Šeratona. Ulaz na takve plaže za one sa stranim pasošem kreće se u rangu od 40 do 50 evra po osobi, po danu. Javne plaže su uglavnom dalje od same Dohe, pa je za njih potreban automobil i vreme za putovanje kroz pustinju.

Uber je u Dohi najpovoljniji način prevoza, pa savetujem da na vreme instalirate aplikaciju, ako je još uvek nemate. Cena prosečne vožnje u trajanju od 15-ak minuta je oko 15-20 rijala, odnosno oko 5 evra. Slično je i sa taksi prevoznikom Karwa, ali i sa drugim neobeleženim taksistima koji će vam sami prilaziti, trubiti, zaustavljati se ispred vas ako primete da ste turista – dobro se snalaze po gradu, samo je važno da, ako prihvatite njihovu ponudu da vas voze, unapred utvrdite okvirnu cenu. Ipak, taksisti su ovde moram reći stvarno razumni i niko vam neće uzeti nerealno veliku količinu novca za vožnju od 10 minuta, samo zato što vidi da vam je hitno, što znamo da se neretko dešava sa „divljim“ taksistima u Beogradu.

U Dohi ćete svuda oko sebe sretati ljude iz svih delova sveta – iskoristite to vreme da stvorite nova prijateljstva. Danas, najvećim bogatstvom smatram upravo svoje prijatelje koji žive na svim meridijanima, a spojio nas je upravo Souq Waqif ili Ric-Karlton, Korniš, ili Perl. Posebno je zadovoljstvo biti u prilici da gde god da odete na ovom svetu, ima neko ko će da vas sačeka i da vam pomogne. Katar je zemlja u kojoj je lokalno stanovništvo brojčano u manjini, jer stranci čine preko 85% ukupnog stanovništva, zbog čega se Doha i smatra jednim od najinternacionalnijih gradova na svetu.

Većina pravila vezanih za pandemiju su znatno manje striktna danas, nego pre godinu dana. Maske su obavezne u javnom prevozu i taksiju, te ponekim institucijama, dok na ulici nisu neophodne. Ono što jeste potrebno, je da po sletanju na aerodrom Hamad na telefonu sa katarskim brojem telefona instalirate aplikaciju „Ehteraz“ koja će vam biti neophodna za ulazak na javna mesta, a koja prikazuje vaš kovid-status, odnosno predstavlja potvrdu da niste zaraženi koronavirusom i da možete da uđete bilo gde – pre dolaska u Katar, biće vam neohodan negativan PCR test iz Srbije, kao i potvrda o potpunoj vakcinaciji. Svakako, govorimo o pravilima koja su na snazi u junu 2022. i mogu da se promene do početka Svetskog prvenstva u fudbalu.

P.s. Probajte sve kolače sa kardamomom koje možete da pronađete, a ako volite a i u prilici ste, izdvojite nešto novca za dobar komad zlatnog nakita ili neki od arapskih parfema, jer je kvalitet vrhunski.

Vidimo se ove zime u Dohi da navijamo za Srbiju! I Katar!

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi ko će ostaviti komentar!