Teretni brod Rubi pluta oko severozapadne obale Evrope a, iako je oštećen, nijedna luka u Evropi ne želi da ga primi, zbog hiljada tona ruskog đubriva koje nosi i straha da je reč o "trojanskom konju".
Luke širom Evrope odbile su teško oštećeni teretni brod zbog potencijalno eksplozivnog tereta: gomile ruskog đubriva koju je jedan strani ambasador nazvao „plutajućom megabombom“.
Ali nije samo opterećenje teretnog broda Rubi, na kome se nalazi oko devet tona amonijum nitrata ono tera lučke zvaničnike da se zapitaju – iako je daleko manji teret iste komponente đubriva opustošio luku Bejrut 2020. kada je eksplodirao, navodi Njujork tajms.
Pojedine brine da bi brod od 182 metra – koji je registrovan na Malti i u vlasništvu malteške kompanije Rubi Enterprajz – mogao biti „trojanski konj“ koji će sabotirati neku nesuđenu evropsku luku.
„Kada imamo posla sa Rusijom ili drugim međunarodnim akterima koji su nam neprijateljski raspoloženi, uvek imamo na umu ovu mogućnost“, rekao je ministar spoljnih poslova Litvanije Gabrijelijus Landsbergis, nakon što je premijer te zemlje saopštio parlamentu da brodu neće biti dozvoljeno da pristane.
Slična razmišljanja drugih evropskih lidera ostavila su brod u neizvesnosti, te on pluta pored obale jugoistočne Engleske poslednjih nedelju dana, sa napuklim trupom i oštećenim propelerom dok njegovi menadžeri u Ujedinjenim Arapskim Emiratima pokušavaju da uvere javnost da brod ne predstavlja pretnju za njih, piše Tajms.
Za sada ne uspevaju.
Problemi od početka
Rubino putovanje je bilo gotovo osuđeno na propast od samog početka. Napustio je rusku luku Kandalakša, na severozapadnoj obali zemlje, još u avgustu. Ali ubrzo se nasukao, a ta oštećenja su ga sprečila da nastavi do odredišnih luka u Africi, piše Tajms.
Zatim je nastavio svoje putovanje oko poluostrva Kola i pristao u Tromso u Norveškoj.
Norveška pomorska uprava rekla je za BBC da je brod pregledala grupa DNV kako bi se uverila da ispunjava bezbednosne i ekološke standarde.
Grupa je pronašla oštećenje na trupu, propeleru i kormilu, ali je Rubi i dalje smatran „sposobnim za plovidbu“. Iz predostrožnosti, insistirali su da tegljač prati brod do kraja njegovog putovanja. Brod je išao za Klaipedu, u Litvaniji, prema kompaniji za praćenje brodova MarineTraffic.
Ali uprkos tome što je procenjeno da je sposoban za plovidbu, brodu je odbijen ulazak u Klaipedu.
Algis Latakas, izvršni direktor lučke uprave, rekao je za BBC da je to „zbog tereta”.
Andrea Sela, profesor hemije na Univerzitetskom koledžu u Londonu, rekao je da teret nije bio visokog rizika, osim ako nije bilo požara na brodu.
„Iako razumem oprez vlasti u Tromseu, pretpostavljam da su šanse za sličnu katastrofu kao u Bejrutu relativno skromne“, rekao je on.
Dodao je:
„Takođe bi bilo zanimljivo znati kakva bi priroda popravki mogla biti, jer jasno je da zavarivanje može značajno povećati potencijalni rizik od požara.“
Drugi izveštaji sugerišu da je i Švedska uvela zabranu, ali švedska agencija za transport to poriče.
„Ono što su švedske vlasti uradile je da prate stvar u slučaju da bismo morali da reagujemo na neki način“, rekao je portparol za BBC.
Poslednjih nedelja, Rubi je putovao na jug duž norveške obale i kroz Severno more.
Brod je navodno imao ograničenu sposobnost manevrisanja, iako BBC to nije mogao da potvrdi.
Dana 25. septembra, usidrio se oko 25 km severoistočno od Margejta, u Kentu, u blizini Doverskog moreuza – jednog od najprometnijih plovnih puteva na svetu.
Agencija za pomorsku i obalsku stražu (MCA) saopštila je da je brod „trenutno bezbedno usidren van teritorijalnih voda Velike Britanije i čeka odgovarajuće uslove za dopunu goriva na moru pre nego što prođe kroz Lamanš“.
Dopunjavanje goriva na moru je uobičajena praksa i odvijaće se u skladu sa bezbednosnim procedurama i po povoljnim vremenskim uslovima, saopštio je MCA.
Njegova trenutna destinacija je navedena kao Marsaklok, na Malti.
Ali malteške vlasti rekle su lokalnim medijima da brod može ući u zemlju samo ako prethodno isprazni svoj teret.
Marko Forđone, generalni direktor Ovlašćenog instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu, izrazio je zabrinutost zbog potencijalne „štete po životnu sredinu“, ako bi „amonijum nitrat počeo da curi iz broda i kontaminira more“.
On je dodao da bi šteta kao rezultat potencijalnog scenarija bila „ogromna“ i izazvala bi „stalne poremećaje“.
Plovilo ima odgovarajuće bezbednosne sertifikate koje je odobrila država zastave plovila i može da se kreće sopstvenim putem, saopštio je MCA.
Nacionalna pomorska služba za vanredne situacije saopštila je da će pratiti napredak broda dok se kreće kroz vode Velike Britanije, navodi BBC.
Plovila nisu obavezna da traže dozvolu da putuju kroz teritorijalne vode Ujedinjenog Kraljevstva u legitimne svrhe. Prateći tegljač Amber II, koji je isplovio sa čamcem iz Norveške, napustio je Rubi prošlog četvrtka i otplovio na istok.
Iako nema nagoveštaja neposredne opasnosti od tereta, ista hemikalija je izazvala razornu eksploziju u skladištu u Bejrutu 2020, podseća BBC.
Amonijum nitrat se redovno transportuje širom sveta i koristi se kao đubrivo, ali se takođe koristi u eksplozivima. Brod nosi sedam puta veću količinu amonijum nitrata koja je izazvala eksploziju u Bejrutu.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare