Želja Evropljana za putovanjima avionom brzo se vratila na nivo pre pandemije korone. U međuvremenu aerodromi i aviokompanije su se suočili sa padom prometa, poskupljenjem goriva i nedostatkom radne snage nezadovoljne neiskim platama. Na većini evropskih aerodoroma haos traje već mesecima, radnika nema ili štrajkuju, letovi se odlažu, a čekanja putnika često su i višednevna.
Nemačka aviokompanija Lufthanza u sredu je otkazala više od 1.000 letova, zbog jednodnevnog štrajka upozorenja zemaljskog osoblja. Oko 134.000 putnika je bilo primorano da promeni letove ili odustane od putovanja.
„Sad sam stigao iz Afrike. Moram da idem u Pariz, let je otkazan i rekli su, da ću sutra možda imati rezervaciju. Ali niko nije bio ovde kada smo došli da kaže šta da radimo, gde da idemo, gde da spavamo. Teško je naći nekoga iz Lufthanze danas na aerodromu“, kaže jedan putnik Lufthanze, Dijego Lambiase.
Lufthanza je savetovala putnicima da ne dolaze na aerodrome, jer većina šaltera neće raditi.
Kompanija je ocenila da je štrajk “nepotreban i preteran” i da je ponuda za povećanje plata maksimalna u ovom trenutku.
„Dali smo ponudu koja je po mom mišljenju veoma dobra. Ljudi sa nižim primanjima posebno su pogođeni inflacijom, zbog čega smo im ponudili 15 odsto veće plate. Neko ko zarađuje 3.000 evra dobio bi povećanje od 10 odsto, a čak i neko ko zarađuje 6.500 evra mesečno bi dobio šest odsto više“ rekao je Martin Lutke, šef za odnose sa medijima Lufthanze.
Zaposleni smatraju da ponuda nije dovoljno dobra.
„Poslednja ponuda Lufthanze nije bila dovoljna da spreči štrajk. Već nedeljama vidimo ogromno opterećenje na aerodromima širom Nemačke, tako da je ovo jasan signal“, rekao je portparol jednog od sindikata, Marvin Reskinski.
Haos na većini aerodroma u Evropi zaista traje nedeljama. Očigledno je da, i kada rade, radnika nema dovoljno.
„Mi smo siromašni radnici. Mi, srednja klasa, najviše ispaštamo“, kazao je radnik na aerodromu i predstavnik sindikata CGT Loris Forman.
Krajem prošlog meseca na britanskim aerodromima otkazano je hiljade letova i situacija se, prema rečima perdstavnika aviokompanija, neće popraviti do kraja sezone godišnjih odmora.
Avio kompanije, osim niskobudžetnih, posluju već godina sa gubicima, koje pokrivaju poreski obveznici. Rat u Ukrajini i poskupljenje goriva samo je dodatno zakomplikovalo situaciju, jer su se Evropljani godinama navikavali da je prevoz avionom jeftin i efikasan čak i na vrlo kratkim linijama. Inflacija je nekada dobro plaćene radnike u ovoj industriji gurnula na rub egzistencije.