Da bi širile ekstremističke poruke, zaobišle cenzuru i regrutirale nove članove, džihadističke grupe poput Islamske države također se oslanjaju na najsavremeniju digitalnu tehnologiju.
On vozi i širi strah i užas: Video-snimak koji je teroristička grupa „Islamska država“ (IS) objavila na internetu, prikazuje Pitera Grifina – glavni lik iz jedne od najpoznatijih animiranih serija na svetu „Porodičan čovek“. S pištoljem u ruci, animirani lik vozi preko mosta kamion sa bombom. Sekvenca iz animiranog filma je autentična i odgovara originalu, ali je zvuk promenjen. „Naše oružje je teško, naši redovi su brojni, ali Božji ratnici su više nego spremni“, peva Grifin u melodiji koja bi trebalo da privuče nove pristalice u ekstremističku organizaciju „Islamska država“ (IS).
Animacija je samo jedan primer kako ekstremističke grupe vešto koriste naprednu kompjutersku tehnologiju ili veštačku inteligenciju (VI) za kreiranje sadržaja prilagođenih njihovim pristalicama, prenosi DW.
VI obuhvata širok spektar digitalnih tehnologija, uključujući brzo procesiranje velikih količina podataka, kao i takozvanu „generativnu VI“ koja na osnovu velikih količina podataka stvara nove tekstove ili slike. Na ovaj način je nastala i pesma koju su stratezi IS stavili u usta Pitera Grifina.
„Brza demokratizacija generativne tehnologije u proteklih nekoliko godina duboko se odrazila na način na koji ekstremističke organizacije koriste internet-medije za širenje svog uticaja“, piše američki istraživač Daniel Sigel u članku za Global Network on Extremism and Technology. Video s likom Pitera Grifina je primer takvog pristupa.
VI sve više u upotrebi
Prošle godine, različite organizacije za monitoring su izvestile da IS i druge ekstremističke grupe podstiču svoje pristalice da koriste nove digitalne alate. Prema pisanju Vašington posta, grupa povezana s Al-Kaidom je u februaru najavila internet-radionice o veštačkoj inteligenciji. Kasnije je ista grupa objavila vodič za korišćenje četbota.
Nakon što je u martu ogranak IS u terorističkom napadu na Krokus siti hol u Moskvi ubio preko 135 ljudi, jedna pristalica IS je kreirala lažnu vest o događaju i objavila je četiri dana nakon napada.
Početkom jula, španski službenici su uhapsili devet osoba zbog širenja propagande u korist Islamske države. Među uhapšenima je bio i čovek koji se specijalizovao za proizvodnju ekstremističkih multimedijalnih sadržaja baziranih na tehnikama VI.
„Veštačka inteligencija nadopunjava službenu propagandu Al-Kaide i IS“, kaže Mustafa Ajad iz Instituta za strateški dijalog (ISD). „Omogućava pristalicama da stvaraju emotivne sadržaje koji služe za pridobijanje ljudi za njihovu izvornu ideju.“
Specifično oblikovanje sadržaja može dovesti do toga da ih voditelji popularnih emisija na društvenim mrežama možda ne prepoznaju. „Pristalice IS imaju niske kriterijume“, kaže Ajad. „Oni dele čak i najsmešnije i najnerealnije sadržaje IS.“
Dugogodišnjim posmatračima IS ovo nije iznenađenje. Kada je grupa prvi put privukla pažnju 2014. godine, činila je to uz pomoć propagandnih video-zapisa visokog tehničkog kvaliteta. Cilj je bio zastrašivanje neprijatelja i regrutacija pristalica. „Terorističke grupe i njihove pristalice nastavljaju da koriste najsavremeniju tehnologiju kako bi ostvarili svoje interese“, kaže Ajad.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare