Dobra je vest za ukrajinske ratne napore, piše Forbs, da je Hrvatska spremna da zameni svoju flotu starih tenkova i borbenih vozila iz Hladnog rata. Hrvatska vlada pristala je da proda 30 starih tenkova M-84, kao i 30 starih borbenih vozila M-80, nemačkoj vladi, koja će potom ta vozila pokloniti vladi Ukrajine.
Hrvati planiraju da potroše nemačka sredstva na nove tenkove nemačke proizvodnje Leopard 2A8.
M-84 od 46 tona je jugoslovenska verzija sovjetskog T-72. M-80 od 15 tona bio je jugoslovenski odgovor na sovjetski BMP-1. Ukrajinske oružane snage koriste stotine T-72 i BMP-1, tako da ne bi trebalo da imaju problema sa integracijom M-84 i M-80, navodi Forbs.
Sa 60 bivših hrvatskih tenkova i borbenih vozila, Ukrajina bi mogla da opremi dva bataljona — ili polovinu brigade. Nije slučajno, ukrajinski zvaničnici su nedavno najavili da će novu 156. pešadijsku brigadu unaprediti u mehanizovanu brigadu.
Pomenuta 156. mehanizovana brigada je jedna od 14 novih brigada od 2.000 ljudi koje su ukrajinske kopnene snage nedavno formirale — od kojih najmanje 10 spada u sastav vojske.
Većina ovih novih vojnih brigada, sve sa oznakama iz 150-ih, počele su kao pešadijske brigade kojima je nedostajalo mnogo teške opreme.
Ukrajinska mehanizovana brigada obično ima 31 tenk i 93 borbena vozila. Za deset mehanizovanih brigada bilo bi potrebno 310 tenkova i 930 borbenih vozila.
Ali tek u septembru ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski je upozorio da njegova vlada ne može čak ni četiri od 14 novih brigada opremiti teškim naoružanjem. Nedostatak je, činilo se, bio skoro 200 tenkova i 600 borbenih vozila.
Ukrajinska industrija sama generiše neka nova vozila—obično izvlačeći stara iz skladišta i nadograđujući ih dodatnim oklopom i boljom kontrolom vatre.
Međutim, mnoga vozila dolaze iz inostranstva. U 32 meseca otkako je Rusija proširila svoj rat na Ukrajinu, saveznici Kijeva su obećali oko 900 tenkova i 1.400 borbenih vozila, kao i hiljade lakših oklopnih transportera i oklopnih kamiona.
Ali Ukrajinci su izgubili skoro tačno onoliko oklopnih vozila koliko su dobili od svojih saveznika: 900 tenkova i 1.400 borbenih vozila.
Kako navodi Forbs, Ukrajina bi možda mogla da proizvede dovoljno oklopnih vozila da zadrži svoje starije kopnene borbene brigade — oko 100 ukupno — u akciji. Ali se bori da stvori vozila za sve nove brigade koje želi da formira.
A da ne formira nove brigade, navodi Forbs, zapravo nije opcija. Mnoge starije ukrajinske brigade su u borbi bez prestanka od februara 2022. godine i umorne su. Ta iscrpljenost može imati strašne posledice.
Forbs podseća na 72. mehanizovanu brigadu, koja se dve godine držala u gradu-tvrđavi Ugledaru u južnoj Donjeckoj oblasti bez značajnijih pojačanja, dok se konačno nije pokleknula pod nemilosrdnim napadom većih ruskih formacija i povukla 1. oktobra.
Povlačenje je dovelo do šireg kolapsa ukrajinskih pozicija u južnom Donjecku.
Ukrajinski komandanti očajnički žele da rotiraju umorne brigade sa linije fronta. Ali podjednako očajnički žele da obezbede da zamenske brigade imaju dovoljno oklopnih vozila – i da nisu samo topovsko meso za Ruse.
Pomogli su kasno pristigli tenkovi nemačke proizvodnje Leopard 1A5 i Leopard 2A4, kao i sveže pošiljke vozila iz Sjedinjenih Država, Francuske i Australije. Sa ovim vozilima i bivšim hrvatskim M-84 i M-80, Ukrajina postepeno mehanizuje najmanje devet od tih 14 novih brigada.
Vreme je faktor, naravno. Koristeći sve veću iscrpljenost ukrajinskih snaga, ruske snage udvostručuju svoje napade – i napreduju u nekoliko kritičnih sektora linije fronta od oko 1.120 kilometara.
Novoopremljene ukrajinske brigade, uključujući 156. mehanizovanu brigadu, ne mogu da stignu dovoljno brzo, zaključuje Forbs.
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare