Radić: Na jedinicu migova računati samo do kasnih dvadesetih

Vesti 21. mar 201820:26 > 20:27
N1

Vojni analitičar Aleksandar Radić kaže da se na jedinicu od deset aviona, koji će biti modernizovani, može računati do kasnih dvadesetih godina i da su ti migovi 29 prelazno rešenje. Ističe da se treba usredsrediti na kadrovske probleme i dodaje da mi pilote nemamo.

Prema najavi ministra odbrane Aleksandra Vulina Srbija će imati najrespektabilniju vojnu avijaciju u regionu. U prilog tome on govori o modernizaciji migova, uvođenjem aviona tipa „Lasta“, ali i o tome što će Rusija dati Srbiji i dva aviona tipa Antonov.

Vojni analitičar Aleksandar Radić kaže da bitka za spas srpske avijacije tek predstoji. Nadam se da će se usredsrediti na kadrovski problem, jer nama ljudi stare – piloti, tehnički oficiri, podificiri sve su stariji, kaže.

Navodi da taj problem ima korene daleko u prošlosti – da postoji propust da se osposobljava mlađi kadar. Kaže da je slična situacija u regionu i da su piloti ušli u četrdesete godine, kad je u pitanju prosek starosti.

Najbrojniji deo kadra je generacija rođena 1969. do 1971. godine i nešto kasnije, kaže Radić i dodaje da će veliki problem biti kad oni naglo krenu da odlaze u penziju. „Potrebna je bitka za ljude, da se pronađu kandidati za školovanje“.

Država treba da stane iza poziva da ljudi upisuju vojne škole, kaže Radić koji dodaje da treba i drastično da se  poveća broj ljudi koji se školuju za to.

Kaže da je lako ustanoviti kako je došlo do problema u našem vazduhoplovstvu, ali da sada treba naći rešenje kako izaći iz toga, kako ne bismo došli u apsurdnu situaciju da će naša policija i vazduhoplovstvo imati u budućnosti tehniku za koju neće imati dovoljan broj ljudi.

Kad je krenula modernizacija, kaže Radić, ona je krenula s vrha. „Zapravo od Aleksandra Vučića dolazi najveći broj poteza u modernizaciji. Helikopter H145M prva nova letelica koja je nabavljena posle mnogo vremena, tehnološki u skladu sa savremenim standardima, nabavljena je tako što nijednog momenta niste imali procenu za potrebom za takvom letelicom, ili letelicom takve kategorije, niti se tako nešto čulo od strane vojske, nego je politika preuzela tu ulogu na sebe“, navodi.

Morate da kažete da mi nemamo pilote, ističe gost Dana uživo.

Neke stvari se dešavaju, kad je modernizacija u pitanju, ali treba obratiti pažnju na ono šta sledi – videti gde su ti ljudi koji čine budućnost vazduhoplovstva, kako ih „stvoriti“ i izvršiti podmlađivanje, ističe.

Govoreći o modernizaciji, kaže da MIG 29 možda nije sjajno rešenje, ali jedino koje je bilo realistično – onoliko koliko imate novca to je limit.

Novac je to odredio, i tih deset migova 29 biće upotrebljivi do kraja dvadesetih godina, dodaje. To je prelazna faza, da se kupi vreme, i već za nekoliko godina treba ući u jedan ozbiljan državni projekat kupovine jednog novog vazduhoplova koji bi trebalo da se izabere da bi se krenulo u proces nabavke i da bi se to realizovalo sredinom naredne dekade, kaže Radić, dodajući da godine brzo prolaze.

Kad su u pitanju helikopteri, Radić kaže da još nije jasno šta učiniti sa transportnom komponentnom, koja je važna i za vojnu, ali i civilnu upotrebu (evakuacija, gašenje požara, za medicinsku evakuaciju).

„U ovom trenutku su dva helikoptera Mi-17V-5 na brojnom stanju, koja su kupljena 2016… Srbiji je potrebna jedna pristojna eskadrila od 8, 9, voleo bih da ih je više… Očekuju se helikopteri H 145M, ali oni su manje nosivosti,“  kaže.

U ovom trenutku ratno vazduhoplovstvo ima samo jedan (transportni avion) Antonov 26, koji je stigao s remonta pretprošle godine, navodi. Ocenjuje i da će i njegovi resursi brzo da odu.

Ruski avioni, koji su donacija, takođe imaju kratke resurse.

Naveo je da Hrvatska ima 24 transportna helikotera, a mi dva.

MIG 29 kako god da se modernizuje, to su avioni kojima je istekao životni vek od 30 godina, navodi, dodajući da su ruski avioni nešto malo mlađi.

„Očekujem u drugoj polovini ove godine da će prvo poleteti ruski avioni, jedan je u Rusiji na remontu, kod pet u toku su tehnički radovi na ugradnji opreme na aerodromu Batajnica, naši avioni treba da idu na remont, jer su tri od četiri remontovana 2008. i ističe im međuremontni period od 10 godina“, navodi Radić.

Kaže da je vreme za 10 aviona prolongirano… „Ove godine može da se računa na neke avione biće potrebno ući u 2019, 2020. da bi se taj projekat zaokružio, bez modernizacije, modernizacija podrazumeva još neke radove“.

Ti avioni su, prenosi Radić, proizvedeni između 1987. i 1991. godine i oni mogu da traju 40, ali se najavljuje kao mogućnost 45 godina od datuma proizvodnje.

Sa tom jedinicom od deset aviona može da se računa do kasnih dvadesetih godina, zaključuje gost N1.

Celo gostovanje pogledajte u videu: