Sindikalci: Vozač u javnom prevozu može da ima i 90 godina, samo da je zdrav

Vesti 10. nov 201919:44 > 19:52
N1, ilustracija

Ko svakodnevno prevozi na hiljade Beograđana javnim prevozom? Činjenica je da je za volanom sve više penzionera. To otvara pitanje - mogu li stariji od 65 godina da obavljaju takav posao? Stručnjaci kažu da mogu da budu i stariji, s obzirom na to da zakonska granica nije određena. Međutim, ima i onih koji upozoravaju da bi lekarske kontrole trebalo da budu učestalije, kako bi putnici bili bezbedni.

Manjak vozača, proređen red vožnje. Tako poslednjih meseci izgleda situacija u javnom gradskom prevozu. Učestala je praksa da se tramvaji i autobusi čekaju znatno duže, dok putnike sve čeće voze i penzioneri, što primećuju i korisnici javnog prevoza sa kojima je razgovarala ekipa TV N1:

„Prosek vozača je između 55-60 godina, retko da viđam mlađe.“

„Mahom penzioneri, mladnjih ima mnogo manje nego starijih.“

„Većinom su mlađi, a i penzioneri (…) Treba ljudi da zarade neki dinar.“

„Očito je da ima puno starijih vozača, pretpostavljam da maldi traže bolji angžman.“

Koliko su oni koji su ispunili uslove za penziju sposobni da budu vozači gradskog prevoza? To pitanje ponovo se postavlja nakon što je pre nekoliko dana autobus na liniji 46 udario ženu koja je prošla sa lakšim povredama, a ispostavilo se da je za volanom bio 71-godišnji penzioner.

N1

Međutim, Ivan Banković iz Saveza ozbiljnih sindikalaca GSP-a, ukazuje da vozači mogu biti i stariji, jer zakonom starosna granica nije određena.

„Vozač može da ima i 90 godina starosti, dakle ne postoji zakonsko ograničenje u smislu broja godina života koje bi vozač mogao da ima, tako da mi imamo vozače po 70 i više godina. Dakle oni prolaze standardne lekarske preglede u ovlašćenim medicinama rada koji su porisani zakonom. Ne postoji ni jedan dodatni uslov za nekoga ko ima 67, 70 godina koji bi morao da ispuni, on mora da bude pre svega zdrav, i po oceni lekarske komisije sposoban da upravlja autobusom“, objašnjava Banković.

N1

Zakon propisuje da se pregledi vozača vrše na tri godine. Profesor Milan Vujanić, ukazuje da bi lekarkse kontrole, ipak, trebalo da se obavljaju češće, pogotovo kod starijih vozača, kako bi bezbednost bila zagarantovana.

Dodaje i da bi kriterijimi za one koji su u penziji, a žele da voze, trebalo da budu pooštreni.

„Meni to izgleda hao hazard na hazard, ako neko recimo ne ispunjava uslove pa mu neko progleda kroz prste i dozvolio da vozi, a onda on još vozi i preko one mere koja je propisana za ljude koji su sposobni da to rade, to što stavlja svoj život na kocku moglo bi da se kaže da je njegova stvar, mada nije, ali to što tuđe živote stavlja na kocku, to ne možemo dozvoliti i zato treba pooštriti taj izbor ljudi koji daju saglasnost za sposobnost vozača“, smatra on.

Koliko je tačno onih koji su u penziji, a sede za volanom, nepoznato je. Jer takvi vozači mahom rade kod privatnih prevoznika, dok je rad u GSP-u, kako tvrde, dozvoljen do 65 godine.