Veljko Milić (NDNV): Javne nabavke kao sredstvo za nagrađivanje podobnih medija

Vesti 09. feb 202012:25 > 12:29
Shutterstock

Stručnjak za medijsko pravo i izvršni direktor Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV) Veljko Milić kazao je da javne nabavke za usluge informisanja predstavljaju jednostavan način da se nagrade mediji bliski vlastima i obezbedi prostor za promovisanje lokalnih funkcionera.

Milić je rekao za Vojvodjanski istraživačko-analitički centar (VOICE) da je to način na koji se mogu ignorisati pravila o projektnom sufinansiranju medijskih sadržaja od javnog interesa putem konkursa.

„Zakon o javnom informisanju i medijima ne uredjuje pitanja javnih nabavki za usluge informisanja, medjutim zloupotrebama javnih nabavki medijima se zapravo dodeljuje javni novac mimo pravila konkursnog sufinansiranja i na taj način se zaobilaze i pravila o konkursnom sufinansiranju koja su uredjena Zakonom o javnom informisanju i medijima“, naveo je on.

Prema njegovoj oceni, takve javne nabavke jesu u skladu sa zakonom koji reguliše tu oblast, ali se one raspisuju za medije „bliske vlastima“.

„Javne nabavke za usluge informisanja jesu u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, medjutim javljaju se drugi problemi kao na primer da se kao jedini ponudjači javljaju lica bliska vladajućim garniturama i opštinama koje raspisuju javnu nabavku. Ili da se javna nabavka za informisanje od izuzetne važnosti za Novi Sad dodeli tabloidima iz Beograda. Ili da javna preduzeća direktnim ugovaranjem dodeljuju medijima iznose koji ne prelaze 500.000 dinara kada nije potrebno spravoditi javnu nabavku“, kazao je Milić.

VOICE je naveo da su prenosi sednica skupština opština i gradova najčešći razlog za raspisivanje javnih nabavki, a da se javne nabavke takvog tipa obično raspisuju na taj način da se na njih mogu javiti samo lokalne televizije koje pokrivaju tu teritoriju.

Dodaje se da pojedine samouprave raspisuju i nabavke za informisanje gradjana o radu organa grada, što, kako su ocenili, predstavlja direktno mešanje lokalne samouprave u uredjivačku politiku nekog medija.

Novinar radija Bum 93 iz Požarevca Uroš Urošević kazao je da činjenica da lokalna samouprava znatno veća sredstva iz budžeta izdvaja za zadovoljavanje sopstvenog interesa ili sopstvenu promociju u medijima, u odnosu na ostvarivanje javnog interesa u projektima koji se sufinansiraju iz budžeta predstavlja ;mnogo veći problem od favorizovanja odredjenih medija.

„Ako, recimo, imate javnu nabavku za uslugu praćenja rada lokalne samouprave za televiziju sa regionalnim pokrivanjem, a pritom postoji samo jedna takva televizija u Požarevcu, onda je jasno da se favorizuje odredjeni medij. Isti slučaj je i za štampani medij regionalnog karaktera gde odredjena konkurencija postoji, ali vi kroz dodatne uslove koji se odnose na radno angažovana lica ili opremu precizno gadjate odredjenu medijsku kuću“, kazao je Urošević.

On je ocenio da se na taj način medijima koji svoj posao rade profesionalno šalje poruka da im se to ne isplati. Dosadašnja praksa pokazuje da lokalne samouprave ne snose sankcije zbog ovakvih javnih nabavki, a Veljko Milić je ocenio da su glavni razlog za to politički pritisci.

„U nekim postupanjima i te kako ima elemenata krivičnog dela, ali pošto se radi o dodeli novca politički podobnim medijima, izostaje reakcija nadležnih organa, verovatno zbog političkih pritisaka“, ocenio je Milić.