
Svedočeći u odbranu Franka Simatovića-Frenkija, optuženog za zločine u Hrvatskoj i BiH, bivši pilot Službe državne bezbednosti (SDB) Srbije Miroslav Lučić nazvao je pred haškim sudom "nemogućom" i "tragikomičnom" Simatovićevu raniju tvrdnju da je avio-eskadrila Službe 1992-95. delovala na hrvatskom i bosanskom ratištu.
„Mogu reći da je to smešno i tragikomično“, rekao je Lučić, koji je bio pilot helikoptera u Jedinici za antiteroristička dejstva (JATD), odnosno „crvenim beretkama“, SDB Srbije i često je prevozio Simatovića.
Svedok je tako prokomentarisao navode iz Simatovićevog govora na proslavi godišnjice Jedinice za specijalne operacije (JSO) u Kuli, s proleća 1997.
U tom govoru, pred tadašnjim predsednikom Srbije Slobodanom Miloševićem, Simatović je rekao da je „u maju 1992. formirana avio-helikopterska eskadrila“ Jedinice koja je u Hrvatskoj i BiH „izvršila brojne složene zadatke u uslovima ratnih operacija“, prevozeći ljudstvo i tone opreme.
Na snimku sa proslave, koji je jedan od ključnih dokaza optužbe, Simatović je govorio i o „hiljadama letova“ sa „mreže malih aerodroma“ u BiH.
Po njegovim rečima, eskadrila se, u proleće 1996, povukla u Srbiju „neotkrivena, uprkos naporima NATO i brojnih obaveštajnih službi“.
Pozvan da u sudnici prokomentariše Simatovićev govor, svedok Lučić je rekao: „Ovo je toliko nemoguće i smešno da je ravno gluposti… Tvrdim da Franko to nije napisao, jer toga nije ni bilo“.
Lučić je tvrdio i da do njegovog dolaska, u proleće 1992, SDB Srbije nije imala nijednu letelicu, a da je JATD kasnije imala dva helikoptera.
Na početku unakrsnog ispitivanja, tužilac Edvard Ruso (Edward Russo) predočio je svedoku niz dokumenata, uključujući ratni dnevnik Ratka Mladića i depeše policije Republike Srpske (RS), o delovanju „pilota Majka“ iz sastava „frenkijevaca“ u istočnoj Bosni, kao i o „pisti u Bratuncu“, od proleća 1992.
Lučić je odmah odbacio tužiočevu sugestiju da je komandant „frenkijevaca“ bio Frenki Simatović.
„Nije mogao fizički komandovati, jer je bio sa mnom u helikopteru stalno“.
Tužilac je potom, iz beležnice generala Mladića, citirao reči „pilota Majka“ da su „frenkijevci oteli dva aviona AN u Medenom Polju“.
Po dokumentu MUP RS, „Miko pilot“ i „frenkijevci“ bili su na tom terenu 1992-93. i ponovo se pojavili 1995. „Taj Majk je bio boem, ne znam kako je mogao uopšte da leti“, prokomentarisao je svedok Lučić, rekavši, medjutim, da ništa ne zna o navodima iz dokumenata.
Tužilac Ruso pozvao se, zatim, na izjavu Milutina Radivojevića zvanog „pilot Majk“ da je, u martu 1996, sa područja Skelana u BiH „Drinska eskadrila“, u kojoj su bila po dva aviona „utva“ i „kraguj“, bila prebačena u bazu JATD u Srbiji.
Lučić je na to rekao da za tu evakuaciju nije znao i da nije imao nikakve veze s „pilotom Majkom“, koji je „mogao samo da mašta to što je napisao“.
Svedok je slično odgovarao i na izvode iz dnevnika drugog pilota, Veljka Leke, u kojem je on opisao, izmedju ostalog, kako je u Hrvatskoj i BiH prevozio načelnika SDB Srbije Jovicu Stanišića, lidera krajiških Srba Milana Martića i druge.
Za Lekinu tvrdnju da je, krajem marta 1993, „20-30 helikoptera“ bilo „u službi garde, specijalnog korpusa i SDB“ u istočnoj Bosni, Lučić je ocenio da je „apsolutno nemoguća“.
„Ne znam da li je vojska ukupno imala toliko helikoptera“, kazao je svedok.
Leka je napisao i da je u julu 1993. u Kninu primio „medalju“ od Stanišića.
„Leka nije radio za nas, nego za Republiku Srpsku Krajinu“, izjavio je Lučić.
Unakrsno ispitivanje Lučića, tužilac Ruso nastaviće u četvrtak.
Stanišić (70) i Simatović (70) optuženi su za progon, ubistva, prisilno premeštanje i deportaciju Hrvata i Muslimana u Hrvatskoj i BiH, 1992-95.