Janković: Polaganje državne mature, pa prijemnog, nema smisla, fakulteti ćute

Vesti 19. okt 202018:17 > 18:28
N1

Prva proba državne mature, koju će đaci polagati na kraju srednje škole i koja treba da zameni prijemni ispit za fakultet, biće održana sledeće nedelje. Jasna Janković iz Unije prosvetnih radnika Srbije kaže za N1 da bi trebalo testirati sistem, a ne samo znanje, jer su zadaci samo jedan manji deo. "Ne znamo šta će reći fakulteti, da li će se odreći novca koji su dobijali od prijemnih ispita", izjavila je.

Pitanja koja se postavljaju pred prvu probu državne mature su različita, neka od njih su kako će je srednjoškolci polagati, kako će biti proveravano njihovo znanje, ali i hoćemo li umeti da organizujemo tako komplikovan sistem.

„Ovo će biti prva proba zadataka. Ali, izgelda da nismo uradili probu sistema. Proba sistema je generalna proba onoga što će doci kada dođe ta velika matura, oko 65.000 maturanata polaze po tri predmeta, to su veliki problemi i izazovi, ali čini mi se da je jako bitno da znamo da li će fakulteti prihvatiti to umesto prijemnih ispita. Fakulteti ćute, a u Zakonu o visokom obrazovanju piše da su dužni samo da vrednuju rezultate mature… To je širok pojam“, objašnjava Janković.

Organizovanje državne mature, a da posle toga đaci polažu i prijemne ispite, nema smisla, naglašava Janković.

„Državna matura mora da bude kruna srednjeg obrazovanja dece“, dodaje.

A ako se gleda po maloj maturi, tvrdi Janković, vidi se da „nismo stasali dovoljno“ za tako nešto.

„Na maloj maturi gledamo koliki je to sistem i šta sve tu treba da se distribuira, a ne samo da se naprave zadaci. Fakulteti ćute, i čini se da se oni neće odreći prihoda od uplate za prijemne ispite“, rekla je gošća N1.

Prema njenim rečima, postoje fakulteti koji imaju pravo da traže dodatne ispite, poput glume, likovne umetnosti ili dizajna.

„Ali, za sve druge, mislim da državna matura mora da se napravi tako da u nju svi veruju, a kako ćemo to uraditi, to je veliki ispit za sve. Na maloj maturi smo pokazali da nismo stasali, a sad podižemo sve na viši nivo, na viši level, što kažu mladi“, rekla je Janković.

Janković ne zna ni kako će izgledati taj test, ni da li će biti otvorena ili zatvorena pitanja.

Komentarišući održavanje nastave tokom pandemije, Janković kaže da „izgleda drugačije i čudno“.

„Teško je bilo navići se na sve… Fali nekoliko meseci koje smo izgubili prethodne školske godine, a nije bilo vremema da se na to vratimo, posebno među mlađim, to se baš oseti, jer učiteljice rade sa dve grupe“, kazala je Janković.

Koliko će epidemija uticati na sve, kaže, videće se kada bude napravljen bilo kakav presek.

„Ono što smo primetili je da su na kraju prethodne školske godine ocene bile više, što nije dobro, jer očigledno nije bilo objektivnog ocenjivanja“, zaključila je Janković.