Baucal: Društvo će iz pandemije izaći sa mnogo većim socijalnim razlikama

Vesti 05. feb 202114:11 > 14:16
Aleksandar Baucal
Izvor: Fonet/Marija Đoković

Pandemija ugrožava odrastanje dece, ali ona imaju tu prednost da svet i događaje oko sebe doživljavaju preko roditelja, tako da su na neki način zaštićena, izjavio je FoNetu psiholog Aleksandar Baucal, ali je upozorio da će društvo iz pandemije izaći sa mnog većim socijalnim razlikama.

On je govoreći o društvenim posledicama korone ocenio da su pojedine grupe dece imale razvojne potrebe koje nisu mogle da zadvoljavaju zbog pandemije.

Povezane vesti

Pomenuo je, pri tome, adolescente koji su imali manje mogućnosti da se druže sa vršnjacima, ali je skrenuo pažnju i na probleme dece sa razvojnim teškoćama.

Ona su, kako je ukazao, imala vrlo teške uslove tokom pandemije, kao i deca sa ozbiljnim zdravstvenim teškoćama, kojima je potrebno intenzivno bolničko lečenje.

Baucal je podsetio na to da velike teškoće tokom pandemije imaju i deca koja žive u siromaštvu, deca iz porodica u kojima odnosi „nisu relativno skladni“, ali i deca iz proširenih porodica u kojima je bilo zaraženih ili umrlih.

Prema njegovoj oceni, roditelji i u vreme pandemije imaju dve važne funkcije – da pruže deci osećaj sigurnosti i objasne im šta se dešava oko njih.

U obe uloge, kako je objasnio, roditelji bi trebalo da poštuju pravilo koje postoji u avionu, da prvo pomognu sebi, pa onda svom detetu.

Važno je i da roditelji „nađu mir sami sa sobom, da se stabilizuju i da ih ne preplavi osećanje brige i straha“, jer tek onda mogu da objasne deci šta se događa, poručio je Baucal.

On je predočio da je predškolskoj deci dovoljno da vide da se roditelji ne plaše, dok bi osnovcima situaciju trebalo objašnjavati na pojednostavljen način, koristeći analogije sa drugim životnim okolnostima.

S druge strane, smatra Baucal, roditelji bi sa adolescenitima trebalo ozbiljnije da razgovaraju, „jer su oni skoro već odrasli ljudi, i važno je videti kako oni razmišljaju“.

Obrazovni sistem se snašao na početku pandemije dobro, pred izbore „pušten niz vodu“

U početku pandemije se obrazovni sistem snašao veoma dobro, dodao je on, ističući kao veoma pohvalno što su se Ministarstvo prosvete i škole brzo organizovali i što je počelo snimanje i emitovanje časova preko televizije.

Već od maja obrazovni sistem je, kako se Baucal izrazio, „pušten niz vodu“, jer je „Ministarstvo prosvete bilo usmereno na izbore, a posle toga na to ko će biti novi ministar, pa su pripreme za tekuću školsku godinu propuštene i svi samo čekaju da se ona završi“.

Prema njegovoj proceni, negativne posledice toga će biti velike, pošto će „deca izgubiti radne navike i odnos prema obrazovanju, doživeće da obrazovanje nije nešto što mora da se dešava svakog dana ili da čak i ne mora da ga bude“.

Motivacija učenika će sigurno pasti, društvo će izgubiti na obrazovnim rezultatima, a deca će propustiti veliki deo gradiva, rekao je Baucal, koji smatra da je pitanje kako će to biti nadoknađeno i procenjuje da ćemo se „dugo suočavati sa posledicama nemara u obrazovanju“.

On je podsetio da su se nastavnici „snalazili u skladu sa opštom situacijom i u početku pandemije nisu znali šta da rade“.

Nakon što se Ministarstvo prosvete mobilisalo i nastavnici su se mobilisali i počeli da uspostavljaju kontakte sa roditeljima, rekao je Baucal i naglasio da „ima divnih i dirljivih primera kako su nastavnici izrastali u ovoj nevolji“.

I nastavnici se „prepustili stihiji“

Pošto su zatim osetili da „nema mačke koja kolo vodi, oni su videli da ne mogu svojim mišićima da izvuku školsku godinu“ i zato Baucal pretpostavlja „da su se prepustili stihiji“.

On je istakao da ima mnogo nastavnika koji uporno, od marta meseca pokušavaju da mobilišu decu i rade sa njima, ističući da su to „svetli primeri o kojima ne znamo, a u javnosti bi trebalo posvećivati mnogo više pažnje tim nastavnicima“.

Baucal je uveren da nastavnici ne mogu da urade ništa ako nemaju dobro vođenje i tvrdi da je „najslabija karika ona koja bi trebalo da bude najjača, a to je Ministarstvo prosvete koje je moralo da bude predvodnik i da organizuje i usmeri nastavnike i da im da podršku“.

Uz napomenu da pandemija najteže pogađa one koji su već u najtežoj situaciji, on je predvideo da će društvo iz pandemije izaći sa mnog većim socijalnim razlikama.

Po poslednjem popisu, kako je precizirao, „nedovoljno obrazovanih ljudi, sa završenom samo osnovnom školom ili bez nje“ ima oko dva miliona, ali će ih biti manje, „jer vreme čini svoje“.

Čak i ako ih ima milion, ocenio je, „to je veoma veliki broj ljudi koji najčešće rade privremene poslove koje su izgubili, a time su izgubili i ono malo prihoda koje su imali“, čime su bili su više izloženi mogućnosti zaražavanja.

Oni su, u slučaju da su se razboleli, imali manje mogućnosti da obezbede lekove i vitamine, „i prošli su loše u zdravstvenom smislu“.

Njihova deca su izgubila podršku koju su dobijala od roditelja, rekao je Baucal i primetio da su se ta dece teže školovala.

Ona su u „velikom riziku da ne nastave obrazovanje, što znači da će u budućnosti imati male šanse da izađu iz začaranog kruga siromaštva“.

„Kao društvo bavili smo se opštom slikom i propustili da primetimo da je nekim ljudima potrebna mnogo veće podrška i da je opšti interes da im se ona pruži, kako bi iz pandemije izašli sa nekom šansom za dostojanstven život“, zaključio je Baucal.

Više vesti o kovidu-19 i posledicama pandemije u zemlji i svetu čitajte na stranici Koronavirus.

Komentari

Vaš komentar