Oglas

O N1 i United Media

Bugarski Dnevnik: Pod Vučićevim pritiskom, Srbija bi mogla ostati bez slobodnih medija – kako je do toga došlo?

author
N1 Beograd
30. okt. 2025. 15:05
zgrada n1 (1).jpg
N1

Bugarski dnevnik u opsežnom tekstu piše o mogućnosti da Srbija ostane bez slobodnih medija, osvrćući se na televizije United Medie, intencije Aleksandra Vučića, razgovor direktora United Grupe Stena Milera i direktora Telekoma Vladimira Lučića i sve što se nakon toga dogodilo.

Oglas

Prenosimo delove teksta.

"Kada je bivši zvaničnik državnog regulatora za elektronske medije u avgustu stigao u beogradsku kancelariju jedne vodeće medijske grupe na Balkanu, obezbeđenje se pitalo kakvog on posla tamo ima. Ispostavilo se da je – novi direktor. Kada je matična kompanija kasnije zamoljena da komentariše navode da prodaje deo svog poslovanja u Srbiji, poslala je saopštenje za javnost na adrese više medija, među kojima i Dnevniku u Bugarskoj. Ali zaposleni u Srbiji nisu dobili ništa slično u svoje imejl sandučiće", piše, između ostalog, u opsežnom tekstu Dnevnik.bg.

Vlasnik N1 i Nove S, koji je prethodnih godina preuzeo i bugarsku Novu i druge medije, britanski investicioni fond BC Partners, ima sopstvenu poslovnu logiku, navodi se. Međutim, njihovi navodni interesi u promeni delatnosti s jedne strane, i interes vlasti da se reši glasnog kritičara s druge strane, ukrstili su se na način koji je postao eksplozivan za poslednje velike slobodne medije u Srbiji, navodi se u tekstu.

Oglas

"Dok se Vučić i dalje bori s neviđenim izazovom koji predstavljaju studentske blokade o kojima, uz nekoliko drugih medija, izveštavaju upravo ovi kanali, u upravnom odboru kompanije koja poseduje N1 imenovani su novi direktori. Više menadžera je napustilo firme. Novi direktor beogradske kancelarije UG RS Beograd doo, Vladica Tintor, pozvao je policiju i tužilaštvo da istraže navodne zločine prethodne uprave", navodi se u tekstu u kom se podseća i na snimak razgovora Stena Milera i Vladimira Lučića koji je u avgustu procurio u javnost.

United Group je, dodaje se u tekstu, potvrdio da je snimak autentičan, ali je doveo u pitanje uređivačke standarde sopstvene grupe, koja je u vlasništvu BC Partnersa poslednjih sedam godina, i pokrenuo nezavisnu reviziju, optužujući osnivača Dragana Šolaka za iste stvari, nakon burnog sukoba i njegovog isključenja iz odbora.

"Priča se još više zapetljala mesecima nakon Milerovog dolaska, koji je navodno imao zadatak da grupu ponovo fokusira na tržišta Evropske unije – što je predstavljalo zaokret u odnosu na viziju Dragana Šolaka, koji je iz Srbije izgradio vodeću medijsko-telekomunikacionu kompaniju u regionu. United Group tvrdi da trenutno nema planove da proda ili razbije svoje medijske poslove u Srbiji (i da je, naprotiv, to je želeo da uradi Šolak). Međutim, redakcije u Srbiji ne dele to uverenje, kako su za Dnevnik rekli sagovornici iz dva nivoa uredničkih timova", stoji u tekstu.

Oglas

„Novinari vode dve bitke – jednu s vlašću i drugu s vlastitim menadžmentom“, kaže jedan od njih, koji je želeo da ostane anoniman. „Neko pokušava da preuzme srpske medije, a taj neko je Aleksandar Vučić“, rekao je Igor Božić, direktor informativnog programa N1.

Čak i da United Group samo želi formalno da se povuče iz Srbije, to bi značilo da bi N1 morao da utiša ton – ili da se ugasi. To bi građane Srbije i strane posmatrače lišilo alternativnog narativa u odnosu na onaj koji nameću vlasti. Iako N1 pokriva tek oko 35% stanovništva, on je, prema Reuters Digital News Reportu 2025., jedna od dve najgledanije televizije u zemlji. U istoj grupi nalaze se i dnevni list Danas (od 2021) i analitički portal Radar, navodi se u tekstu.

Vučićev cilj

Dnevnik podseća da Vučić redovno napada N1, često je izjednačava sa opozicijom, nazivajući Šolaka „osuđenim kriminalcem“, bez dokaza. Ocenjuje ga kao „centar zavere“ protiv sebe, a komentariše i poslovni model: u februaru je rekao da „ne funkcioniše“ i da će zajedno s Novom S – „zatvoriti vrata u novembru“.

Oglas

"Oštro se ne slažem s onim što pričaju o nama – da smo opoziciona televizija. Nismo i ništa ne skrivamo“, kaže Božić i dodaje: „Problem je što opozicija nema uticaj. Političari uvek žele da mediji budu na njihovoj strani. A mi smo samo prozor u svet za sve ljude koji su neobavešteni u zemlji“.

U centru Beograda, medijski konsultant i predavač Saša Mirković, nekadašnji sekretar u Ministarstvu kulture i bivši direktor Radija B92, sažima Vučićev pristup:
„Bez opozicije, Vučić je odlučio da mu je glavni neprijatelj N1. Tretira ih kao političkog protivnika.“

Početak problema

Dragan Šolak je 2007. godine osnovao United Group spajanjem kablovskog operatera SBB i nekoliko medijskih i telekomunikacionih kompanija. Kompanija sa sedištem u Luksemburgu efektivno je bila fokusirana na Srbiju, gde joj je bilo glavno tržište. Aleksandra Subotić, koju je Vučić prema snimku hteo da smeni, postala je direktorka United Media 2013. godine, navodi se u tekstu.

Oglas

Već naredne godine, 2014. godine, pojavljuje se N1 – u partnerstvu sa CNN-om i uz investiciju fonda KKR, koji je tada prvi put ulagao u region. Još pre nego što je postao premijer, Vučić se sastao s predsednikom odbora KKR-a, bivšim direktorom CIA-e Dejvidom Petreusom, piše Dnevnik.bg.

U aprilu 2014, mesec dana pre nego što je N1 trebalo da počne s radom, tabloid Informer optužio je SAD da „preko N1 ruši Vučića“. Ipak, N1 je startovao. Kanali su otvoreni u Srbiji, Hrvatskoj, Bosni, a kasnije i Sloveniji.

U to vreme, država je raspravljala o prodaji Telekoma Srbija, ali se odustalo. „Tada je neko shvatio da Telekom može postati nosač aviona Srbije na sopstvenom tlu – instrument državnog interesa“, priseća se Mirković.

Lučić kao prenosilac Vučićevih instrukcija

Direktor Telekoma Srbija Vladimir Lučić upravo je onaj koji je, prema snimku, prenosio Vučićeva instrukcija Mileru, piše Dnevnik. U takvom okruženju deluje Šolak. „Od samog početka znali smo da je Šolak manjinski akcionar i da se često nije slagao sa ostalim akcionarima, pa je njegov manevarski prostor bio ograničen“, primećuje Mirković.

Oglas

Napominje da je do 2021. godine, SBB je bio drugi po veličini kablovski operater (33%), dok je Telekom imao 47%. No, Vučićeva moć i uticaj Telekoma rasli su, navodi Dnevnik. Do 2023. godine, udeo SBB-a u fiksnom internetu pao je na 28,4%, dok je Telekomov porastao na 55,7%. SBB je izgubio „rat telekomunikacija“, ocenjuje se u tekstu.

U leto 2025. United Group je prodao prava na Premijer ligu Telekomu Srbija, a SBB svoja prava Yettelu. N1 je i dalje ostao simbol nezavisnog novinarstva, ali bez finansijske stabilnosti koju je nekad imao, dodaje se u tekstu.

Pet novih direktora

Odlaskom Šolaka, imenovano je pet novih direktora u Adria News S.à r.l, matičnoj kompaniji N1. Novinari ostaju „lojalni Šolaku“, iako je on izgubio sve pravne bitke za povratak, navodi Dnevnik.bg.

Kako ocenjuje ovaj medij, zameniti direktorku Aleksandru Subotić sada bi bilo previše sumnjivo, naročito posle objavljenog snimka.

Evropska unija će pažljivo pratiti poteze koji se budu preduzimali protiv N1. Na to je ukazala evropska komesarka za proširenje Marta Kos, a Evropski parlament je ovo pitanje uvrstio u svoj do sada neviđeno oštar izveštaj o Srbiji. Ipak, prodaja ili razbijanje kompanije i dalje deluju kao mogući deo planova. BC Partners daje signale da traži novog kupca, navodi ovaj Dnevnik. Ali, ne bilo kog kupca, kaže Božić.

„Kada je Šolak u junu otišao, rekao je da je ponudio 2,5 puta veću investiciju od BC Partnersa da preuzme njihov udeo – i da su odbili“, navodi Božić.

Ishod zavisi, dodaje, od toga da li će studenti stati u odbranu N1, da li će javne ličnosti privući pažnju EU. "I da li će uspeti da utiču na privatnu kompaniju i njenu viziju budućnosti. Zadatak je težak,“ priznaje Božić.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama