Da li pooštravanje kaznene politike može da smanji broj saobraćajnih nesreća

author
S. K. Ž.
31. jul. 2024. 19:21

Vukašin Mrđić, otac stradalog Despota u saobraćajnoj nesreći, rekao je za N1 da je važno veliko pooštravnje kazne posebno u slučajevim smrtnog ishoda i da su kao Udruženje roditelja dece stradale u saobraćajnim nesrećama dobili uverenje od nadležnih da će predlog zakona ući u Skupštinu. Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan je dodao da bi pooštravanje kaznene politike sigurno uticalo na prevenciju saobraćajnih nesreća, posebno u slučajevima krivice.

Mrđić je istakao da u slučaju saobraćajne nesreće 2020. godine, u kojoj je stradao njegov četvorogidišnji sin Despot, prvostepena presuda za vozača GSP glasila četri godine.

"Znate, mi kao roditelji deteta koje je ubijeno, nismo imali pravo žalbe. Treće osnovno javno tužilaštvo apsolutno je bilo nezainteresovano da uloži bilo koji vid žalbe na izrečenu prvostepenu presudu. Toliko su bili nezainteresovani da je jedna službenica ili zamenica tužioca rekla mojoj supruzi - kakvu vam razliku čini koliko je on dobio, vašeg deteta nema pa nema. Do tužilaca koji su se smenjivali u našem slučaju. Nakon toga, protivnička strana se žalila Apelacionom sudu, gde je uz objašnjenje da je Dejan Radišić, čovek koji je ubio moje dete, porodičan čovek i da na osnovu samo toga i samo te rečenice njemu smanje kaznu zatvora sa četiri na dve i po godine”, ispričao je Mrđić u emisiji Dan uživo.
Prema njegovim rečima, Udruženje roditelja stradale dece u saobraćaju zalaže se za veliko pooštravnje kazni za saobraćajne nesreće sa smrtnim ishodom.

"Konkretno, ako je neko svestan da ubije dete ili odraslu osobu i da je apsolutno kriv za to, može dobiti između 15 i 20 godina kazne zatvora. Svako od nas će vrlo dobro da se zapita kad sedne u svoje vozilo kako će da upravlja istim i da li će ovo shvatiti. A da ne pričamo o vožnji pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci”, ukazao je otac stradalog dečaka.

Na pitanje da li bi pooštravanje kaznene politike poboljšalo stanje bezbednosti u saobraćaju, Belencan smatra da bi sigurno uticalo na prevenciju saobraćajnih nesreća, a objasnio je i zašto.

"Pre svega za krivicu, naročito u situacijama gde je prisutan alkohol, prekoračenje brzine, psihoaktivne supstance ili, recimo, nemanje prava za učestvovanje u saobraćuju, odnosno da upravlja tom kategorijom ili nema vozačku dozvolu. On je preduzeo sve mere da izazove nezgodu. Samo je bilo pitanje trenutka kada će doći do direktnog ugrožavanja drugoga", objasnio je pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije.

Mrđić je istakao da su tokom više sastanaka i sa resornim ministarstvima i sa predsednikom Republike dobili čvrsto uverenje da će predlog zakona ući u Skupštinu i da će Udruženje roditelja stradale dece biti pozvano na javnu raspravu.

"U poslednje vreme se u medijima sve više i više o tome govori. Ja se iskreno nadam da će to doći", ocenio je Mrđić.

"Policija procesuira, sud ima svoju slobodu odlučivanja"


Upitan da prokumentariše primere koji su uznemirili javnost, kao što je slučaj mladića koji je zakačio kolima kolica za bebe, a potom pretukao oca, gde je odbijen predlog tužilaštva za određenje pritvora, Belencan je rekao da ne može da komentariše odluke tužilaštva, ali može da potvrdi da je policija procesuirala.

"Ako govorimo o odlukama sudova, oni imaju svoju slobodu odlučivanja, oni angažuju advokate ili odbrana angažuje advokate, izvode dokaze i na osnovu toga se donose presude. Kada govorimo o prekršajnom postupku, saobraćajna policija ima pravo da uloži žalbe na prvostepene odluke prvog stepena prekršajnih sudova, kad god se uoči da je nešto propušteno, ili da je blaga kazna", rekao je načelnik.

Na pitanje da li mogu da reaguju u slučajevima kada se radi o ljudima koji su iz poznatih porodica, koji su povezani sa političarima, da li postoje zaštićeni, načelnik tvrdi da policija "estradne zvezde" i one koji se reklamiraju procesuira prema nadležnim pravosudnim organima.

"Sve te stvari koje ste vi naveli mi procesuiramo. Da li će ih tužilastvo, sudovi procesuirati, to je na njima", naveo je Belencan.

Upitan kako je moguće da ljudi voze u suprotnom smeru, najčešće na auto-putu, načelnik objašnjava da nije problem u signalizaciji, već na taj način pokušavaju da izazovu pozornost na društvenim mrežama.

"Mi imamo neke slučajeve gde su ljudi da bi bili prisutni na društvenim mrežama, snimali svoje aktivnosti i na taj način izazivali pozornost na javnim tim mrežama. Siguran sam da signalizacija i izvedene saobraćajnice usmeravaju vozača u pravom smeru", rekao je Belencan.

Mrđić je istakao da je jedina mera koju su za sad uspeli da realizuju u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja jeste psihološka podrška za žrtve u saobraćaju.

Teme

Koje je vaše mišljenje o ovoj temi?

Pridružite se diskusiji ili pročitajte komentare

Pratite nas na društvenim mrežama