Saobraćajni inženjer: Jedan potpis ministra rešava krađu kablova sa pruge

Vesti 12. jun 202411:52 27 komentara

Zbog krađe kablova na železničkoj stanici Novi Beograd vozovi već duže od nedelju dana kasne izeđu stanica Beograd Centar i Zemun. To je 24 krađa kablova na železnici od početka ove godine. Saobraćajni inženjer Dragomir Lukić za N1 kaže da bi ovaj problem lako mogao da se reši i to jednim potpisom ministra finansija.

Kablovi ukradeni sa pruge prodaju se kao sekundarna sirovina, što je dugogodišnji problem u Srbiji.

Saobraćajni inženjer Dragomir Lukuć je za N1 objasnio da sve što treba da se uradi da bi se ovaj problem rešio je da ministar finansija potpiše uredbu kojim se registrovanim otkupljivačima sekundarnih sirovina zabranjuje da otkupljuju sekundarne sirovine bez identifikacije onoga ko tu sirovinu prodaje i bez podatka gde je nabavljena.

„To je normalno svuda u svetu, samo nije u Srbiji“, istakao je Lukić.

On objašnjava da je u Sloveniji to pitanje regulisano pre oko 20 godina.

„Da biste prodali sekundarnu sirovinu, kada odete tamo i predate je ona se izmeri i tako dalje, ali morate da date na uvid ili ličnu kartu, ili pasoš, ili vozačku dozvolu. I morate da kažete svoj poreski broj. Na blagajni ukucaju i vide da ste ta osoba i onda vam isplate umanjeno za porez na proment. Ako je manji iznos, do 100 evra, novac se isplaćuje na ruke, preko tog iznosa – na račun“, objašnjava Lukuć kako u Sloveniji funkcioniše trgovina sekundarnim sirovinama.

Dodaje da poreska uprava istovremeno registruje da je prodavac prihodovao određen iznos novca i da je na to plaćen porez. Na kraju godine se to obračuna i do juna sledeće se prodavcu vrati novac ako su prihodi bili mali.

Napominje da bi ovakav sistem zahtevao da svaki građanin Srbije ima svoj poreski broj, što je, kako kaže, problem koji se vuče od 2012. godine.

Podseća da je 2012. godine iz Slovenije doveden stručnjak Ivan Simič kako bi reformisao srpsku Poresku upravu, a da je ostavku podneo u decembru 2013. godine.

„Jer tadašnji prvi potpredsednik vlade nije prihvatio ideju da se u Srbiju uvede poreski broj za svakog građanina“, kaže Lukić.

„Turski tramvaj ne može cipele da briše Simensu“

Beograd bi uskoro trebalo da dobije 25 novih tramvaja, a jedina firma koja se javila na tender je turska fabrika „Bozenkaja“ iz Ankare. Zainteresovan je bio i Simens koji ima fabriku tramvaja u blizini Kragujevca, ali je od učešća u javnoj nabavci odustao.

Lukić kaže da je javljanje jednog ponuđača postalo normalna praksa u Srbiji i da uslovi tendera govore da se posao nameštao za tursku „Pogledajte kakvi su uslovi u tenderu. Ako napišete da u roku od devet meseci treba da dobijete dva tramvaja – to je namešteno. Jer se nigde tramvaji ne kupuju danas za sutra, da potpišete ugovor i posle par meseci dobijete. Normalna je proceduda dve do tri godine“, objašnjava sagovornik N1.

On napominje da se u Srbiji proizvode „najmoderniji tramvaji u kojima se voze građani Bremena i Minhena“.

Podseća i da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić 2021. godine posetio fabriku Simens Mobilitija u Cerovcu kod Kragujevca i tom prilikom rekao da očekuje da će se i naši građani voziti tim tramvajima.

Dodaje i to da kada kupite tramvaj „made in Serbia“ novac ostaje u zemlji, a kada kupite „Bozenkaja“ novac odlazi u Tursku.

Zamoljen da uporedi ta dva tramvaja, kaže da turski Simensku“ ne može ni cipele da čisti“.

„Simens je najveći svetski proizvođač šinskih vozila. Predsednik kada je posetio Simens je obećao da će doći pruga do njih, to je destak kilometara od pruge Krajuevac – Lapovo, da bi mogli da proizvode vozove. Tramvaji iz Cerovca idu na posebno vozilo, a vozovi ne mogu, moraju na šine da bi došli do kupca“, objašnjava sagovornik N1.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare