Herojsko delo pada u vodu: Srbija uzima kredit da sruši most, može li drugačije?

Vesti 06. nov 202219:34 218 komentara

Srbija će uzeti kredit vredan 80 miliona evra od francuske banke za koji su garanciju dali Kinezi, a da bi se srušio Stari savski most u Beogradu. Istim ugovorom predviđa se izgradnja novog mosta a vrednost ukupnih radova procenjuje se na 94 miliona evra. Nekadašnji arhitekta Beograda Đorđe Bobić kaže za N1 da stari most ne treba rušiti već rekonstruisati, sačuvati istorijsku vrednost i modernizovati ga, sve to bi koštalo upola manje, dodaje.

Herojsko delo učitelja Miladina Zarića, koji je 20. oktobra 1944. spasio most preko Save od miniranja nacista koji su planirali da ga tokom povlačenja sruše, pašće u vodu.

„Verujte mi da sam ja siguran da bi se on danas, ili da se danas, okreće u grobu kada bi znao da taj most koji je on tada spasao, još uvek u 21. veku most koji služi jednom modernoj evropskoj metropoli kakav je Beograd“, izjavio je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić.

POVEZANE VESTI

Ako je verovati gradonačelniku, ko se u grobu i zašto okreće, most će dakle srušiti aktuelna vlast koja je ugovor o kreditu za taj posao potpisala upravo 20. oktobra ove godine, simbolično.

„Ovo je prvi put da ja znam da se uzima kredit da bi se nešto rušilo i to ne nešto, nego jedno kulturno istorijsko dobro u Beogradu. Predlog je da se zadužimo kod komercijalne banke iz Francuske, kredit, dakle, kao za kupovinu stana. Da bi se porušilo nešto što je za Beograđane mnogo više od infrastrukturnog objekta i odlikuje za sve nas borbu za oslobođenje ovog grada i borbu protiv fašizma“, kaže Vladimir Obradović, poslanik i profesor na FON-u.

Vlast o borbama ne mari baš kao što se predstavlja, ali ipak vodi bitku da smanji buku koju stari, zapušteni most u koji se godinama, možda sa namerom, ne ulaže, proizvodi, a koja smeta stanovnicima novog, privatnog naselja Beograd na vodi.

„Mislim da je to nepromišljeno, nedovoljno prostudirana, nije urađena studija izvodljivosti, studija podobnosti, i vlast neodgovorno ad hoc, kao što sve radi, ne sluša javnost i građane, ali građane opterećuje kreditom koji će oni vraćati, a ne vlast“, naglašava Đorđe Bobić.

I upravo je to potvrđeno za Politiku sa Saobraćajnog instituta CIP.

Milutin Ignjatović, generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP, kaže da je njegova firma uradila idejni projekat za novi most, ali da im je „taj posao potom oduzet i da projektovanje nisu nastavili iz nepoznatog razloga“.

„Niko neće da sruši most, nego da napravi novi most, uslovan most, moderan most“, uverava Šapić.

U predlogu koji je u skupštinskoj proceduri i ne piše da će bilo ko da ruši most, već da će da bude uklonjen i da će se novac koristiti i za izgradnju novog mosta. Kako će izgledati prestonica za to vreme, nije poznato građanima koji će plaćati kredit.

„Sadašnji kolaps biće dupliran“, kaže Bobić.

„Prema nekim brojanjima, 14 posto saobraćaja dnevno prođe preko tog mosta u Beogradu“, dodaje Obradović.

Međutim, kako objašnjava aktuelni gradonačelnik, to neće biti samo most.

„Ovo nije samo proširenje i pravljenje novog mosta, ovo je projekat veći od mesta, to je tunel, to je most, to je pristupna saobraćajnica na Novom Beogradu“, izjavio je.

A struka kaže:

„Mnogi eksperti iz Akademije sa Građevinskog fakulteta tvrde da je moguće taj most rekonstruisati, rešiti problem sa drvenim temeljima, dodati ako je potrebno dve vozne trake i koštalo bi manje od ove sume kojom će Beograđani biti opterećeni“, pojašnjava Bobić.

Prošle godine kada je postalo izvesno da Starog savskog mosta više neće biti, peticiju protiv toga potpisalo je više od 22.000 građana Beograda i ona je i dalje otvorena na sajtu Kreni Promeni.

Koje je tvoje mišljenje o ovome?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare