Rekonstrukcije u Beogradu po pravilu dugo traju dok građani ostaju uskraćeni za odgovor zašto je to tako. Po do sada viđenom, višegodišnja rekonstrukcija "četiri bulevara" od Vukovog spomenika do Dorćola je poznata kao najduža i najnestručnija.
Najavljena rekonstrukcija elevatora na podzemnoj železničkoj stanici Vukov spomenik u trajanju od 72 sedmice, ostavila je većinu onih koji koriste ovaj prevoz zatečenim. Laički nije lako shvatiti da je za popravku/zamenu pokretnih stepenica neophodno skoro godinu i po dana, a ni čelnici grada nisu se potrudili da pojasne ovaj poslovni poduhvat. Mnoge je najavljeno, podsetilo na neke ranije rekonstrukcije u Beogradu.
Karađorđeva ulica: 400+ dana
Rekonstrukcija Karađorđeve ulice od Brankovog mosta do Pariske ulice, započeta je 21. novembra 2018. godine. Tadašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić je tom prilikom izjavio da je rok za završetak posla 425 dana, a vrednost radova 712 miliona dinara bez PDV.
Radovi na rekonstrukciji ove saobraćajnice podrazumevali su i obnovu tramvajskog koloseka od Brankovog mosta do tramvajske okretnice kod Kalemegdana. Iako se radi o nekoiko stotina metara mnogima nije bilo jasno zašto je potrebno 14 meseci da se uradi planirano. To građanima ni do danas nije objašnjeno. Ulica je otvorena za saobraćaj 1. septembra 2019. godine, ali su radovi nastavljeni do kraja januara 2020. godine.
Trg Republike – Preslaganje kocaka
Obnova Trga republike zvanično je trajala godinu dana od avgusta 2018 do septembra 2019. godine. Tadašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio je da će obnova trajati čak 420 dana. Iako je rekonstrukcija završena pre roka, par nedelja kasnije moralo je da se krene u novu, jer su kocke/kaldrme u Kolarčevoj ulici loše poslagane.
Podloga za kocke je trebalo da bude betonska umesto kao što je urađeno, od peska. Time je onemogućeno i odvođenje površinskih voda pa se ispod kocki stvorila žitka masa peska i vode i zato su one propadale. Dobio se efekat kao da kocke leže na pokretnoj masi, ili živom pesku. Nije objašnjeno kako je došlo do takvog propusta.
Građanima takođe nije objašnjeno zašto je popločavanje platoa kod spomenika Knezu Mihailu bilo neophodno više od godinu dana. Prvobitno je bila postavljena i kamera koja je pratila radove ali se ona ugasila pošto danima moglo videti da na gradilištu nije bilo ni radova ni radnika.
Osim nerazjašnjene dužine radova bile je i nedoumica oko visine troškova. Prvobitno je najavljena suma od 10ak miliona evra, što je izazvalo kritike struke koja je baratala sumama između četiri i šest miliona.
Zatim je Goran Vesić izneo umanjenu sumu od oko 770 miliona dinara, što je bila suma bez poreza na dodatu vrednost (PDV) odnosno 920 miliona dinara. Toj sumi treba dodati i 40 miliona dinara zbog neophodnih dodatnih radova tako da je na kraju ta brojka oko 960 miliona dinara ili oko dva miliona evra manje od prvobitno najavljene cene.
Posle sređivanja postojao je plan da se opet raskopa deo oko Trga Republike zbog tramvajskih šina. Plan je bio da se postave šine za tramvaj koji je trebalo da saobraća od Slavije do Kalemegdana. Da se ostalo pri tom planu rakopane bi bile još i ostale ulice na tom potezu – Kralja Milana, Terazije, Kolarčeva, Vasina, Studentski trg, Uzun Mirkova.
Od Vuka do Dorćola – tri puta duže
Najviše nezadovoljstva građana izazvala je tzv. rekonstrukcija „četiri bulevara“ od Spomenika Vuku Karadžiću, preko ulica Kraljice Marije, 27 marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana. Ona je umesto 200 trajala gotovo 600 dana, a čak tri godine posle početka nisu svi detalji završeni.
Rekonstrukcija beogradskog „Skadra na Bojani“ započeta juna 2019. godine, dok je završetak radova najavljen za kraj iste godine ali se zatim sitglo do 2020. pa i 2021. godine.
Planirano je da prvi deo rute ulice Kraljice Marije i 27. Marta u dužini od nekoliko stotina metara bude gotov za tri meseca, međutim saobraćaj je na tom delu pušten februara meseca 2020. godine.
U sličnom ritmu se nastavilo i nadalje, gradske vlasti su krajem septembra 2019. godine, odlučile da zbog „gužvi u saobraćaju“ treću fazu radova, planiranu za novembar te godine, odlože za proleće 2020. tako se umesto ubrzanja stiglo i do 2021. godine.
Primera radi ulica Cara Dušana, čija je obnova trebalo da bude završena 1. septembra 2020, pomerena za kraj decembra.
Čak i po puštanju drumskog saobraćaja, pešaci su morali još mesecima da preskaču kocke, pesak, blato. Na gradilištima su prolazili dani bez ijednog radnika, bagera ili mašine koja radi. Ploče koje su postavljene u ulicama Kraljice Marije i 27. marta su masovno popucale samo godinu dana kasnije.
I ovde je kao i na Trgu Republike preslaganje je bilo jedno od aktivnosti. Umesto kocki ovog puta su bile ploče koje su mesecima po završetku radova premeštane, uklapane. To je posebno bilo vidljivo na tromeđi ulica Džordža Vašingtona, Hilandarske i Palmotićeve.
Sa tek rekonstruisanih tramvajskih šina u ulici Cara Dušana iskliznuo je tramvaj. Tramvaj je uklonjen ali je bandera u koju je udario ostala iskrivljena još nedeljama.
Kao i u sličnim slučajevima ranije, građanima nije pojašnjeno zašto je rekonstrukcija odvija toliko sporo. Ono što je bilo jasno jeste da je veliki broj privatnih radnji na tom potezu morao da prekine sa radom jer zbog radova mesecima nisu mogli da posluju.
Svima je u sećanju ostalo pucanje vodovodnih cevi na trasi. Velikim i nikad razjašnjenim propustom, u planove nisu bile ucrtane magistralne vodovodne cevi u Ulici kraljice Marije, kod Mašinskog fakulteta, pa su prilikom izvođenja radova probijene.
Ogromne količine vode poplavile su veći deo gradilišta, a zatim i Cvijićevu, Ulicu Starine Novaka, Dalmatinsku i Stanoja Glavaša. Baš u neposrednoj blizini kancelarija gradskih sekretarijata.
Tih dana je Goran Vesić pretio crnim listama za izvođače radova ali ne zna se ništa više od toga.
Železnička stanica Zemun – Skoro pa u roku
Radovi na železničkoj stanici u Zemunu oja je deo brze pruge od Beograda do Novog Sada započeli su septembra 2019. godine. Planirani rok je bio 27 meseci, odnoso novembar 2021. godine.
Ovaj rok je probijen je uz saglasnost finansijera Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) produžen zbog pandemije korona virusa. Stanica je bila operativna kada je marta 2022. godine prošao prvi voz Soko.
Ipak i mesecima kasnije nisu završeni klupe, liftovi. To nije samo slučaj na stanici u Zemunu već i drugim u Beogradu. Tako glavna stanica Prokop i dalje prokišnjava, pod je klizav, ploče po kojima se hoda se često odavaljuju i menjaju, dok ograde kojima se označava da se radi i dalje se mogu videti na zvanično glavnoj železničkoj stanici.
Vojvode Stepe – Bez potrebnog proširenja
Rekonstrukcija ulice Vojvode Stepe na Voždovcu započeta je jula 2014. godine, a poslednji radovi privedeni su avgusta 2015. Ovo je bio projekat planiran pre dolaska na vlast Srpske napredne stranke u Beogradu.
Rekonstrukcija je upala u kašnjenje još u prvim fazama izvođenja, pa je probijanje zacrtanih rokova bilo očekivano. Ozbiljnija kašnjenja su izbegnuta intenziviranjem radova u kasnijem periodu, a tokom izvođenja ukinute su sve najavljene međufaze.
To je značilo da su dobri delovi ulice bili zatvoreni praktično tokom celog trajanja rekonstrukcije, što je posebno pogodilo stanovnike i bizins u ovom kraju. Ulica nije proširena što je bilo potrebno zbog većeg broja novih zgrada ali i naselja Vojvoda Stepa.
Bulevar Kralja Aleksandra – Afera platani
Rekonstrukcija Bulavara kralja Aleksandra Obrenovića počela je februara 2010. godine. Posao je urađen u roku ali je građanima ostala u sećanju seča više od 300 platana koje je pokušana da se uradi bez obaveštavanja građana.
Platani su posle ponovo zasađeni u većem broju, a ukupno je rekonstruisano malo više od 2.500 metara puta. Prema podacima iz gradske Agencije za investicije, radovi na Bulevaru obuhvatili su rekonstrukciju 4.270 metara vodovodne mreže i 4.000 metara nove kišne kanalizacije uzi obnovljene oko 700 metara postojeće kanalizacione infrastrukture.
Ova investicija vredna je 1,8 milijardi dinara a sredstva su obezbedili Grad i Evropska investiciona banka (EBRD).
Koje je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi ko će ostaviti komentar!